Regjeringen satser millioner på HINNs Kongsvinger-avdeling

Nye studieplasser i vernepleie og en større satsing på forskningssenteret CREDS - Senter for digitalisering og bærekraft. Regjeringen kom med nyheter og penger til Høgskolen i Innlandet i dag.

Bilde av tre personer ved siden av hverandre foran noen plakater

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl kom med penger og nyheter til Høgskolen i Innlandet i dag. Da ble (f.v.) leder på CREDS, Bård Tronvoll og rektor Peer Jacob Svenkerud fornøyde.

Foto: Marianne Olsen Brøntveit

Høgskolen i Innlandet sin avdeling i Kongsvinger fikk storfint besøk fredag ettermiddag.

På vegne av Kunnskapsdepartementet kom justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) inn på gårdsplassen – med en stor budsjettlekkasje.

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2024 å opprette 20 nye studieplasser til en bachelor i vernepleie i Kongsvinger. De vil også satse tre millioner kroner på forskningssenteret CREDS gjennom rammebevilgningen til høgskolen.

Samlet er dette, fullt opptrappet, en satsing på 8,4 millioner kroner på Kongsvinger.

– Dette er en gledens dag for hele Høgskolen i Innlandet, og en nyhet som styrker og befester Kongsvinger som en viktig del av høgskolen, sier rektor Peer Jacob Svenkerud.

Viktig utdanning der folk bor

Regjeringen slo fast i Hurdals-plattformen at det var viktig å styrke det regionale utdanningstilbudet rundt om i landet vårt. Utdanning og livslang læring skulle være tilgjengelig der folk bor.

Dette er bakgrunnen for satsingen på flere studieplasser innen vernepleie.

– Vi kommer til å mangle enda flere innenfor viktige yrker fremover, særlig innenfor helse- og sosialfagene. Vi har allerede bygd opp kapasiteten innen disse fagområdene, nå fortsetter vi, sa Mehl da hun presenterte nyheten i Kongsvinger.

Mange folk sitter langs et bord inntil en vegg
Stor stas da ministeren kom til Kongsvinger fredag ettermiddag. Til stede fra venstre:
Elin Såheim Bjørkli (Ap) ordførerkandidat i Kongsvinger, Lise Selnes (Ap) stortingsrepresentant og Vegard Herlyng, daglig leder Høgskolesenteret i Kongsvinger. Deretter satt Emilie Enger Mehl sammen med Bård Tronvoll, Peer Jacob Svenkerud og Margrethe Haarr (Sp) stortingsrepresentant. (Foto: Marianne Olsen Brøntveit)

I dag kan du bli vernepleier på høgskolens studiested i Lillehammer. Nå utvides tilbudet. De nye studieplassene kommer i tillegg til de høgskolen allerede har – noe som trengs.

– Dette er vi klar for, noe vi har hatt ønske om og noe vi er veldig glade for nå skjer. Alle er enige om at behovet for slik kompetanse er stort i vår region, og det som skjer nå vil få stor betydning for Innlandet, sier en fornøyd rektor.

Det er statsråden helt enig i.

– Jeg er glad for å kunne foreslå opprettelsen av nettopp denne utdanningen slik at vi også sikrer regionen med viktig arbeidskraft fremover, sa Mehl til et lydhørt og blidt publikum.

Ifølge regjeringen vil de 20 studieplassene tilsvare en kostnad i 2024 på 902.000 kroner. Dette trappes opp frem til 2027 og koster fullt opptrappet 5,4 mill. kroner.

I dag er det utdanninger innen økonomiske- og samfunnsvitenskapelige fag og sykepleierutdanning på campusen på Kongsvinger. Med de nye studieplassene vil utdanningstilbudet bli enda bredere.

Sikrer fremtiden til forskningssenter

For snart et år siden åpnet CREDS - Senter for digitalisering og bærekraft på campus Kongsvinger.

CREDS er Høgskolen i Innlandet sitt nye forskningssenter (Center for research on digitalization and sustainability).

Senteret ble til etter et durabelig fellesløft og samarbeid mellom høgskolen, næringslivet regionalt og kommunene i Kongsvinger-regionen.

Bilde av tre menn som jubler for nye studieplasser og millionstøtte til forskningssenter
Jubelen sto i taket da nyheten om millionsatsing på campus Kongsvinger var klar fredag ettermiddag. F.v.: Bård Tronvoll (leder CREDS), Peer Jacob Svenkerud (rektor HINN) og Vegard Herlyng (daglig leder Høgskolesenteret i Kongsvinger). (Foto: Marianne Olsen Brøntveit)

En del av planen rundt senteret var å få på plass en fast bevilgning på statsbudsjettet så de kunne storme inn i fremtiden med en trygg og forutsigbar finansiering på plass.

Nå har det skjedd – regjeringen vil satse tre varige millioner kroner på dette.

– Dette gir CREDS en mulighet til å forsterke og fremskynde prosjekter vi jobber med, nemlig å generere kunnskap så bedrifter kan omstille seg og gå over i det grønne skiftet, sier senterleder og professor Bård Tronvoll.

– For høgskolens del er dette en milepæl. Vi har som institusjon jobbet hardt og godt med dette sammen med veldig mange andre, sier rektor Peer Jacob Svenkerud.

Og regjeringen har tro på at denne satsingen er viktig for Norge fremover.

– Vi kommer til å trenge nye, innovative løsninger i møte med en verden som er i stadig endring. En styrking av CREDS er en styrking av denne innsatsen, sa justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Bård Tronvoll