English version of this page

Utrykker solidaritet med ofre i Midtøsten

– Det som skjer i Midtøsten er opprørende for oss alle, og høgskolen ønsker å uttrykke solidaritet med ofre for terror og krigshandlinger, sier rektor Peer Jacob Svenkerud.

Portrett av rektor Peer Jacob Svenkerud i mørk dressjakke foran en grønn, grå og beige bakgrunn

Rektor Peer Jacob Svenkerud.

Foto: Elen Sonja Klouman/Høgskolen i Innlandet.

Israel ble rammet av et angrep fra Hamas den 7. oktober i fjor med et betydelig antall drepte og skadde, og hvor Hamas tok israelske sivile som gisler. Angrepet førte til en militær reaksjon fra israelsk side, og i ettertid er flere titalls tusen mennesker drept på Gazastripen.

– Denne konflikten har rammet sivilbefolkning på begge sider på svært brutalt vis. På vegne av høgskolen ønsker jeg å uttrykke sterk medfølelse med alle som er rammet. Vi støtter oppfordringen om våpenhvile og at humanitær hjelp umiddelbart må slippe inn i Gaza, sier Svenkerud.

På flukt i Gaza

FN-sambandet anslår at 1,7 millioner palestinere har måttet forlate hjemmene sine og er internt fordrevet i Gaza. Store deler av befolkningen mangler tilgang til nok mat, helsehjelp og nødvendige tjenester. De menneskelige lidelsene er enorme, og gisselsituasjonen er ikke løst.

– Vi tar avstand fra en krigføring som rammer sivile og vil uttrykke sympati med alle ofre for denne konflikten som ødelegger et helt samfunn. Også for utdanningssektoren er situasjonen dramatisk. Alle universiteter og høyskoler på Gazastripen skal også være skadet eller fullstendig ødelagt, sier Peer Jacob Svenkerud.

Ingen nye avtaler

Høgskolen i Innlandet har ingen etablerte samarbeid med israelske utdanningsinstitusjoner, og ingen aktive avtaler i palestinske områder.

Et mangeårig samarbeid med Jaffa Cultural Center og flyktningeleiren Balata Refugee Camp i Nablus på Vestbredden, har ikke vært aktivt siden høst 2022. Den gang førte kamphandlinger i nærområdet til at praksisopphold ble avbrutt for sju studenter.

– Slik situasjonen er vurderer vi det som utrygt å være til stede i regionen. Og det er ikke aktuelt å inngå nye samarbeid med universiteter eller høyskoler i regionen i denne krigssituasjonen, sier rektor.

Støtter ansatte og studenter

– Høgskolen har ansatte og studenter med bånd til både Israel og Palestina, som er berørt av situasjonen. Vi ønsker å uttrykke sympati, og støtte studenter og ansatte i situasjonen som har oppstått, sier rektor.

Studentsamskipnadens samtaletjeneste og studentprestene står klare for de studenter som trenger noen å snakke med i den pågående konflikten. Ansatte kan ha dialog med sin nærmeste leder og bedriftshelsetjenesten kan bistå om det er nødvendig.

Publisert 11. apr. 2024 16:11 - Sist endret 27. mai 2024 11:13