AKTØRER I EGEN LÆRING
Hamar kulturhus 24.-25. mai 2022
Program 24.mai
Klikk her for å laste ned programmet i pdf-format
10.30 - 11.00 Åpning av SePU-konferansen 2022 - Kirsten Flagstadsalen
Jade Caroline Hauan, leder Elevorganisasjon i Innlandet
Thomas Nordahl, professor, Høgskolen i Innlandet
11.00 - 12.30 Dr. Kim Schildkamp - Data-based desicion making and the role of students - Kirsten Flagstadsalen
Dr. Kim Schildkamp, professor, University of Twente
How can we increase student achievement in our school? How can we support the socio-emotional well-being of our students? How can we improve the digital literacy of our students? Important questions that data can help answer. Data can help you to find out to what extent you are reaching your goals. Also, if you are not reaching certain goals, data can help you to find the causes of not reaching these goals. This will help you to develop improvement measures to improve the quality of education. In this presentation I will describe what data use can look like in schools, for example in the form of data teams. Moreover, I will go into the role of school leaders, teachers and students in the use of data. For each of these stakeholders I will describe what we know from research, and I will provide you with concrete ideas and suggestions to use in your own school. I will take you on a data journey starting from goals, traveling with the help of data, to our end destination: improving the quality of education for all!
12.30 - 13.30 Lunsj
Servering i vrimleområdet
13.30 - 15.00 Parallelle sesjoner
Barnehage - Multisal Pauline Hall
Kvalitet i barnehage
Ratib Lekhal, førsteamanuensis, Universitetet i Oslo
Foredraget vil ta for seg hvorfor, hvordan og om der er mulig å lykkes med kvalitetsutvikling i barnehager
Kvalitetsarbeid og barns medvirkning
Trine Borchgrevink, styrer Martodden barnehage og Ingeborg Hope, pedagogisk leder Martodden barnehage
Skole - Kirsten Flagstadsalen
En skole for vår tid
Sølvi Lillejord, professor, Universitetet i Bergen
Skoleutvikling i praksis
Nils Johansen, virksomhetsleder oppvekst og næring, Eidskog kommune og Kjell Ivar Brustad, rektor, Skotterud skole
15.00 - 15.30 Pause
Enkel bevertning
15.30 - 16.30 Hilde Forfang - Læring i og mellom organisasjoner - Kirsten Flagstadsalen
Hilde Forfang, høgskolelektor, Høgskolen i Innlandet
Foredraget vil ta utgangspunkt i funn fra hennes doktorgradsarbeid og belyse hvordan skoleeiere i små, rurale kommuner gjennom samarbeid har etablert strukturer for læring i og på tvers av kommunegrenser.
16.30 - 17.30 Dr. Cindy Poortman - Professional learning networks - Kirsten Flagstadsalen
Dr. Cindy Poortman, professor, University of Twente
Educators increasingly enjoy working together in Professional Learning Networks (PLNs) to improve outcomes for their students. Collaboratively addressing challenges and ambitions helps teachers and school leaders to think out-of-the-box and better address students’ needs. Although results in terms of teacher learning and practice are promising, PLNs do not automatically lead to school improvement. What main steps need to be taken to make PLNs successful? What individual, school, and policy context factors support this way of working? In this keynote I will go into the process of successfully working in PLNs, and the key role of distributed leadership to realize the promise of PLNs.
17.30 Slutt for dagen
09.00 - 10.20 Thomas Nordahl - Aktørperspektivet i kompetanseutvikling - Kirsten Flagstadsalen
Thomas Nordahl, professor, Høgskolen i Innlandet
10.20 - 10.40 Pause
Enkel bevertning
10.40 - 12.00 Parallelle sesjoner
Barnehage - Multisal Pauline Hall
Barns muligheter til å uttrykke seg og virke med i barnehagen
Kristin Danielsen Wolf, visedekan barnehagelærerutdanningen, Universitetet i Sørøst-Norge
Ulike tilvenningsrutiner - ulikt rom for små barns medvirkning
May Britt Drugli, professor, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, NTNU/professor II, Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Innlandet
Innlegget vil vise til små barns behov, forskning på tilvenning og vise til erfaringer fra prosjektet "Liten og ny i barnehagen", der foreldre og ansatte har beskrevet ettåringers tilvenningsprosess i loggnotater fra den første tiden i barnehagen.
Skole - Kirsten Flagstadsalen
Elevsyn og elevmedvirkning på vår skole
Tom Zachariassen, rektor og Kristine Waters, ass.rektor Ajer ungdomsskole
Ajer ungdomsskole i Hamar kommune, er en teamskole med målsetting om å være med og utvikle elever som er åpne for læring, kjenner seg selv, bidrar i samarbeid og tar samfunnsansvar. For å nå målsettingen vår må elevene være aktive i sin egen læring, og de må medvirke i alle deler av skolehverdagen. Men hvordan forstår vi på Ajer egentlig elevmedvirkning og elevaktiv læring, og hvordan skal dette se ut hos oss? Innlegget vil vektlegge prosessen frem mot beskrivelsen av "Ajereleven", og hvordan vi jobber for å sikre felles forståelse av elevmedvirkning og elevaktiv læring. Til slutt vil vi si litt om hvordan vi jober for å nå våre mål i fellesskapet, sammen med temaene med målrettet jobbing og med medvirkning fra elevene.
Elevens rolle i undervisningsutvikling og egen læring, gjennom et aksjonsforskningsprosjekt i kroppsøvingsfaget
Moten Corneliussen Rustad, Høgskolen i Innlandet/doktorgradsstipendiat Norges idrettshøgskole
12.00 - 13.00 Lunsj
Servering i vrimleområdet
13.00 - 14.10 Inger Bergkastet - Risikovurdering i arbeid med barnehage- og skolemiljø - Kirsten Flagstadsalen
Inger Bergkastet, Høgskolen i Innlandet
14.10 - 14.30 Pause
14.30 - 15.30 Sølvi Mausethagen - Samspillsmodeller i skoleutvikling - fra et historisk til et framtidsperspektiv - Kristen Flagstadsalen
Sølvi Mausethagen, professor, OsloMet
Presentasjonen vil omhandle desentralisert kompetanseutvikling i et historisk perspektiv. Begrepene samspillsmodeller og læringsfokusert ansvar brukes for å presentere og diskutere noen utviklingstrekk og utfordringer i fremtidens kompetanseutvikling.