Microsoft 365 for studenter - innføring av tofaktor autentisering

Det har den siste tiden vært en økning i cyberangrep mot norske mål. Utdanningssektoren opplever også dette. Pålogging med flere faktorer er blant de mest effektive tiltakene for å beskytte konto, informasjon og personopplysninger mot uautorisert bruk.

To-faktor autentisering er pålogging med mer enn bare passord. Fra den 17. februar må du derfor i tillegg til passord, bruke en unik kode for å bekrefte din identitet når du logger på Microsoft 365. Dette kan være en bekreftelse sendt til din mobiltelefon via en app («Microsoft Authenticator») eller en kode sendt per SMS.

To-faktor autentisering i Office 365 kan du sette opp på https://mysignins.microsoft.com/security-info

Enheter med Microsoft 365 Apps (Word, Exel, OneDrive, OneNote etc.)

Enheter (PCer, nettbrett og mobiltelefoner) og programmer som er satt opp med Microsoft 365-tjenester, vil kreve ny pålogging med to-faktor.

Eksempel: På en Windows-PC vil du få meldingen «Problem med jobb- eller skolekonto». Det betyr at du må logge på nytt med to faktorer.

Canvas, Inspera og Studentweb berøres ikke av disse endringene.

Av Kristoffer Hagen
Publisert 20. aug. 2021 14:32 - Sist endret 18. sep. 2023 13:01