Ferdigstilling av lærerutdanning har vært en suksess

Høgskolen i Innlandet legger til rette for at tidligere lærerstudenter kan ferdigstille påbegynt lærerutdanning.

Mannlig lærer med unge elever.

Mange ønsker å ferdigstille lærerutdanningen sin ved HINN, blant dem Raymond fra Bergen. Foto : Privat. 

Ordningen har så langt resultert i at 14 tidligere studenter har fullført lærerutdanningen sin.

Blant studentene som har fullført, finner vi håndballspilleren Maja Jakobsen og Iram Akhtar, mens Raymond Steffensen er på god vei. Iram startet på grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 ved OsloMet i 2012. Hun skulle etter planen være ferdig i 2016, men da manglet hun 15 studiepoeng i matematikk. Siden har hun jobbet som lærer i midlertidige stillinger ved en barneskole i Oslo. Målet var hele tiden å fullføre sin påbegynte lærerutdanning, og det fikk hun muligheten til hos oss.

- Dette var det beste valget jeg kunne tatt. For meg var det viktig å fullføre noe jeg hadde startet og brukt lang tid på. Nå har jeg fått en tittel og fast jobb, noe som er en stor lettelse for meg, sier Iram.

Kvinne som underviser i et klasserom.
Iram jobber som lærer i Oslo etter at hun fullførte lærerstudiene ved HINN. Foto : Privat. 

Raymond Steffensen har hatt en lang vei mot læreryrket. Han ble omskolert fra byggerbransjen og startet på NLA Lærerhøgskolen i Bergen høsten 2000. Han fikk aldri fullført studiene, men har jobbet med barn i ulike roller som vaktmester, miljøarbeider, miljøterapeut og nå som barneveileder på skole og i SFO. Han har blitt 49 år, har fire barn og ett barnebarn, og studerer nå for å fullføre den påbegynte lærerutdanningen.

- Jeg tror mange går rundt og kjenner på at de nesten har fullført noe, og i mitt tilfelle lærerutdannelsen. Det kan gnage litt, uavhengig av om man utdanner seg til lærer eller et annet yrke. For min del var det viktigste å få fullført utdannelsen slik at det gir meg muligheten til å jobbe på barneskole som lærer. Det er mangel på mannlige lærere på barnetrinnet, og for meg føles det meningsfullt og etterlengtet å fullføre en utdannelse det er behov for i samfunnet, sier Raymond, som tok opp igjen sine studier ved HINN i januar 2021, og etter planen skal fullføre til jul 2022.  

- Denne ordningen har vist seg å være en stor suksess. Tilbakemeldingene fra studentene har jevnt over vært veldig gode og har vært preget av takknemlighet. Vi ser at studentene er motiverte og griper muligheten de har fått til å fullføre lærerstudiene sine, sier dekan ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Morten Ørbeck.

Portrettfoto av dekan Morten Ørbeck.
Den nye ordningen beskrives som en suksess av dekan Morten Ørbeck. Foto : HINN. 

HINN ble med i 2019

Ordningen om ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning startet med et samarbeid mellom Universitetet i Tromsø og Nord Universitet. Høsten 2019 bevilget Kunnskapsdepartementet midler slik at ytterligere tre utdanningsinstitusjoner ble med i forsøksordningen, blant dem Høgskolen i Innlandet. Hensikten er å gi flere ukvalifiserte lærere muligheten til å fullføre sin påbegynte lærerutdanning. Det er de som har avlagt minst 150 studiepoeng i en fireårig lærerutdanning som kan søke om å bli tatt opp, også tidligere studenter med bakgrunn fra andre utdanningsinstitusjoner.

- Før denne ordningen kom på plass, hadde ikke HINN som institusjon muligheten til å avlaste andre utdanningsinstitusjoner, fordi det ikke var mulig å fullføre lærerutdanning i henhold til utgåtte rammeplaner. Når det nå finnes en ordning som gjør det mulig, kan det oppleves som en frisk start å fullføre ved en annen institusjon, sier Ørbeck. Ørbeck roser også Kunnskapsdepartementet for å ha gitt HINN denne muligheten til å kunne gi et ekstra bidrag i det viktige arbeidet med å øke andelen faglærte i norsk skole.

For øyeblikket har HINN 48 studenter inne i ordningen, 14 vitnemål er utstedt og det er 13 nye søkere for våren 2022 fra hele landet.  

Kombinerer håndball med studier

Maja Jakobsen måtte avbryte studiene da håndballkarrieren tok henne til Danmark, men startet opp igjen med lærerstudiene da hun flyttet tilbake til Hamar for å spille for Storhamar Håndball.

Student som leser en bok på biblioteket.
Maja Jakobsen startet opp igjen med studier da hun flyttet tilbake til Hamar : Foto : HINN. 

- Jeg kombinerte håndball med studier ved HINN fra og med 2011, men manglet 30 studiepoeng da jeg dro til Danmark. Da jeg kom tilbake, tok jeg kontakt med fagmiljøet, siden jeg virkelig ønsket å få fullført lærerstudiene. Jeg visste ikke at det fantes en slik ordning, men savnet noe å drive med i kombinasjonen med håndballen, så dette ble en perfekt løsning, sier Jakobsen.

Jakobsen tok 30 studiepoeng i norsk høsten 2020 og våren 2021, slik at hun fikk fullført grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10. Tiden som student ga såpass mersmak at Jakobsen gikk rett videre på master i grunnskolefag som hun tar på deltid hos oss.

Student Maja Jakobsen på håndballbanen.
Maja Jakobsen kombinerer håndball med studier. Foto : Stian Bye Høgsveen. 

- Jeg spiller fortsatt håndball, men vil sørge for at jeg har en solid utdannelse i bagasjen når jeg legger opp. Studiene har gitt meg et positivt avbrekk med andre impulser i hverdagen, sier Jakobsen.

Iram Akhtar jobber fortsatt ved den samme barneskolen i Oslo. Hun er kontaktlærer og underviser i de fleste fagene på barnetrinnet. Hun er så fornøyd med studenttilværelsen ved HINN at hun har anbefalt ordningen til flere av sine tidligere medstudenter som ikke har fullført lærerstudiene.

- Jeg ble møtt av et engasjert fagmiljø som var fleksible og svarte raskt på det jeg lurte på. Ordningen har nå sikret meg en fast jobb som jeg trives i, sier Akhtar.

- Inntrykket er at majoriteten av søkerne jobber som lærere uten lærerutdanning.  I år er det for første gang mulig å søke Utdanningsdirektoratet om rekrutteringsstipend for å fullføre lærerutdanning, noe som har ført til at flere skoleledere har tatt kontakt med oss på vegne av sine ufaglærte ansatte for å finne fleksible løsninger, sier Ørbeck.

- Studiene har styrket meg som person

Raymond Steffensen er et snaut år unna å fullføre lærerstudiene sine. Han kombinerer studiene med fast jobb som barneveileder ved Lyshovden Oppveksttun i Bergen, en skole han ønsker å jobbe ved som lærer i fremtiden.

- Det har vært en lang og utfordrende vei fra jeg måtte omskolere meg fra jobben som maler til der jeg er i dag. Jeg er veldig glad for at en kollega og venn av meg oppfordret meg til å søke på ordningen som de hadde hørt at HINN tilbyr. Det at jeg tok opp igjen studiene og ser resultater, har økt selvtilliten. Jeg presterer på en tilfredsstillende måte selv etter så lang tid uten studier. Det har uten tvil styrket meg som person, avslutter Steffensen.

Ønsker du ytterligere informasjon om studiene?

Les mer i studieomtalene til ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning 5.-10.trinn eller ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning trinn 1-7. 

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 21. okt. 2021 08:33 - Sist endret 22. okt. 2021 09:25