Kom i gang med Zotero

Zotero er en gratis programvare.

Installer Zotero

Gå til https://www.zotero.org/download/ for å installere.

Last ned programmet Zotero 5.0 tilpasset ditt operativsystem, for eksempel Windows eller MacOS.

Lukk alle åpne programmer på maskinen din før du starter installeringen.

Installer Zotero Connector som ligger på den samme siden. Denne er tilgjengelig for Chrome og Firefox. Zotero Connector fungerer ikke med Internet Explorer eller Safari. Dersom du likevel velger å bruke Safari, bør du bruke Zotero Bookmarklet.

Add-in i Word

Når du åpner Word etter installeringen, skal du finne en Zotero-fane i menyen øverst.

Zotero fanen i word

Dersom du har Windows PC og Zotero-fanen ikke har blitt installert i Word, gjør dette: 

  1. Lukk Word
  2. Gå til Zotero Preferences → Cite → Word Processors og klikk “Install Word for Windows Add-in”.

Opprett en Zotero-konto og sett opp synkronisering

Vi anbefaler at du registrerer deg på  https://www.zotero.org/user/register 

Da kan du synkronisere referansene i Zotero-programmet og skyen. Du kan også dele referanser med andre.  

Etter du har registrert deg, åpner du Zotero for å sette opp synkronisering.

  • Velg Edit → Preferences → Sync og legg inn brukernavnet og passordet du brukte da du registrerte deg.
Sync-knappen i verktøylinja

Referansestil

Ved Høgskolen i Innlandet anbefaler vi referansestilen APA, APA 7 utg. 

Du kan endre referansestil i Word ved å klikke på Zotero-fanen og Document preferences.

Sist endret 6. sep. 2021 13:36