VM 2021 og HINN med avtale om bredt samarbeid

1. november lanseres samarbeidet mellom HINN og World Para Snow Sports Championships Lillehammer 2021. Nå håper partene at studentene vil stille som frivillige under VM i snøsport for parautøvere i januar.

Menn i skiklær ute i et snødekt terreng.

VM i snøsport for parautøvere arrangeres i Lillehammer og Hafjell i januar 2022.

VM i snøsport for parautøvere, som arrangeres i Lillehammer og Hafjell 12.-23. januar 2022, er aller første gang verdens beste innen alpint, langrenn, skiskyting og langrenn samles til et felles verdensmesterskap.

Samarbeidsavtalen mellom Høgskolen i Innlandet og World Para Snow Sport Championships Lillehammer 2021 blir lansert på vårt studiested på Lillehammer mandag 1. november. Den sikrer et samarbeid som blant annet omfatter faglig involvering i VM 2021 for studenter hos oss.

– Dette er et stort arrangement i Innlandet som det er naturlig at HINN involverer seg i. Vi har flere fagmiljøet og studier, blant annet innen idrett, som gjør et slikt samarbeid naturlig med tanke på blant annet studentinvolvering. Avtalen er et steg i videreutviklingen av arrangementssamarbeidet i regionen, sier prorektor samfunnskontakt ved HINN, Jens Uwe Korten.

Partene utveksler kompetanse og støtter i fellesskap opp om VM-arbeidet, og slik skapes det interesse og oppmerksomhet for arrangementet i forkant.

Student har viktig rolle

I god tid før selve mesterskapet har flere hos oss vært involvert i planleggingen, blant dem tredjeårsstudent på bachelor i Sport Management, Maren Kvammen. Fra august til etter at mesterskapet er gjennomført i januar har hun nemlig praksis, der hun i rollen som studentkoordinator jobber dedikert med planleggingen og gjennomføringen av mesterskapet i en stilling på ca. 80 prosent.

– VM 2021 er det største arrangementet for parautøvere siden de paralympiske vinterleker på Lillehammer i 1994, så det er givende å få jobbe med et så stort mesterskap i studietiden. Det er et stort og komplekst arrangement, og målet vårt er at det vil gi varig verdi og at det skapes nye idrettshelter, sier Maren.

Student Maren Kvammen på en strand.
Maren Kvammen studerer til vanlig bachelor i Sport Management på Lillehammer. Foto : Privat.

Maren koordinerer samarbeidet mellom HINN og arrangøren, der en viktig del er å koble på og rekruttere frivillige via de ulike studiene HINN tilbyr slik at de frivillige får tilpasset arbeidet som frivillig til undervisningen, også gjerne som del av praksis på studiet.

– I tillegg jobber jeg mye med å tilrettelegge slik at det forhåpentligvis blir VM-stemning i byen. Hva skal skje i Lillehammer sentrum under mesterskapet? Det jobber vi aktivt med nå, i tillegg til detaljer rundt åpningsseremonien og medaljeseremoniene, sier Maren.

Lillehammer profileres til VM, og et VM-torg er under planlegging, der planen er at det blir hjertet av arrangementet i byen. Publikum skal oppleve de flotte idrettsutøverne på arenaene på dagtid og finne god VM-stemning i byen på ettermiddagen og kveldene.

Trenger flere frivillige

Arrangøren søker etter frivillige studenter som kan jobbe inntil fire dager. Så langt har man fra HINN rekruttert inn ca. 130 frivillige fra bachelor i Sport Management og bachelor i idrettsvitenskap, samt 30 studenter fra emnet Volunteerism at Events.

– Vi rekrutterer naturligvis frivillige fra andre arenaer også, vi får blant annet noen fra Norges idrettshøgskole i Oslo, men vi har fortsatt rom for flere fra HINN, og du må ikke nødvendigvis studere et idrettsrelatert fag, sier Maren.

Arbeidsoppgavene som frivillig er svært varierte, da det trengs personer til mange ulike roller. Det trengs frivillige til informasjonsteltene, noen må preppe løyper, enkelte kan være parkeringsvakter, det trengs personer som kan bistå med opprigg og nedrigg av utstyr, samt andre oppgaver ved behov. De frivillige blir viktige for å sikre at det blir en skikkelig VM-fest i byen.

– Så er det også flere fordeler ved å være frivillig. Du får mat og drikke når du er på jobb, og alle som jobber minimum fire dager får et antrekk når de jobber som man får til odel og eie etter at mesterskapet er over. I tillegg kan du få en attest som kan være nyttig å ha med seg inn i arbeidslivet, sier Maren.

Er du interessert i å være frivillig? Se mer informasjon i vedlagte flyer.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 29. okt. 2021 08:53 - Sist endret 2. nov. 2021 13:42