English version of this page

Skal samarbeide tett med Europa

Høgskolen i Innlandet er med når universitetsalliansen Emerge søker EU om status som «European University».

Rektorene ved de 8 samarbeidende universitetene samlet på den irske ambassaden i Brussel. (Foto: © Elio Germani/ BR&U)

– Dette er en betydelig styrking av vårt internasjonale arbeid og et viktig steg på veien mot status som universitet, sier Peer Jacob Svenkerud, rektor ved Høgskolen i Innlandet.

Ny avtale signert

Rektor Peer Jacob Svenkerud signerer avtalen. (Foto: © Elio Germani/ BR&U))
Rektor Peer Jacob Svenkerud signerer avtalen. (Foto: © Elio Germani/ BR&U)

Svenkerud signerte i dag en intensjonsavtale om videreføring av universitetsalliansen EMERGE, sammen med de andre rektorene ved sju andre universiteter i Europa.

Signeringen skjedde under et arrangement ved den irske ambassaden i Brüssel onsdag.

Høgskolen har i flere år deltatt i EMERGE. Med den nye avtalen videreføres arbeidet, samtidig som ambisjonsnivået heves ved at alliansepartnerne i midten av mars vil søke status som «European University».

Styrket internasjonalt samarbeid

Denne EU-ordningen skal bidra til det EU kaller en reform av utdanningssektoren i Europa. EU ønsker gjennom ordningen at institusjoner innen høyere utdanning forplikter seg til et tettere institusjonelt samarbeid som bidrar til økt mobilitet, faglig utvikling og forskning.

Studenter skal kunne kombinere emner fra de ulike institusjonene i utdanningen sin. Forskere skal lett kunne samarbeide på tvers og bidra i felles prosjekter. Det skal også være enkelt for medarbeidere å veksle mellom institusjonene og for eksempel gjennomføre utvekslingsopphold i perioder.

– Vi ser store muligheter i dette samarbeidet for oss som institusjon, men også for Innlandet som region. Med godt arbeid i alliansen kan vi utløse spennende fellesprosjekter for regionen, og gi tilgang til en samlet kompetanse som er betydelig større enn hva høgskolen alene kan levere, sier rektor.

Viktig for regionen

Alle partnere i EMERGE har et regionalt perspektiv med utgangspunkt i periferien i sitt land, og mener at dette kan være en styrke.

Periferiene i Europa er produktive og bidrar på ulike måter til innovasjon. EMERGE skal bidra til at institusjonene styrker seg som aktører i sine regioner, blant annet som sentrale samarbeidspartnere for arbeids- og samfunnsliv.

– I strategien vår sier vi nettopp at vi skal være en aktør som bidrar til utviklingen av Innlandet. Høgskolen i Innlandet skal utdanne aktive demokratideltagere, og samtidigstyrke vår internasjonale kvalitet. Deltakelsen i EMERGE bidrar til at vi kan få til dette, avslutter Peer Jacob Svenkerud.

Bilde av Peer Jacob Svenkerud
peer.svenkerud@inn.no

Spørsmål om bruk av bilder kan rettes til redaksjon@inn.no

Relevante lenker