Ny master i musikk

Høsten 2022 kan du ta en femårig lærerutdanning i musikk hos oss. Her kan du lese mer om det rykende ferske studiet.

Studenter i studio.

En femårig lærerutdanning i musikk kan du fra høsten 2022 studere på Hamar. Foto : HINN.

Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk erstatter Bachelor – Faglærerutdanning i musikk. Det nye femårige studietilbudet vil føre til at musikklærernes kompetanse vil styrkes vesentlig, sier studieprogramansvarlig Stian Vestby.

– I tillegg til det rent musikkfaglige innebærer studiet mye tverrfaglig arbeid, noe som gjør det enklere å få seg relevant jobb etter endt utdanning. Det er et økende behov for tverrfaglig kompetanse både i skolen og ute i kulturlivet. Dette er like aktuelt om du vil jobbe i grunnskolen, med musikk, dans og drama i videregående skole, eller om du sikter deg inn mot festivaler og produksjon, sier Vestby.

Med topp moderne øvingsrom, et velutstyrt lydstudio og flere gode musikksaler er lærerne på studiet klare til å ta imot nye studenter fra hele landet til høsten.

– Campus ligger midt i byen og gir studentene umiddelbar tilgang til et rikt kultur- og musikkliv. Vi har jevnlig undervisning og prosjekter på noen av Innlandets beste konsertscener. Studentene får tilgang på alt de trenger av fasiliteter til å utvikle seg faglig og ha det gøy samtidig, forteller Vestby.

Portrettfoto Stian Vestby.
Stian Vestby er studieprogramansvarlig for den mye masteren. Foto : HINN.

Mange valgmuligheter i studieløpet

Den nye masterutdanningen passer spesielt godt for deg som har en lidenskap for musikk som du ønsker å dele med andre. Studiet kombinerer musikkutøving, musikkpedagogikk, teori og praksis, og inneholder flere fordypninger og valgmuligheter. Masteren er perfekt for deg som vil ha musikk som hovedfordypning i en flerfaglig lærerutdanning.

De første to årene vies til fellesfag som alle vil ha utbytte av. I tredje studieår velger du en musikkfordypning eller andre relevante skolefag. Masteroppgaven til slutt kan gjennomføres enten som et forskingsarbeid eller et kunstnerisk utviklingsarbeid.

– Slik får studentene anledning til å ivareta sine interesseområder ved å velge et skreddersydd tilbud som passer den enkelte særlig godt. Det betyr at studentene til slutt står igjen med ulike typer kompetanse som de kan bruke i arbeidslivet, sier lærer og høgskolelektor i musikk, Anna Gunnarsson Jota.

Studiet gir deg undervisningskompetanse i grunnskolen, videregående opplæring, kulturskolen, folkehøyskolen og i det frivillige kulturlivet, og retter oppmerksomheten spesielt mot yrkesrelevante ferdigheter.

– En styrke med denne utdanningen er økt faglig fokus og tyngde, og ikke minst tid til modning og dybdelæring. Dette realiseres gjennom fag som musikkformidling og praktisk musikkteori, opplæring på et valgt fordypningsinstrument, og i arbeidet med masteroppgaven, sier Vestby.

Praksis, utveksling og etterspurt kompetanse

Studiet legger også vekt på praksis og muligheter for utveksling. Praksis har et samlet omfang på 130 arbeidsdager og er integrert i utdanningen, og i vårsemesteret i andre studieår kan du gjennomføre praksis i Tanzania. Det er også flere andre muligheter for utvekslingsopphold.

– Kreativitet, glede, motivasjon og arbeidsvilje er ord som beskriver studiet godt. Gjennom disse begrepene skal kompetansen bringes fram og oppnås blant studentene, sier Jota.

Ønsker du en kreativ musikkutdanning i et levende og godt studentmiljø på Hamar, samt gode jobbmuligheter etter fullført grad, er denne masteren et godt valg.

– Mange kommer ut av den eksisterende bachelorgraden som glimrende lærere og musikkformidlere, og med to år ekstra vil de i fremtiden komme ytterligere styrket ut på disse områdene, i tillegg til at de får verdifull tverrfaglig kompetanse, sier lærer og førsteamanuensis i musikk, Eirik Askerøi.

Mastergraden vil sammenlignet med bachelorgraden gjøre at du som nyutdannet student står sterkere i arbeidsmarkedet, og kan konkurrere om stillinger som er rettet mot personer med mastergrad. De varierte praksisarenaene studiet tilbyr gir deg også større nettverk og flere kontakter med hensyn til fremtidig jobb.

– Med et lengre studieløp og dypere læringsprosesser vil studentene stå igjen som svært faglig sterke musikkutøvere og musikkpedagoger. De vil etter fullført master inneha en mangfoldig og etterspurt kompetanse, avslutter Jota.

Mer informasjon om våre studier

Les mer om studiet i studieomtalen: Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13 - musikk

Interessert i andre musikkstudier? Her er alle våre musikkutdanninger.

Vurderer du andre lærerutdanninger? Samtlige lærerutdanninger vi tilbyr finner du her.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 12. jan. 2022 14:23 - Sist endret 21. jan. 2022 15:04