English version of this page

Kunstig intelligens og oppgaveskriving

Informasjon om hvordan du kan bruke samtaleroboter (ChatGPT, Bard med flere) som verktøy i oppgaveskriving.

Nærbilde av robothånd som bruker smarttelefon og menneskehånd som tar notater
Illustrasjonsbilde: Colourbox.

Evnen til å tenke selvstendig er viktig i akademia, og kan begrenses ved for aktiv bruk av samtaleroboter. Vær bevisst på når og hvordan du bruker kunstig intelligens (KI) i oppgaveskrivingen din.  

Innholdet på denne siden bygger på HiNNs regelverk om hva som regnes som fusk ved eksamen.

Bruk av KI-generert tekst

Samtaleroboter bruker algoritmer for å generere tekst og kan derfor inneholde feil, misvisende eller partisk informasjon. Samtaleroboter må ikke brukes som kilder til kunnskap, selv om teksten virker overbevisende. Samtaleroboter kan dikte opp både kilder og direkte sitater fordi den reproduserer kunnskapen den fôres med. 

Av disse grunnene er det avgjørende at du vet hvordan du skal vurdere troverdigheten til informasjonen ved å bruke eksterne, pålitelige kilder. 

Det er viktig å være klar over at samtaleroboter ikke er en etterprøvbar kilde, og derfor ikke bør brukes som en.

Du er selv ansvarlig for at teksten din er et selvstendig arbeid!
Kildene du viser til må være etterprøvbare, det vil si at de kan gjenfinnes av andre. Samtaleroboter produserer tekster uten reelle, ansvarlige forfattere og er dermed verken en pålitelig eller etterprøvbar kilde. Hvis samtaleroboter viser til pålitelige kilder, bruk heller disse kildene, framfor samtaleroboten. Dette sammenfaller med bibliotekets anbefaling om bruk av for eksempel Wikipedia.  

AnkerSamtaleroboter og plagiat

Plagiat gjort med forsett eller med grov uaktsomhet, regnes som fusk i høyere utdanning.  

  • Plagiat betyr å presentere andres arbeid og formuleringer som dine egne uten å oppgi kilde, dette gjelder også KI.
  • Avskrift eller kopi av tekster uten kildehenvisning i teksten regnes som plagiat, uavhengig av hvilken kilde du måtte bruke.
  • Hvis du presenterer maskingenererte påstander, statistikk, kunstverk, koding eller lignende uten kildehenvisning i besvarelsen regnes det som plagiat. 
  • Du bør være forsiktig med å mate samtaleroboter med din egen og andres tekst, både med tanke på personvern, og ved at du ikke vet hvor denne teksten blir av eller lagres.

Bruk av samtaleroboter som verktøy i oppgaven

Samtaleroboter kan brukes som et verktøy eller en assistent i læringsprosessen. Hva samtaleroboter mer spesifikt kan brukes til, vil være avhengig av hva det enkelte studieprogram legger føringer for.

All bruk av samtaleroboter bør være transparent. Dette innebærer at det i en eksamensoppgave eller arbeidskrav, hvor KI er tillatt, kan bli stilt krav om at du beskriver hvordan du brukte KI i din tekst, og hvilke verktøy du har benyttet, i tråd med reglene fra Kildekompasset.

Samtaleroboter kan eventuelt ha flere muligheter som verktøy:

  • forenkle eller avgrense en problemstilling 
  • generere gode søkeord basert på problemstillingen, slik at du lettere kan søke etter vitenskapelige kilder 
  • korrekturlese teksten din 
  • gi tilbakemelding på innhold og struktur 
  • som en diskusjonspartner
  • oversette tekst eller generere koder

Hva samtaleroboter mer spesifikt kan brukes til, vil være avhengig av hva studieprogrammet ditt åpner for. Les alltid oppgaveteksten nøye.

    Ressurser

    Gode ressurser til hvordan man skriver henvisninger og referanser til samtaleroboter og andre KI-verktøy: 

    Innholdsansvarlig: Høgskolebiblioteket Sist endret 17. juni 2024 10:57