- Et høydepunkt i studieåret

Ingunn Graedler Listuen og rundt 60 andre studenter ved Høgskolen i Innlandet har i flere måneder forberedt seg på å gi Hamars innbyggere en musikalsk gave under høgskolens vårkonsert.

Ingunn Listuen sitter ved pianoet på scenen og smiler mens hun opptrer.

- Vårkonserten er veldig spesiell. Det er så fint å opptre på en slik scene der alt rundt med utstyr, lyd og lys er så profesjonelt. Det er et høydepunkt i studieåret.

Ingunn

Johannes Flåten Sky sitter på en stolrekke i midten av bildet. Smiler avslappet.

Allerede høsten i forveien startet planleggingen av konserten. Måneder blir til uker og dager, og nå er det kun timer til Johannes Flåten Sky skal opptre under vårkonserten for første gang.

Ingunn sitter ved pianoet for å øve, litt bustete på håret.

Ingunn skal opptre på høgskolens vårkonsert for andre gang. Publikum vil blant annet få høre den selvskrevne låta "Lys i mørket", som hun skal fremføre sammen med flere medstudenter.

Johannes litt betenkt ved keyboardet, sett fra siden.

Jeg koser meg ikke mer enn når jeg spiller og synger på scenen. Det skjønte jeg tidlig i livet. Musikk har vært med meg hele veien og er det jeg vil drive med.

Johannes

Johannes veldig konsentrert på scena.

Johannes skal være med på fire innslag. Ett der han spiller piano og synth med band, ett der han synger og spiller piano, og to numre som del av et sangkor.

Øvinger, lydprøver og generalprøven skaper samhold og gjør studentene klare til konserten. Men selv med grundige forberedelser er det naturlig at de tidvis føler på nervøsitet og spenning i forkant, kanskje spesielt om de skal fremføre låter de har skrevet selv.

Ingunn smiler til kamera. Ved siden av står mange i en halvsirkel som skal øve sammen.

Vennene mine har jeg gjennom musikken, og det å spille sammen gir en form for glede.

Ingunn sitter midt på tribunen omgitt av medstudenter og drikker av en kopp. Pause i øvinga.

Jeg liker å skrive om små øyeblikk og stemninger i livet. Følelser og ting jeg opplever, eller historier om folk jeg har fått gjenfortalt. Låtskriving og sang er det jeg virkelig brenner for akkurat nå.

Mannlig student spiller gitar til høyre, kvinne står smilende ved siden av og danser.

Høgskolens vårkonsert arrangeres årlig av avgangsstudentene på faglærerutdanningen i musikk ved Høgskolen i Innlandet. Fra 2016 har arrangementet vært i Hamar kulturhus.

Mannlig student synger til høyre i bildet. Scenelys i topp på venstre side.

I tillegg opptrer ca. 60 studenter fra våre musikkutdanninger.

Kvinnelig student med gitar ser i kamera.

Konserten er en del av musikkformidlingsfaget som studentene har hvert år.

To mannlige studenter på scenen, spiller gitar, røyk i bakgrunnen.

Det er obligatorisk prosjektarbeid hvor scenisk produksjon og formidling står i sentrum.

Blant publikum er venner og familie. For Ingunn er det viktig å prestere for egen del og samtidig gi publikum en god opplevelse.

Ingrunn titter ut på salen bak sceneteppet.

Du kommer rett på scenen og må prestere med en gang. Du har ikke tid til å spille deg varm, så det er litt skummelt, men personlig får jeg et stort kick av det.

Hva foregår i hodet til musikere som Ingunn og Johannes når de opptrer på scenen foran et stort publikum?

Ingunn sitter ved pianoet og spiller på konserten.

Det er veldig altoppslukende. Tiden står på et vis stille. Jeg lever i sangen, og føler at alle følger nøye med på hva teksten handler om og samtidig er hyperfokusert på musikken. Jeg får en helt annen følelse når jeg spiller foran et publikum enn for meg selv.

Johannes i paljettjakke bak scena menshan venter på sin tur til å opptre. Litt nervøs.

Du er i en boble der alt handler om hva du gjør i det øyeblikket. Jeg tenker verken fram eller tilbake i tid, men fokuserer kun på det som skjer på scenen.

Nærbilde av Johannes med briller på scena.

Under konserten skal Johannes fremføre Elton John sin versjon av "Pinball Wizard."

Johannes på scena med fullt band.

Jeg ønsket å ha med meg mange folk på scenen og fremføre en låt det er litt futt i. Så liker jeg måten Elton John er på scenen.  Siden han synger og spiller piano som meg har jeg studert hvordan han opptrer og hva han gjør så bra.

Johannes synger med åpen munn.

Artister som David Bowie, Freddie Mercury, Pink Floyd og The Beatles har også inspirert Johannes.

Alle musikkstudentene samlet som kor på scena.
Ingunn midt i koret av medstudenter på scena.

Dette er siste gang Ingunn opptrer under vårkonserten. Hun er nå ferdigutdannet musikklærer, og begivenheten blir en høytidelig avslutning på studenttilværelsen.

Jeg er mest takknemlig for de fine og utviklende årene jeg har hatt som student i Hamar. I tillegg har jeg fått rendyrket og utviklet mitt eget uttrykk som musiker.

Ingunn

Johannes midt i klappende kor av medstudenter.

Jeg håper å leve av musikk og spille egne sanger på konserter. Å lage musikk som mange ønsker å høre på er hovedmålet. Siden jeg startet på studiet har jeg utviklet meg ganske mye og blitt mer stødig på scenen som artist og musiker.

Johannes

Ingunn og Johannes i sceneantrekk foran en murvegg. Ingunn smiler til kamera, Johnannes ser på henne.