English version of this page

Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi

Tømmerstokk slepes i skogen av en mann.

Bli kjent med fakultetet

Vårt fakultet holder til på studiestedene Hamar, Blæstad og Evenstad.

Maria Hörnell Willebrand er dekan.

Administrativ leder heter Ragnhild Østerhagen.

578 studenter
116 ansatte
Anna Beata Seniczak sitter i en åker med gule blomster i forgrunnen.

Jordbruksutdanning i 100 år - Blæstad jubilerer

5. november 1923 gikk de første elevene inn dørene på småbrukerskolen på Blæstad. I 2023 er det et levende og framtidsrettet studiested som ønsker velkommen til feiring.

Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi (ALB) tilbyr utdanninger innen bærekraftig bruk av jordbruks-, skogbruks- og utmarksarealer, samt  produkter og tjenester som videreutvikles fra biologisk materiale.

Vår forskning på anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi er nært knyttet til våre utdanninger og baserer seg på bærekraftig produksjon, bruk og forvaltning av biologiske ressurser som vilt, fisk, skog, kulturplanter og husdyr; samt produkter og tjenester som utvikles fra biologisk material.

Tilsvarende fokuserer vi mye på innovasjon for en bærekraftig og ansvarlig forretningsvirksomhet innen våre fagområder.

Internasjonalisering er et viktig satsingsområde for fakultetet, og vi driver internasjonale nettverk for å høyne studiekvaliteteten på våre bachelor-, master- og doktorgradsutdanninger (www.irsae.no). Vi driver utdanninger og forskning på høyt internasjonalt nivå, selv om mange av problemstillingene vi jobber med er regionale. Tilsvarende jobber vi med internasjonale problemstillinger på et regionalt nivå.

Hanskekledd hånd som holder opp en dypfryst tråd med oksesæd.

Forsker på fruktbarhet

Med over 60 millioner kroner skal Høgskolen i Innlandet forsøke å gjøre avlsindustrien i Norge bedre. Nedfryst oksesæd står sentralt.

– På sporet av bjørnens hemmeligheter

Bjørnens vinterdvale er et mysterium: Hvordan kan den ligge rolig i et halvt år og komme ut like frisk om våren? Forskere henter ut bjørner fra hi for å finne svar.

Se filmen om bjørneundersøkelsen

Mens teamet var opptatt med å undersøke den sovende bjørnen, ble det ikke bare tatt bilder - men også filmet. Se hvordan forskerne jobber i filmen.

, Scandic Hotel, Lillehammer

The International Wildlife Congress of 2025 aims to bring together wildlife scholars, researchers and practitioners from all over the world to share findings, discuss management and conservation issues, and start new collaborations.

Her finner du oss