Program Innlandets skolekonferanse 2023

Torsdag 21. september 

08.30  Registrering og kaffe

09.30  Velkommen 

09.45  Medvirkning i skolen v/professor Erlend Dehlin, NTNU 

Dehlin vil snakke om medvirkning som en nøkkel for å skape et fungerende læringsfellesskap mellom elever, lærere, ledere og andre relevante aktører i skolen. Dehlin presenterer en modell som er nyttig for å sortere mellom ulike former for elevmedvirkning, med spesiell vekt på elevmedvirkning som samskapt læring. Modellen gjør det mulig å forstå elevmedvirkning på et praktisk, virkelighetsnært nivå, og hjelper med å klargjøre og forbedre samtaler og utvikle gode praksiser i undervisninga og skolen for øvrig. Økta vil i stor grad legges opp som en dialog, med veksling mellom presentasjoner, tankeøvelser og samtaler mellom deltakerne. (Pause 11.00-11.30).

12.45  Lunsj

14.00  LK20, mestringsopplevelser og det eksemplariske prinsipp v/dosent Svein Erik Andreassen, UiT-Norges Arktiske Universitet 

Mål for økta er at deltakerne skal bli enda bedre enn de allerede er til å anvende LK20 på en måte som bidrar til at den enkelte elev ikke opplever å mislykkes. Andreassen vil blant annet snakke om hvilket rom LK20 gir for å skape mestringsopplevelser, om differensiering i arbeidsmåter og vurderingsformer i LK20 og om tilpasset og «frapasset» læring. Han vil snakke om ulike måter å lese kompetansemålene på, om det eksemplariske prinsipp og om dybdeundervisning og dybdelæring, og det blir også noe fokus på tverrfaglige tema og kjerneelementer. Økta vil veksle mellom faglige innlegg og refleksjonsoppgaver ved bordene. (Pause 15.15-15.45). 

17.00  Slutt

 

19.00  Middag - Scandic Lillehammer Hotel


Fredag 22. september 

08.40  Parallellsesjoner 

Deltakerne vil få skjema for påmelding til sesjoner og velger kun én sesjon som varer hele økta. Hver sesjon legger inn en pause underveis. 

Sesjon A: Vurdering på ungdomstrinn og i videregående skole 
Innleder: Svein Erik Andreassen 

Beskrivelse: I sesjonen tar Andreassen opp paradokset i LK20 med på den ene siden målformuleringer som forutsetter subjektivitet, og på den andre siden tall som summativ vurdering. Han problematiserer om formativ vurdering virkelig er vurdering, eller om det snarere er å forstå som en form for kommunikasjon. 

Sesjon B: Ufrivillig skolefravær - Om å utnytte elevens interesser for å skape mestring  
Innledere: Maren-Johanne Nordby og Elin Brandshaug, Statped 

Beskrivelse: Et økende antall barn og unge med nevrodiagnoser, slik som ADHD, Tourettes og autisme, strever med oppmøte på skolen. På denne fagdagen vil vi ta utgangspunkt i elevens interesser og sterke sider, og se på hvordan skolen og laget rundt eleven kan tilrettelegge for læring, mestring og inkludering. Vi vil presentere verktøy som vi selv har brukt i arbeidet med elever som har et skolefravær. 

Sesjon C: Liljedahls «Tenkende klasserom»  
Innledere: Hanan Abdelrahman, Eldrid Haugen og Jonas Oskarsson, HINN 

Beskrivelse: Metodikken handler om elevsamarbeid og engasjement, samtidig som læreren får god oversikt over gruppearbeidet. Hovedmålet er at elevene skal tenke mest mulig selv i løpet av undervisningsøkta, mens læreren jobber som veileder. Konteksten for workshopen er matematikkfaget, men metoden er overførbar til alle fag som jobber med problemløsning. Vi starter workshopen med å modellere hvordan man kan jobbe med en problemløsningsoppgave med lav inngangsterskel og stor takhøyde i klasserommet. 

Sesjon D: Inkluderende pedagogiske støttesystem i skolen  
Innledere: Lars Arild Myhr og Jane Irén Johansen, SEPU, HINN, og Tommy Seigerud, Grue kommune

Beskrivelse: Etablering av inkluderende pedagogiske støttesystem er nødvendig for å innfri LK 20 sine prinsipper for skolens praksis, hvor skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle. I denne parallellsesjonen vil vi snakke om hva inkluderende pedagogiske støttesystem er og hvordan jobbe med dette i den enkelte kommune og skole. Det blir praktiske oppgaver underveis i sesjonen. 

Sesjon E: De tre tverrfaglige temaene - muligheter og utfordringer i realiseringen av LK20  
Innledere: Kari Kolbjørnsen Bjerke, Kathinka Blichfeldt og Ingrid Jacobsen, SELL, HINN 

Beskrivelse: De tre tverrfaglige temaene i læreplanverket tar utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats fra enkeltmennesker og fellesskapet. I denne sesjonen vil vi belyse intensjonen med temaene, og peke på noen muligheter og utfordringer. Sesjonen tar utgangspunkt i våre praksiserfaringer, og vi vil dele eksempler på hvordan arbeidet med de tre tverrfaglige temaene foregår - og kan foregå - i skolen i dag. 

11.00  Lunsj 

12.15  Å skape laget gjennom faget v/Kjerstin Owren 

Hvilke grunnleggende menneskelige behov oppfylles i et lærende fellesskap, og hvordan kan undervisningen tilrettelegge for dette? Hva må fellesskapet ha til felles for at det skal kjennes trygt og meningsfylt? Kjerstin Owren har jobbet som lærer, skoleleder og mobbeombud i Oslo. Hun har bidratt med tre kapitler til boka «Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv» (2022). I dette foredraget deler hun sine perspektiver om fellesskapende didaktikk, «gyldig vi» og tilhørighet i klasserommet. (Pause 13.15-13.40).

14.30 Avslutning av konferansen 

14.40  Slutt

Sist endret 19. sep. 2023 09:04