Bli med på en inspirerende konferanse om kunstig intelligens! Her får du konkrete eksempler på hvordan Høgskolen i Innlandet arbeider med KI i ulike fagmiljøer. Eksemplene kommer fra forsknings- og utviklingsprosjekter, samt et nyopprettet studieprogram. Avslutningsvis blir det en paneldebatt med filosofisk tilsnitt, med studentenes og undervisernes perspektiver på kunstig intelligens i høyere utdanning.
Se opptaket fra arrangementet
Program
12:00 – 12:10
Velkommen og introduksjon
Konferansier og seksjonsleder for UH-pedagogikk og kvalitet, Yvonne Fritze.
12:10 – 12:20
Det digitale paradigmeskifte i vår tids høyere utdanning
Videoinnslag ved Rune Johan Krumsvik, professor, UiB.
12:20 – 12:40Marit Christine Berg Strandvik, instituttleder, AMEK.
HINNs nye bachelor i kunstig intelligens
12:40 – 13:00Jonas Christoffer Berger, stipendiat, LUP.
Bruk av KI i arbeid med faglitteratur for studenter og ansatte – et bidrag til kunnskap om og erfaring med bruk av generative samtaleroboter i undervisning og forskning
13:00 – 13:15
Pause
13:15 – 13:35Marianne Olsen Brøntveit, prosjektleder, Høgskolesenteret i Kongsvinger.
KI som tema i emnet Profesjonsfaglig digital kompetanse
13:35 – 13:55Fredrik Graver, undervisningsleder og dosent, DNF.
KI, kunst og kreative fag
13:55 – 14:15Petter Bråthen, førsteamanuensis, HHS.
Relevans og mening i høyere utdanning etter KIs inntreden
14:15 – 14:25
Pause
14:25 –15:00
Panelsamtale og avslutning – Hvilken rolle tenker du at KI vil spille i fremtidens høyere utdanning? Hva blir viktig å ha fokus på?
Leder for debatten: Cathrine Felix
Paneldeltakere: Jenny Maria Aasan, Jonas Christoffer Berger, Fredrik Graver og Petter Bråthen.
Avslutning ved Yvonne Fritze.
Bli kjent med deltakerne
Oversikten oppdateres fortløpende.
Rune Johan Krumsvik er professor i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Han har en lang karriere innen utdanning og forskning. Med erfaring som instituttleder og forskningsgruppeleder, samt redaktørroller i anerkjente tidsskrifter, har Krumsvik gjort betydelige bidrag til pedagogisk praksis og teori. Han har publisert et stort antall bøker og vitenskapelige artikler, og har blitt anerkjent for sin undervisning med priser som Undervisningsprisen 2012 ved Det psykologiske fakultet, UiB. Krumsvik har bred undervisningserfaring på ulike nivåer, og hans interesser strekker seg over flere områder innen pedagogikk og digital læring, og nå ikke minst rettet mot hvordan vi skal lære med kunstig intelligens.
Marit Christine Berg Strandvik er en ledende skikkelse innen dataspillutvikling, virtuell virkelighet og kunstig intelligens. Hun har bidratt til å bygge opp Norges første dataspillutdanning, og bringer slik sett en unik kombinasjon av erfaring og ekspertise til arrangementet. Som instituttleder for Institutt for spillutdanninger ved Høgskolen i Innlandet, og styremedlem i Norges største klynge innen virtuell virkelighet, VRINN, er hun en pådriver for innovasjon og samarbeid på tvers av fagfelt.
Jonas Christoffer Berger har bachelor og mastergrad i pedagogikk fra Høgskolen i Innlandet, og er stipendiat i mediepedagogikk ved Institutt for pedagogikk på Lillehammer. Doktorgradsprosjektet omhandler digital kultur og demokrati og medborgerskap, og hvordan mennesker dannes i og inn i et demokratisk samfunn. Berger har tidligere skrevet masteroppgave om KI, personvern og dannelse i skolen, og er i dag tilknyttet et prosjekt om KI i arbeid med faglitteratur, med oppstart i våren 2024.
Marianne Olsen Brøntveit er prosjektleder ved Høgskolesenteret i Kongsvinger. Hun er utdannet allmennlærer med master i digitalt læringsdesign. Hun har flere år bak seg i medie- og kommunikasjonsbransjen og har i tillegg erfaring fra flere ulike prosjekter i offentlig og privat sektor. Marianne jobber med prosjekter for utviklingsarbeid innenfor ulike fagområder ved Høgskolesenteret. Hun er nå prosjektleder for satsningen på det desentraliserte tilbudet om profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere, der kunstig intelligens inngår.
Fredrik Graver er dosent i kunstfaglig pedagogikk med spesialisering i filmskoler. Han er opptatt av hvordan kunstnere anvender ny og eksperimentell teknologi, spesielt når dette skjer på måter som teknologiutviklerene kanskje ikke forutså. Videre undersøker han både filosofiske og didaktiske tilnærminger innenfor kunstfaglig pedagogikk, og er opptatt av hvordan vi tilrettelegger undervisning for å sikre læring og personlig utvikling gjennom praksis. I 2016 ble Graver leder av Den norske filmskolens senter for fremragende utdanning, CEFIMA (Centre for Excellence in Film and Interactive Media Arts), hvor både kunstneres utforskning av teknologi og kunstfaglig pedagogikk var sentrale emner. Graver er undervisningsleder for Filmskolens Bachelor of Fine Arts studieprogram.
Jenny Marie Aasan studerer bachelor i agronomi på Blæstad på andre året. Hun sitter som fag- og forskningspolitisk ansvarlig i arbeidsutvalget for Studentorganisasjonen i Innlandet (StInn). Her har hun ansvar for å utarbeide politikk som skal sørge for studenters rettigheter, og har jobbet med temaer som fusk, tilrettelegging, praksis, kunstig intelligens og mye mer. Jenny har rollen som studentrepresentant i ulike sammenhenger ved HINN, blant annet i forbindelse med Utdanningsutvalget, forskning og utviklingsarbeid. Hun er også vara i Læringsmiljøutvalget. Jenny jobber for å utvikle den best mulige læringsarenaen til alle studenter slik at de kan føle på mestring i sin studiehverdag, og er opptatt av studentenes sentrale rolle i å påvirke utdanningen ved vår institusjon.
Petter Braathen er førsteamanuensis og en engasjerende taler med rik bakgrunn i strategi, organisasjonsutvikling og innovasjon. Med en Ph.d. i filosofi og tverrfaglige studier, en M.Sc. i robotikk, og en M.Sc. i strategi, spenner hans interesser over tema som filosofi, komplekse systemer og organisasjonsteori. Gjennom sitt arbeid har han bidratt betydelig til strategisk innovasjon, organisasjonsutvikling og digital transformasjon nasjonalt og internasjonalt. Braathen har grunnlagt flere selskaper og ledet prosjekter på tvers av ulike sektorer, blant annet innen energi, eiendom og byutvikling, infrastruktur, og media. Hans rolle i akademia og privat sektor demonstrerer hans allsidighet, samt et engasjement for forskning og utdanning som bygger bro mellom teoretisk innsikt på tvers av disipliner og praktisk anvendelse.
Cathrine Victoria Felix er førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, og har doktorgrad i filosofi fra Lunds universitet i Sverige. Hun har publisert arbeider om blant annet kunnskap, kunstig intelligens og lærerrollen, digitale vennskap, død og digitale medier, etnisk rensning, whistleblowing og moderne teknologi, ambivalens og inkluderingsbegrepet. For tiden jobber hun med tematikken chatboter som ChatGPT.
Kontaktinformasjon
- E-post
- yvonne.fritze@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 80 17