HINN og University of Zambia fortsetter det gode samarbeidet

– Utviklingen i samarbeidet gjør meg stolt og glad, sier dosent Anne Marit Danbolt, som har fulgt det tett siden 2007.

11 pent kledte personer står oppstilt inne i et rom med mange bilder på veggene.

HINN har samarbeidet med University of Zambia siden 2007. Denne uken har rektorene Anne Lungowe Sikwibele og Peer Jacob Svenkerud signert en ny avtale. Anne Marit Danbolt har fulgt samarbeidet hele veien, og var også til stede.

Høgskolen i Innlandet undertegnet tirsdag denne uken en ny samarbeidsavtale med University of Zambia i Lusaka. Rektorene, professor Anne Lungowe Sikwibele og Peer Jacob Svenkerud, skrev under den nye avtalen, som også markerte det lange og utstrakte samarbeidet de to institusjonene har hatt helt siden 2007.

Startet som et stipendprogram

Anne Marit Danbolt, dosent ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP), har fulgt samarbeidet fra starten i 2007, og var til stede under signeringen. Hun forteller at samarbeidet startet med et utviklingsprosjekt, hvor midlene gikk til University of Namibia, University of Zambia og HINN, for å bygge opp kapasitet mellom de tre institusjonene. I starten var dette et stipendprogram for namibiske og zambiske studenter for å støtte at faglige ressurser kunne møte hverandre og bygge kapasitet. Dette la basisen for at samarbeidet kunne fortsette.

Støtte fra NORPART-samarbeidet

Siden har ting utviklet seg. I 2016 fikk høgskolen 4,5 millioner kroner fra NORPART-samarbeidet (Norwegian Partnership Program for global Academic Collaboration), for å videreutvikle relasjonene med University of Zambia.

– Dette var svært viktig. Midlene muliggjorde utveksling, felles kvalitetsutvikling på både master- og doktorgradsnivå, mulighet for praksis for studenter, og andre felles prosjekter, forteller Anne Marit.

Høsten 2017 tok Høgskolen i Innlandet imot de første utvekslingsstudentene fra Zambia, og de to institusjonene har så langt hatt i alt 54 studenter på utveksling.  32 fra Zambia, hvor 18 er masterstudenter og 14 er doktorgradsstudenter. Alle var tre måneder i Norge. Fra HINN har 22 studenter vært på utveksling. Åtte lektorstudenter i tre måneder, og 11 studenter i praksis på fire uker, alle fra LUP. Det har også vært doktorgradsstudenter fra LUP som har deltatt i seminarer ved University of Zambia.

– Utviklingen i samarbeidet har vært fantastisk og gjør meg stolt og glad, sier Anne Marit.

Flerspråklige utfordringer på dagsorden

Anne Marit Danbolt på en terrasse, det er mørkt, men noen impalaer skimtes i bakgrunnen.
Dosent ved LUP, Anne Marit Vesteraas Danbolt, har fulgt Zambia-samarbeidet siden oppstarten. Foto: Peer Jacob Svenkerud/Høgskolen i Innlandet

Et annet eksempel på samarbeid er «Storybooks Zambia», et nettsted med fortellinger på engelsk og de sju regionale språkene som brukes i opplæring landets skoler de fire første skoleårene. Sammen med Espen Stranger Johannessen, førsteamanuensis på LUP, tok Anne Marit initiativ til å sette flerspråklige utfordringer i Zambia på dagsorden.

– Det kan være svært utfordrende å jobbe med lese- og skriveopplæring i flerspråklige sammenhenger. Flerspråklige situasjoner har ofte blitt trukket fram som en forklaring på at land som Zambia og andre land i sørlige Afrika har svake resultater på leseprøver. Andre utfordringer er overfylte klasserom, manglende lærerkvalifikasjoner og mangel på tilgang til tekster på de regionale språkene, forteller Anne Marit.

– Vi satt av midler og tok initiativ til å oversette fortellinger til sju regionale språk som brukes i opplæring. Prosjektet har en egen nettside og adresserer reelle problemstillinger.  Alt har blitt svært godt mottatt, og støttes også på regjeringsnivå i landet.

Gleder seg til fortsettelsen

For Anne Marit har erfaringen fra Zambia vært uvurderlig.

– Dette samarbeidet har betydd så mye for meg. Erfaringen har vært enestående og berikende. Prosjektet har gitt mulighet til så mange menneskemøter mellom kolleger, studenter, elever, og andre man møter når man får komme inn på nye arenaer. Å utvikle og dele kunnskap med andre, og få utvide perspektivene på samfunn, skole og utdanning, er erfaringer man bringer med seg hele livet.  Jeg gleder meg til å fortsette og utvikle samarbeidet videre, noe vi nå gjør med å videreføre denne viktige samarbeidsavtalen, sier Anne Marit Danbolt.

Les også

Bilde av Anne Marit Vesteraas Danbolt