Innlandet - en aktiv idrettsregion

Ved Høgskolen i Innlandet kan du kombinere studier med en aktiv idrettskarriere, studere deg til en fremtidig jobb innen idrett eller folkehelse, eller ta videreutdanning innen idrett. Mulighetene er mange.

Mannlig skiløper som går konkurranse.

Innlandet byr på mange muligheter om du er interessert i idrett. Foto : John Kvale, Gjøvik/Toten Langrenn.

– Idrettsstudiene ved HINN styrker Innlandet som idrettsregion. Studieporteføljen gjør det attraktivt for potensielle studenter å bosette seg her, da kombinasjonen gode studier, kompetente fagmiljøer og et stort og variert utvalg av idrettsmiljøer passer godt for studenter som er på utkikk etter en aktiv og lærerik studenttilværelse, sier avdelingsleder i Olympiatoppen Innlandet, Jostein Buraas.

Les mer om våre idrettsstudier her.

Portrettfoto Jostein Buraas
Jostein Buraas og Olympiatoppen Innlandet samarbeider tett med flere av våre studiesteder. Foto : Olympiatoppen Innlandet.

HINN samarbeider tett med Olympiatoppen Innlandet

Olympiatoppen Innlandet har et tett samarbeid med våre studiesteder på Lillehammer og Elverum når det kommer til studier knyttet til spesielt idrett og folkehelse. Buraas sier at koblingen studiene har til forskning er spesielt viktig for organisasjonen, og også kommer studentene til nytte.

– Uten HINN hadde vi for eksempel ikke hatt tilgang til testlaboratorium på de to studiestedene, ekspertisen tilknyttet disse og de testene som utføres der, noe som ikke bare er enormt viktig for oss og toppidrettsutøvere i regionen, men også studentene som tar idrettsstudier. Forskningen blir anvendt og studentene blir inkludert i virkelighetsnære prosjekter som kommer til anvendelse, sier Buraas.

Han viser som eksempel til professor Bent Rønnestad som har blitt kåret til verdens fjerde beste på sykkelforskning, og at fagmiljøene ved HINN består av forelesere som er lands- og verdensledende innen sine felt. At HINN og Olympiatoppen Innlandet har flere kombinasjonsstillinger som lar fagmiljøet få en fot i begge leire mener Buraas også er en fordel for både studenter og aktive utøvere.

– Vi deler på noen ansatte og utveksler og utvikler kompetanse på denne måten, noe begge parter tjener på, mener Buraas.

Flere fortrinn ved å velge Innlandet

Instituttleder ved Institutt for folkehelse og idrettsvitenskap, Eirik Grindaker, mener HINN og Innlandet generelt innen idrett og folkehelse har flere fortrinn sammenlignet med andre regioner og utdanningsinstitusjoner.

– Idrettsrelaterte studier har en stor regional betydning for Innlandet siden vi har unike geografiske muligheter for å utøve en rekke idretter. Idrettsstudiene ved HINN samarbeider svært tett med en rekke regionale aktører, som for eksempel Olympiatoppen Innlandet, og det gir studentene et fortrinn i forhold til praksiserfaringer sammenlignet med andre utdanningsinstitusjoner, sier Grindaker.

Studentene ved HINN som velger å ta idrettsrelaterte studier har mange muligheter. En er å kombinere studiene med en karriere som toppidrettsutøver. Det er mange lag og foreninger man kan engasjere seg i som utøver, trener eller i en annen rolle, slik at man får relevant erfaring under studiene. Det er også gode muligheter for å få relevant jobb etter fullførte studier.

Gode tilbakemeldinger fra tidligere studenter

– Mange tidligere studenter med relevante jobber har gitt tilbakemelding på at de fikk en solid og relevant kompetanse fra selve utdanningsløpet, og at HINN er anerkjent blant aktuelle arbeidsgivere. Veldig mange oppgir at de gjennom praksisplasser og forskningssamarbeid har fått en erfaring og et kontaktnettverk, og at denne muligheten er særegen for idrettsrelaterte studier ved HINN, sier Grindaker.

Mens du på Lillehammer kan utdanne deg innen blant annet idrett og treningsfysiologi, så kan du på Elverum for eksempel ta master i kroppsøving og idrett eller ta studier for å bli eller videreutvikle deg som trener.

– Vi er veldig opptatt av å følge opp trenerne i Innlandet slik at de kan tilegne seg best mulig kompetanse, og trenerstudiene har gitt mange trenere en unik mulighet til å få faglig påfyll, sier Buraas.

Fleksibelt og variert studietilbud

Fleksibiliteten til de idrettsrelaterte studiene ved HINN mener Buraas er veldig bra for både potensielle studenter og idretten i Innlandet. Mens idrettsstudiene på Lillehammer generelt kanskje tiltrekker seg flest studenter som er opptatt av kondisjon og individuelle idretter, så er lagidrett og folkehelse spesielt sentralt på Elverum, mener Buraas. Denne kombinasjonen beskriver han som gunstig.

– De idrettsrelaterte studiene på Elverum og Lillehammer utfyller hverandre på en veldig god måte slik at potensielle studenter kan finne noe for sitt behov. Innlandet er en idrettsregion med et aktivt folk, sier Buraas.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 10. okt. 2022 15:12 - Sist endret 3. jan. 2023 15:08