Utfordrer klesbransjen på miljø

Klesprodusenten Northern Playground fikk prisen Årets miljøbedrift under miljøpsykologikonferansen på Lillehammer.

Logo Årets miljøbedrift

Prisen Årets miljøbedrift har vært delt ut siden 2017 og er et samarbeid mellom Norsk nettverk for miljøpsykologi og Høgskolen i Innlandet. Prisen er rettet mot små og mellomstore bedrifter og er den eneste som utdeles på dette feltet i Norge. Prisen skal stimulere til et grønnere næringsliv gjennom å trekke fram bedrifter som tar sjanser og satser i en miljøvennlig retning.

Årets vinner er Northern Playground, som utfordrer klesbransjen til å bli mer miljøvennlig gjennom helt nye og sirkulære forretningsmodeller.

Prisen ble delt ut under Conference on Environmental Psychology, en årlig konferansen på HINN i Lillehammer.

fra utdeling
Jo Egil Tobiassen fra Northern Playground mottok prisen fra Brita Staal i juryen under miljøpsykologikonferansen. Bak konferansier Aleksander Munkvold. Foto: Amalie Gjerdbakken

Tenker nytt rundt klesforbruk

Komiteen som har valgt ut vinneren trekker fram at Northern Playground våger å utfordre en bransje med et dårlig rykte innenfor klimaarbeid og sosiale arbeidsforhold. De ønsker å endre forbruksvanene dine til å slutte å overforbruke, og heller bry deg om klærne dine. Northern Playground har en bedriftskultur, markedsføringsstrategi og produkter gjennomsyret av miljøfokus, ifølge juryen.

Bedriften tilbyr klær som er slitesterke og designet for å være enkle å reparere. De har reparert flere tusen plagg, helt gratis, de siste to årene. De lar kunden være med å designe plagget slik at kunden kan trives med det i lang tid.

Logo Northern Playground
Northern Playground har en gråstein i logoen sin. "Vi skal være en stein i skoen til bransjen", skriver de på nettsiden sin.

– Northern Playground tar noe verdifullt og unikt fra samfunnet vårt, og foredler det – nemlig bruksstoltheten. At vi skal være stolte av det ene plagget, og ta vare på det. Bruksstoltheten kommer ikke av massekonsum, den kommer av at noe har en historie – og at du gjerne har vært med å forme den, sier Brita Staal i juryen.

Juryen trekker fram bedriftens vågale innovasjonsevne ved å endre bedriftsmodell for å legge handling bak ord.

Selv sier bedriften at de har tatt inspirasjon i den tradisjonelle bestemoren i måten de lager plagg på, hun som lagde gensere som skulle vare så lenge at barna dine kunne arve den, hun som reparerte heller enn å kaste hvis noe revnet. 

Fjerde gang

Komiteen som har vurdert kåringen er en gruppe personer med stor fagkunnskap innenfor felt som miljøpsykologi, grønne organisasjonsendringer, miljøvern og bærekraft. Det er studenter på bachelor i bærekraftsøkonomi (Kongsvinger) og master i miljøpsykologi (Lillehammer) som organiserer kåringen.

Tidligere vinnere av Årets miljøbedrift er Kebony (2019), Volda Elektriske Mylnå (2018) og Too Good To Go (2017).  

Emneord: miljøpsykologi, bærekraft, næringsliv Av Erlend Moe
Publisert 19. nov. 2021 15:38 - Sist endret 23. nov. 2021 11:35