English version of this page

Styrevalget er i gang!

Kandidatene til høgskolestyret er klare og valget gjennomføres som elektronisk valg i perioden fra 11. mai 2023 kl. 00:00 til 23. mai 2023 kl. 23:59.

Skilt med HINN skrevet og logo
Foto: Elen Sonja Klouman/HINN

Her finner du informasjon og grunnlaget for valg til høgskolestyret ved HINN for funksjonsperioden for det nye høgskolestyret som er fra 01.08.2023 til 31.07.2027.

Følgende representanter skal velges i hver gruppe:

• To studenter + minst to vara i numerisk rekkefølge
  • Fire representanter fra undervisnings-, forsknings- og formidlingsansatte (UFF-ansatte) + minst fire vara i numerisk rekkefølge
  • Én representant fra teknisk-administrativt ansatte (T/A-ansatte) + minst en vara i numerisk rekkefølge

Kravene i likestillings- og diskrimineringsloven §28 om representasjon av begge kjønn skal være oppfylt innen den enkelte valgkrets.

Disse stiller til valg

Kandidatene er satt opp alfabetisk etter etternavn i denne navneoversikten. Det kommer en fullstendig presentasjon av kandidatene senest 10. mai 2023.

Studenter

• Etterarbeidskoordinator Tore Maritvold

Valggjennomføringen

Slik stemmer du

Du avgir din stemme på valg.inn.no. Tjenesten er også tilrettelagt for nettbrett og mobil. Valget gjennomføres som preferansevalg, kort sagt betyr dette at du skal rangere kandidatene og at du kan fjerne kandidater som du ikke ønsker å rangere eller stemme på. Under opptellingen er det i praksis slik at dersom din førstekandidat ikke blir valgt, kan din stemme bli overført til den neste kandidaten på din stemmeseddel. Du kan endre stemmen din helt fram til valget stenger.

Hele institusjonen regnes som valgkrets for de enkelte gruppene. Kandidaten(e) du stemmer på må tilhøre samme gruppe (student, UFF eller TA) som deg selv. Usikker på om du har stemmerett eller hvilken gruppe du tilhører? Se informasjonen om valgkrets, stemmerett og manntall lenger ned på denne siden.

Rektor, prorektorer, dekaner / prodekaner og instituttledere tilhører gruppen undervisnings- og forskerstillinger. Ingen kan stemme i mer enn én valgkrets. Dersom man er stemmeberettiget i mer enn én valgkrets, skal man stemme i den høyeste prioriterte av valgkretsene under:

1. undervisnings- og forskerstilling (UFF)
  2. teknisk og administrativt tilsatte (TA)
  3. studenter

Stemmerett for ansatte

For å ha stemmerett må man være ansatt i ordinær stilling ved institusjonen i minst 50 % størrelse, og ha tiltrådt denne senest valgdagen. Den som er tilsatt eller engasjert for mindre enn ett år, har ikke stemmerett. Lærlinger og ansatte på sysselsettingstiltak har ikke stemmerett.

Stemmeretten bortfaller for den som har permisjon for å arbeide i annen stilling enn den stemmeretten er knyttet opp mot.

Valgstyret avgjør om en stilling skal regnes som undervisnings- og forskerstilling, eller som teknisk og administrativ, ved uenighet om dette.

Stemmerett for studenter

En student som har betalt semesteravgift, bekreftet utdanningsplanen og/eller registrert seg som student det semesteret valget holdes har stemmerett.

Manntall

Eventuelle krav om innsyn i manntallslisten sendes valgstyrets sekretær.

Klage over manntallsføringen avgjøres av valgstyret. Eventuelle klager behandles fortløpende og må være fremsatt overfor valgstyret senest én uke etter at valgresultatet er gjort kjent.

Valgoppgjøret

Valget kontrolleres av valgstyret og publiseres så snart som mulig etter at fristen for å avgi stemme er ute.

Funksjonsperiode for det nye høgskolestyret er fra 01.08.2023 til 31.07.2027.

Spørsmål

Ta kontakt med valgstyret ved

Bilde av Hans Petter Nyberg
Underdirektør