Ønsker respons om fred og forsoning

Utenriksminister Anniken Huitfeldt åpner for innspill og diskusjon om norsk utenrikspolitikk under Responskonferansen på Lillehammer kommende onsdag.

Anniken Huitfeldt på talerstolen i auditorium A på Lillehammer

Anniken Huitfeldt da hun besøkte HINN Lillehammer på årsdagen for krigsutbruddet i Ukraina. Nå kommer hun tilbake for å få respons på norsk utenrikspolitikk.

Foto: Ole Martin Ringlund / HINN
Portrettbilde Ine Wigernæs
Prorektor samfunnskontakt Ine Wigernæs

Det er regjeringen som gjennomfører en landsomfattende konferanseserie for å skape et forum for debatt om utvikling av utenrikspolitikken. Regjeringen ønsker at møtene skal gi norske forsknings-, næringslivs-, kultur- og teknologimiljøer mulighet til å bidra.

– Vi er glade for at konferansen er lagt til høgskolen og Lillehammer. Her tilbyr vi en bachelor i internasjonale studier og har et sterkt fagmiljø som vil bidra aktivt i konferansen, sier Ine Wigernæs, prorektor samfunnskontakt ved Høgskolen i Innlandet.

En endret verden

Bakteppet for konferanseserien er blant annet Russlands invasjon av Ukraina og endringer i Europas sikkerhetspolitiske orden, økende rivalisering og spenning mellom stormakter, utfordringer i det internasjonale samarbeidet, utviklingspolitiske konsekvenser, flyktninge- og migrasjonsbevegelser og den overordnede kampen mot klimaendringene.

– Møtet på Lillehammer har fred og forsoning som overordnet overskrift. Det vil berøre svært viktige temaer for Norge. Publikum kan bidra ved at det åpnes for spørsmål fra salen flere ganger gjennom dagen, sier Ine Wigernæs.

Tett program

I konferansen vil utenriksminister Anniken Huitfeldt innlede med overskriften «En verden i endring – implikasjoner for Norges utenrikspolitiske handlingsrom». Hun vil også svare på spørsmål fra innbyggere i Innlandet som er intervjuet i forkant av konferansen.

Portrettbilder av Anniken Huitfeldt, Knut Storberget, Kristian Berg Harpviken, Gregory Ferguson-Cradler og Marianne Riddervold
Innlederne på responskonferansen, fra venstre: utenriksminister Anniken Huitfeldt, statsforvalter og leder av Forvarskommisjonen Knut Storberget, seniorforsker Kristian Berg Harpviken, førsteamanuensis Gregory Ferguson-Cradler og professor Marianne Riddervold. (Foto: UD, PRIO, Forsvarskommisjonen og HINN.)

Statsforvalter Knut Storberget ledet forsvarskommisjonen som nylig leverte sin rapport om sikkerhets- og forsvarspolitiske veivalg som Norge står overfor framover. Storberget vil snakke om hvilke følger dette kan få for utenrikspolitikken.

Kristian Berg Harpviken ved Institutt for fredsforskning (PRIO) vil snakke om hva endringer i verden vil bety for Norges utenrikspolitiske handlingsrom.

Førsteamanuensis Gregory Ferguson-Cradler fra HINN vil innlede om hvordan norsk utenrikspolitikk påvirkes av at land i sør velger aggressiv nøytralitet i møte med endringer i internasjonal politikk.

Mens professor Marianne Riddervoll ved HINN snakker om Europa i en mer usikker verden og implikasjoner for Norge.

Underveis i arrangementet deltar utenriksministeren, Knut Storberget og Kristian Berg Harpviken i en «rundebordssamtale» om tematikken.

Praktisk informasjon

Respons logoArrangementet foregår onsdag 27. september  2023 frå kl. 11:15 – 15:15 i Auditorium A - Bjørnstjerne Bjørnson – i HINNs på Storhove i Lillehammer.

Det blir pause og benstrekk omlag midtveis i programmet med kaffe og kringle i vrimlearealet mellom auditoriet og kantina.

Se mer informasjon og program for konferansen

Bilde av Ine Wigernæs
Prorektor Samfunnskontakt
ine.wigernas@inn.no

Følg konferansen på nett

Konferansen strømmes på regjeringen.no.

Emneord: Responskonferansen Av Tore Høyland
Publisert 25. sep. 2023 13:05 - Sist endret 20. des. 2023 14:32