Hvordan er det å studere spillteknologi og simulering

Ole Skalstad flyttet fra Bø til Hamar for å studere. Det har han ikke angret på. 

20-åringen hadde i utgangspunktet tenkt å studere for å bli forsker, men kom inn på andre tanker som førte han til Spillskolen ved studiested Hamar. 

- Først hadde jeg tenkt til å bli forsker. Men jeg fant ut at forskningsrapporter ikke var noe jeg likte å holde på med. Derfor ville jeg finne noe annet og etter å ha sett noen YouTube-videoer fikk jeg øynene opp for spilldesign. Jeg fant ut at jeg har en del av det man trenger for å bli en god spilldesigner, blant annet har jeg spilt mange forskjellige spill og har erfaring med mange forskjellige ting i spill.

Nysgjerrigheten og interessen knyttet til spill fikk Ole inn på tanken om å bli spilldesigner. I jakten på aktuelle studier var det bachelor i spillteknologi og simulering som skilte seg ut og som han fikk lyst til å satse på.

Studiestedet spilte en avgjørende rolle

- Jeg hadde ikke lyst til å studere på et for lite sted slik som, men heller ikke for stort sånn som Oslo. Da passet Hamar bra som er litt mellomstørrelse. Jeg valgte spillteknologi og simulering over animasjon og digital kunst, da jeg ikke kan tegne og allerede var ganske god i matte, så jeg følte for å lære den litt mer tekniske delen av spilldesign over kunst-delen.

I tillegg til å være interessert i den tekniske delen av spilldesign, er Ole også interessert i hvilke valg man tar for å designe et spill. Alt det som man ikke tenker på når man spiller et spill er der av en grunn og han er nysgjerrig på å lære mer om disse tingene som er en viktig ingrediens for å lage gode spill.

Ole har nå tilbakelagt sitt første semester og nettopp startet på det andre. Når han ser tilbake på studenttilværelsen så langt har han allerede lært mye og møtt på mange utfordringer. Det første halvåret har de lært litt om programmet Blender for å kunne modellere og animere litt i 3D for så å sette det inn i et spill. Dette for å få litt forståelse av hvordan animatørene jobber da de ofte samarbeider med dem. I tillegg har de begynt å lære programmeringsspråket C++, i tillegg til å ha ren matematikk.

- Første halvåret så lærte vi helt grunnleggende ting om C++, som hvordan man skriver inn-tekst, i hvilken rekkefølge ting går, og om ulike funksjoner. Det andre halvåret som vi har begynt på nå, så lærer vi hvordan programmeringsspråket brukes i Unreal, som er programmet vi lager spillet i. I matte så har vi mest ren matte med forskjellige temaer, men så har vi noen timer hvor vi lærer hva matte har med spill å gjøre.

Programmering beskriver Ole som mest krevende, da han ikke har noen personlig erfaring med det fra før.

- Å lære det fra bunnen av har vært det tøffeste. Så det var litt annerledes enn hva jeg trodde før jeg startet siden jeg ikke visste hvor vanskelig det var å lære et programmeringsspråk fra bunnen av.

Gleden av å være omringet av medstudenter med lik interesse

På Spillskolen, som huser både bachelor i spillteknologi og simulering samt animasjon og digital kunst, går det en mengde studenter som er over gjennomsnittlig interessert i spill. Dette har Ole fått gleden av å erfare på nært hold.

- Det som jeg liker veldig godt med studiet er å finne andre som har samme interesse som meg. Det er veldig kjekt å endelig ha noen å snakke med om spill. Det er veldig mange her som automatisk vet hvilket spill jeg snakker om og de har kanskje likt de samme tingene på de samme spillene. Og det er sånn jeg nesten aldri har opplevd før fordi jeg har ikke så mange venner som har samme den samme interessen for spill som meg.

Starten på Oles studenttilværelse har dessverre vært veldig preget av korona-situasjonen i landet. Det er digital undervisning og dagene tilbringes på studenthybelen. Dagene preges av Zoom og de lengste Zoom-forelesningene kan være litt krevende å følge med på. Effektiviteten daler i samsvar med lengden på Zoom-økta, sier han.

Men det er ikke bare det faglige som blir litt vanskeligere under korona, det sosiale preges også sterkt. Dette var han ikke helt forberedt på før studiestart. Men han forteller også at litt av redningen kom i form av fadderuka. De fleste vennene han har fått på studiet fikk han her.

- Fadderuken hjalp meg veldig med å bli kjent med folk. Så var det viktig å komme i kontakt digitalt, og vi bruker Discord for å holde kontakten. Etter hvert som alt er digitalt på skolen så har det vært veldig vanskelig å bli kjent med nye over nett fordi det er vanskelig å få kontakt med folk og bli venner uten å møtes. Men jeg har fått en liten gruppe som jeg har mye kontakt med.

Et variert studium

Selv om korona gjør studiene litt ekstra utfordrende er det fremdeles mange lyspunkt i tilværelsen. Blant annet hjelper det med en god fordeling mellom forelesninger og selvstudium, samt morsomme og engasjerte hjelpelærere som gjør matematikken lettere å lære.

- Det har vært en ganske god fordeling her. I det siste har vi for eksempel i programmering fått oppgaver i mellom timene for å få brukt det vi har lært. I matte har det vært veldig greit, der har vi en ekstra-time med noen hjelpere som kan hjelpe oss med oppgavene og å repetere ting.

I disse tilfellene er Ole med i mindre grupper på Zoom, der det er lettere å få spurt om ting han lurer på.

- Hjelperne er veldig morsomme å ha med å gjøre, de er andreårsstudenter så de har nettopp vært i vårt sted og vet hvordan det er. De er veldig hjelpsomme og gode å snakke med.

Ole mener de tre beste adjektivene for å beskrive studiet er utfordrende, variert og kreativt.

- Jeg kan en del matte så for meg har programmering vært den største utfordringen. For dem som kan litt programmering fra før så er ofte matten en utfordring. Studiet er også veldig variert. Du lærer både hvordan man lager spill, hvordan man programmerer spill og så får du vite litt hva hvordan animatørene jobber med animasjon og 3D, så man får gjøre mye forskjellig.

I tillegg mener han studiet stiler klare krav til kreativiteten til studentene.

- Vi må finne ut hvordan man lager ting og mye må vi finne på selv. For eksempel skrive egen kode og egne ideer for spill. Og selv om matte og slikt ofte har et fasitsvar så er det mange oppgaver på linjen hvor man må lage sitt eget svar hvor det ikke bare er ett riktig svar, men mange. For å klare det må man være kreativ.

Studieomtale

Bachelor i spillteknologi og simulering 

Av Rosann Johnsen
Publisert 20. aug. 2021 14:38 - Sist endret 26. aug. 2021 14:34