Forskere ved Institutt for organisasjon, ledelse og styring og Institutt for pedagogikk har undersøkt hvordan studentene oppfattet undervisningssituasjon i perioden Norge var nedstengt som følge av covid-19.
Nå får rapporten de publiserte før jul oppmerksomhet i regionale og nasjonale medier.
I en undersøkelse svarer halvparten av studentene at de skrur av kameraet. Samtidig svarer 60 prosent at de føler de har mindre læringsutbytte av svart skjerm. Det bekymrer høgskolemiljøet, skriver nrk.no.
– Det er utfordrende for en lærer å snakke til bare svarte skjermer, sier forsker Gaute Rydland Nilsen i artikkelen.
Rydland Nilsen var også intervjuet i en radioreportasje som ble sendt i NRK Innlandets morgensending og Nyhetsmorgen i NRK P2 i tillegg til at han var gjest i NRK Innlandets regionale tv-sending.
Onsdag kveld ble saken debattert i Dagsnytt 18.
Nettavisa Khrono har også publisert flere artikler om undersøkelsen fra Høgskolen i Innlandet.
— Jeg ser ofte at studentene selv ønsker mer studentaktiv undervisning. Men de gjør det vanskelig for oss når de nekter å vise seg. Det gjør noe med kommunikasjonen når du må snakke inn i et svart hull, sier Sylvi Rørvik, professor i engelsk språk ved Høgskolen i Innlandet til Khrono.