English version of this page

Retenke undervisning for bærekraft – fra netto null til netto positiv

Seminaret utforsket rollen til utdanning for bærekraftig utvikling i høyere utdanning. 

Seminar deltagere står sammen i en trapp

Seminaret ble organisert av UNESCO Chair for utdanning for bærekraftig levesett ved Høgskolen i Innlandet og UNESCO Chair for forskning og utdanning for bærekraftig utvikling ved Okayama Universitet, og fant sted fra 13.-15. mars 2024 ved Fakultet for Lærerutdanning og pedagogikk. 

Seminarets mål

Seminaret hadde som mål å styrke samarbeidet mellom ledende spesialister på Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) og utdanning for globalt medborgerskap i høyere utdanning, og spesielt innen lærerutdanning. Slik samarbeid kan bidra til å fremme bærekraftig læring i både lærerutdanning og på tvers av universiteter.

Paneldiskusjon med hovedtalere til seminaret

Seminarresultater

  • Seminaret førte til en intensjonsavtale som styrker det pågående samarbeidet mellom Høgskolen i Innlandet og Okayama Universitet ytterligere.
  • Arbeidet med Core-to-Core-programmet " Senter for fremragende forskning for å fremme UBU i lærerutdanning: For å nå FNs bærekraftsmål" ble styrket.
  • Deltakerne delte, samordnet og rapporterte om god praksis innen undervisning og forskning på UBU og Globalt Medborgerskap.
  • Unge forskere utvekslet forskning og utdypet bevissthet om internasjonale perspektiver og tilnærminger innen forskning på UBU og utdanning for globalt medborgerskap.
  • Deltakerne diskuterte, identifiserte og anbefalte ulike måter å fremme høyere utdanningsinstitusjoner som oppdragsbærere, responsive institusjoner som genererer sosial innvirkning og adresserer de store sosioøkologiske utfordringene i vår tid.

Seminar deltagere ser på et landskapsoversikt over Hamar på 1400-tallet

Bakgrunn for seminaret

Det er en internasjonal enighet og et behov for å retenke utdanning for å gjøre sektoren i bedre stand til å realisere sitt potensiale for å nå FNs bærekraftsmål. Samlet peker disse rapportene på rollene utdanning spiller på alle samfunnsnivåer, og spesielt for høyere utdanning legger de ut en dristig sti med et oppdragsdrevet formål mot å "transformere høyere utdanning" og "snu vitenskapsmodellen" for å svare på tidens store sosioøkologiske utfordringer.

 

Deltakere

Rundt 50 deltakere møttes ved Høgskolen i Innlandet, ved Fakultet for Lærerutdanning og pedagogikk. Deltakerne besto av universitetsledelse, professorer og forelesere, unge forskere fra begge universiteter, og deltakere fra andre universiteter fra Europa, Asia og andre regioner, som er partnere i det internasjonale UNESCO Chair-nettverket.

 

Senter for fremragende forskning for å fremme UBU i lærerutdanning

Leuphana Universitet Lüneburg (Tyskland), Høgskole i Innlandet, York Universitet (Canada), Universitet i Ljubljana (Slovenia) og Okayama Universitet har dannet et senter for fremragende forskning for å fremme UBU i lærerutdanning. Programmet er utviklet for å skape forskningsknutepunkter innen forskningsfelt som anses å være banebrytende og internasjonalt viktige i Japan og fremme de neste generasjonene av banebrytende unge forskere. 


Det overordnede målet med denne forskningsutvekslingen er å dele ressursene og erfaringene innen UBU fra lærerutdanning, og foreslå et globalt rammeverk for lærerutdanning. Det vil være et samarbeid med en institusjon i Asia (Japan), institusjoner i Europa (Tyskland, Norge og Slovenia) og Nord-Amerika (Canada). I tillegg vil det være tilkoblede samarbeidede institusjoner i Afrika og Latin-Amerika.
For mer informasjon om Senter for fremragende forskning, vennligst klikk her.

Kontaktinformasjon

Senterleder ved Senter for samarbeidslæring i bærekraftig utvikling

Bilde av Robert James Didham
Førsteamanuensis
E-post
robert.didham@inn.no
Telefon
+47 62 59 79 63
Av Sacha Kalseth
Publisert 22. mars 2024 14:34 - Sist endret 25. mars 2024 14:16