CCL i nytt globalt forskningsnettverk

Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) og Høgskolen i Innlandet ble nylig partner i et nytt internasjonalt forskningsnettverk som skal styrke forskning, internasjonalt samarbeid, og utveksling innenfor utdanning for bærekraftig utvikling globalt.

CCL skal samarbeide med Universitetet i Okayama i Japan (Foto: Inspire! by eaca)

Core-to-Core

Programmet ”Core-to-Core” er et prestisjeprosjekt som koordineres av Universitetet i Okayama i Japan. Det består av en kjerne forskningsutvekslingsinstitusjoner for lærerutdanning i utdanning for bærekraftig utvikling. CCL har gjennom en årrekke jobbet strategisk med sine internasjonale partnere, og deltakelsen i dette prosjektet er en anerkjennelse av CCLs høye faglige nivå på utdanning for bærekraftig utvikling. Universitetet i Okayama er også en del av CCLs UNESCO Chair nettverk.

Gjennom utdanning skal bærekraftsmålene nås

Utdanning for bærekraftig utvikling er en viktig del av 2030-agendaen for bærekraftig utvikling, og arbeidet med å nå bærekraftsmålene, som ble vedtatt av FN i 2015. Lærere spiller den viktigste rollen i det globale arbeidet med utdanning for bærekraftig utvikling, og lærerutdanning er derfor en prioritet. Hensikten med forskningsutvekslingen er å dele resultater fra nasjonale lærerutdanninger, og utforme et globalt rammeverk for utdanning for bærekraftig utvikling i lærerutdanningen. Det skal utvikles felles utdanningsprogrammer og læreprogrammer for unge forskere. Målet er å etablere et verdensomspennende akademisk nettverk av institusjoner, som kan utveksle forskning og unge forskere. Det handler om å skape neste generasjon forskere innenfor fagfeltet. Andre samarbeidspartnere er Universitetet Leuphana i Lüneburg, Tyskland, Universitetet i Ljubljana, Slovenia og Universitetet i York, Canada. Programmet er finansiert av Japan Society for the Promotion of Science (JSPS).

Om prosjektet

Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) Core-to-Core Programme

• Partnere: Universitetet i Okayama, Japan (Initiativtaker og koordinator).
  • Høgskolen i Innlandet ved CCL i Hamar, Norge.
  • Universitetet Leuphana i Lüneburg, Tyskland.
  • Universitetet i Ljubljana, Slovenia.
  • Universitetet i York, Canada.
  • Andre samarbeidende institusjoner: Kenyatta universitetet, Kenya. Universidad Católica Luis Amigó, Colombia.
  • Varighet: 01.08.2021-31.07.2024

Av Birgitte Lie