Bioteknologi og brobygging

Hvorfor er Indias ambassadør interessert i HINN og bioteknologimiljøet på Hamar?

Tre mennesker går på glatt vinterføre. I bakgrunnen sees en sort bil.

Professor Rafi Ahmad (t.h.) ønsker Indias ambassadør til Norge, Dr. Acquino Vimal, velkommen til HINN. I midten går Tanushree Datta, tidligere student ved HINN, som nå er ansatt ved ambassaden. Foto: Espen Kristiansen/Høgskolen i Innlandet

Torsdag rullet en sort bil med diplomatskilter opp foran Biohuset på Hamar.  Indias ambassadør til Norge, Hans Eksellense Dr. Acquino Vimal, kom for å bli kjent med HINN generelt og institutt for bioteknologi spesielt.

Tema for besøket var forsknings- og utdanningsaktiviteten ved HINN, med søkelys på bioteknologifaget – og vekt på pågående og framtidige muligheter for samarbeid med India.

Rektor håndhilser på ambassadøren.
Professor Rafi Ahmad er glad for å kunne presentere rektor Peer Jacob Svenkerud og ambassadør Acquino Vimal for hverandre. Foto: Espen Kristiansen/Høgskolen i Innlandet
​​​​​​

– En stjerne

Initiativtaker til besøket er professor i bioinformatikk, Rafi Ahmad, som siden han startet ved HINN i 2015, har vært en aktiv pådriver for internasjonalt samarbeid. Og spesielt med sitt eget hjemland, India.
– Det er veldig viktig for min forskning å ha kontakt med og styrke samarbeidet mellom HINN og den indiske ambassaden, sier Ahmad, som har tatt imot også Indias tidligere ambassadør.

– Rafi er en av våre stjerner, understreket rektor Peer Jacob Svenkerud da han ønsket den nye ambassadøren velkommen til HINN.

God stemning rundt bordet på Hamar. Fra venstre: Tanushree Datta fra ambassaden, professor Rafi Ahmad, ambassadør Acquiona Vimal, dekan Maria H. Willebrand og adm. dir. i Klosser Innovasjon, Frank Larsen. Foto: Espen Kristiansen/Høgskolen i Innlandet
God stemning rundt bordet på Hamar. F.v.: Tanushree Datta, Rafi Ahmad, Acquino Vimal, Maria H. Willebrand og Frank Larsen. Foto: Espen Kristiansen/HINN

Viktige brobyggere

– Det er viktig å møtes for å bygge relasjoner og samarbeid. Det er mange indere i Norge som bygger broer, det er de som gjør jobben. Min oppgave er å legge til rette og være en støtte, sa ambassadør Vimal.
Han skrøt spesielt av norsk teknologi.
– Vi ser verden fra ulike steder. I India har Norge et rykte som et foregangsland innen teknologi, men jeg er ikke helt sikker på om dere ser det slik selv, sa han.

Ambassadøren fikk blant annet en introduksjon til Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi (ALB) ved dekan Maria H. Willebrand, og Frank Larsen fra Klosser Innovasjon fortalte om næringsklyngen NCE Heidner Biocluster.

Besøk på laboratoriene

På programmet stod det selvfølgelig også et besøk på laboratoriene i Biohuset, hvor ambassadøren som i utgangspunktet er lege, viste stor interesse for arbeidet som gjøres.

– Dette betyr mye for oss. Vi er ikke så kjente, men vi gjør mye spennende, og dette besøket og denne interessen er en anerkjennelse av det, sier leder ved Institutt for bioteknologi, Frøydis Deinboll Myromslien.
– Vi har tette bånd til India både når det gjelder forsking og utdanning, og rekrutterer for eksempel mange derfra til våre ph.d.-stillinger. Rafi er en enorm kraft når det gjelder å bygge nettverk internasjonalt, sier hun.

Fire mennesker står inne på et bioteknologilaboratorium, en forteller, andre hører på.
Professor Knut Olav Strætkvern forteller om arbeidet på bioprosesslaboratoriet. Foto: Espen Kristiansen/Høgskolen i Innlandet

Store, pågående samarbeid

Rafi Ahmad informerte ambassadøren spesielt om Education AMR-prosjektet, som har som hovedmål å lage en plattform for opplæring av studenter innenfor vitenskapelige disipliner knyttet til infeksjon og antimikrobiell resistens (AMR). I tillegg til indiske universitetsmiljø, er også amerikanske Harvard University blant hovedsamarbeidspartnerne i prosjektet som Ahmad leder.

Han leder også prosjektet OH-AMR-Diag: Novel technological solutions for rapid detection and screening of AMR from a One-Health perspective, hvor forskningsmiljø i India og Sri Lanka er samarbeidspartnere. Prosjektet ble tilkjent nærmere 16 millioner kroner fra Forskningsrådet i 2022.

Her kan du lese om det banebrytende arbeidet Rafi Ahmar og kollegene gjør for å bekjempe antibiotikaresistens

Oppstilt bilde av hele forsamlingen inne i Biohuset.
Det var en stor delegasjon fra HINN som deltok i besøket fra Indias ambassadør. I løpet av møtet ble det sådd nye frø for konkrete samarbeid mellom forskningsmiljø i India og HINN. Foto: Espen Kristiansen/Høgskolen i Innlandet

Mer samarbeid er positivt for HINN

I løpet av besøket ble det lagt planer for møter med nye, mulige samarbeidspartnere.
– Samarbeidet med India er allerede viktig for oss. Nå som vi håper å få universitetsstatus, vil det kreve at vi etablerer ytterligere internasjonale samarbeid, og denne gode kontakten kan bidra til at Høgskolen i Innlandet vokser og styrker sin posisjon, oppsummerte rektor Svenkerud besøket.

Aktuelle lenker

Her kan du lese om prosjektet AMR-Educate AMR-Educate - English
Her kan du lese mer om Rafi Ahmads antibiotikaforskning
Her finner du artikler knyttet til antibiotikaforskningsprosjektet AMR-Diag: A Novel Diagnostic Tool for Sequence Based Prediction of Antimicrobial Resistance