Utbedrer skader på Olympiasamlingen '94

Flere skadede kunstverk i den såkalte Olympiasamlingen '94 til Høgskolen i Innlandet skal utbedres i løpet av 2021. Arbeidet startet før helga.

Kunsten pakkes forskriftsmessig for å transporteres til restaurering. (Foto: Tore Høyland)

– Noen kunstverk trenger nye rammer, og får i tillegg museumsglass som sikrer verkene mot UV-stråling. Andre sendes tilbake til kunstneren for fornyelse og et ansiktsløft, sier driftsleder ved HNN, Ole Even Brynhildsvoll, som leder arbeidet.

Storslått gave

OL-samlingen består av en rekke verk som ble gitt som gave til daværende Høgskolen i Lillehammer etter OL i 1994.

Verkene pryder vegger og fellesarealer ved studiested Lillehammer, og en del av dem har fått skader etter 25 år «på utstilling» i et offentlig bygg.

I løpet av våren vil verkene med skader bli forsvarlig pakket ned og sendt til konservering. Kurator og kunsthistoriker Johannes Rød, og kunsttransportør Kurt Syvertsen, står for pakking og transport.

Restaureringsperioden vil foregå i etapper i løpet av våren og høsten 2021.

Samlingen har god tilstand

– Konserveringen blir gjort etter en anbefalt prioritering i en ekstern tilstandsrapport for samlingen. Rapporten konkluderte med at tilstanden til verken i OL-samlingen er relativt god, sier leder for høgskolens kunstutvalg, Marit Torgersen.

Arbeidet startet før helga med pakking av kunst av Andres Serrano og Cindy Sherman.

En del av de restaurerte verkene vil få ny plassering når de kommer tilbake til studiestedet. Hvor verkene skal henge besluttes etter råd fra høgskolens kunstutvalg.

Bilde av Marit Torgersen
Direktør for digitalisering og infrastruktur
marit.torgersen@inn.no