English version of this page

Avtaler om publisering med åpen tilgang

Høgskolen i Innlandet har avtaler med flere forlag om åpen publisering. Avtalene gir ansatte ved HINN mulighet til å publisere artikler med åpen tilgang uten å betale publiseringsavgift, eller til redusert pris. Avtalene gjelder både abonnementstidsskrifter og tidsskrift med åpen tilgang.

Det er ulike avtaler med forskjellige forlag. For å se om et tidsskrift er inkludert i en avtale må gå til SIKTs oversikts over avtalene og se om tidsskriftet er inkludert i tittellisten for avtalen.

Det er også mulig å undersøke om et tidsskrift er inkludert i en avtale ved å søke opp tidsskriftet i det norske registeret over vitenskapelig publiseringskanaler, men her kan det være feil.

• Søk i Kanalregisteret - hvis tidsskriftet er en del av en Sikt-avtale må du sjekke om HINN er en del av denne avtalen.
  • Oversikt over alle avtaler - Sikts oversikt over alle avtaler: hvem som deltar i de ulike avtalene, og hvilke tidsskrift som inngår.

Kontakt oss om du er i tvil.

Ulike avtaler med forskjellige forlag

De fleste avtalene dekker publiseringsavgift (article processing charge) i sin helhet for forskerne ved HINN. Noen avtaler gir en rabatt i publiseringsavgiften. Med enkelte forlag har vi en avtale som gir oss gratis publisering i hybrid-tidsskrift, men vi må betale publiseringsavgift i de rene open access-tidsskriftene.

I alle avtalene kreves det at korresponderende forfatter er ansatt eller student ved HINN, samt at man oppgir dette som forfattertilhørighet i artikkelen. Avtalene med forlagene inkluderer ikke alle forlagets tidsskrift. De fleste forlagene gir deg beskjed om muligheten for at artikkelen kan gjøres gratis åpent tilgjengelig når du registrerer artikkelen i deres.

Ved publisering i tidsskrift som er med i en avtale, men hvor man må betale en publiseringsavgift så gjelder kriteriene i HINNs publiseringsfond, men man behøver ikke å sende søknad til HINNs publiseringsfond for å få dekket publiseringsavgiften.

Publiseringsfondets støtter maksimum 5 publiseringsavgifter per ansatt per kalenderår, og dette inkluderer artikler utgitt på forlag vi har avtaler med, inkludert forlagene MDPI og Frontiers.

Avtalene

Elsevier

Avtalen er reforhandlet for 2022-24. Se nyhetssak på openscience.no.

Avtalen omfatter artikler med korresponderende forfatter fra HINN i tidsskrifter som er inkludert i avtalen. Ansatte ved HINN kan publisere uavgrenset i Elseviers hybridtidsskrift. Vi får en rabatt på publisering i de rene open access-tidsskriftene, ofte omtalt som "gull open access".

Se detaljert oversikt: tittellister for lesing og publisering, lisens, hvordan publisere åpent gjennom avtalen.

Emerald

Emerald er ikke en publiser og les-avtale, men tilbyr grøn open access: avtalen gir forfattarar fra HINN muligheten til å arkivere det aksepterte manuskriptet ("authors accepted manuscript") av artikkelen som er publisert i et Emerald-tidsskrift i HINNs digitale arkiv Brage, gratis og umiddelbart fra publiseringsdatoen.

Forfattarar fra HINN får også 10% rabatt på publiseringsavgifter (APC) i rene open access-tidsskrifter.

Frontiers

Avtalen løper f.o.m. 1. januar 2023 t.o.m. 31. desember 2024.

Forskere ved HINN kan publisere i Frontiers' tidsskrifter med 10 % rabatt på publiseringsavgift. HINN betaler hele publiseringsavgiften så fremt korresponderende forfatter er ansatt ved HINN, samt at de oppgir dette som forfattertilhørighet i artikkelen. Tidsskriftet må være godkjent i det norske kanalregisteret.

Se oversikt: tittelliste for publisering, lisens, hvordan publisere åpent gjennom avtalen.

Korresponderende forfatterene fra HINN kan publisere i Frontiers' tidsskrift uten å sende søknad om støtte fra HINNs publiseringsfond. Publiseringsfondets kriterier og begrensing på maks 5 publiseringer per kalenderår for én forsker gjelder også for Frontiers.

Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)

Avtalen løper f.o.m. 1. juni 2022 t.o.m. 31. mai 2024.

Avtalen gir en rabatt på publiseringsavgiften. HINN betaler hele publiseringsavgiften hvis korresponderende forfatterene er fra HINN og krediterer HINN som forfattertilhørighet i artikkelen. Ansatte ved HINN kan publisere på MDPIs tidsskrift uten å sende søknad om støtte fra HINNs publiseringsfond. Publiseringsfondets kriterier og begrensing på maks 5 publiseringer per kalenderår for én forsker gjelder også for MDPI.

Sage

Avtalen løper fra 1. januar 2023 til og med 31.12 2024. HINN betaler hele publiseringsavgiften i tidsskrift som inngår i avtalen hvis korresponderende forfatterene er fra HINN og krediterer HINN som forfattertilhørighet i artikkelen.

Se tittelliste publisering, og hvordan publisere åpent gjennom avtalen

SpringerNature

Avtalen er reforhandlet og løper f.o.m. 1. januar 2023 t.o.m. 31. desember 2024.

HINN betaler hele publiseringsavgiften i tidsskrift som inngår i avtalen om lesing- og publisering, hvis korresponderende forfatterene er fra HINN og krediterer HINN som forfattertilhørighet i artikkelen.

Taylor & Francis

Avtalen er reforhandlet og løper f.o.m. 1. januar 2023 t.o.m. 31.12 2024. HINN betaler hele publiseringsavgiften i tidsskrift som inngår i avtalen hvis korresponderende forfatterene er fra HINN og krediterer HINN som forfattertilhørighet i artikkelen.

Se detaljert oversikt: Tittellister for lesing og publisering, og hvordan publisere åpent gjennom avtalen.

Wiley

Avtalen er reforhandlet og løper f.o.m. 1. januar 2023 t.o.m. 31.12. 2024.

Avtalen omfatter artikler med hvor korresponderende forfatter har tilknytning til HINN: Avtalen gjelder kun for publisering i forlagets hybridtidsskrifter. Vi får rabatt på publisering i forlagets rene open access-tidsskrifter (gull open access).

Se tittellister for lesing og publisering og mer informasjon om hvordan publisere åpent gjennom avtalen.

Bilde av Per Steineide Refseth
Universitetsbibliotekar