HINNs UNESCO-professor støtter den nasjonale strategien for global utdanning i Slovakia

UNESCO-professor innen Utdanning for bærekraftig levesett, Robert J. Didham, deltok i det internasjonale fagkollokviet om global utdanning som en invitert internasjonal ekspert ved Academia Istropolitana Nova i Svätý Jur, 29. og 30. november i Slovakia.

Som en del av det pågående samarbeid, med støtte fra EEA Grants Active Citizens Fund, har Senter for Samarbeidslæring for bærekraftig utvikling samarbeidet med Departementet for Utdanning, Vitenskap, Forskning og Sport i Slovakia og frivillig organisasjonen Ambrela (en plattform for utviklingsorganisasjoner i Slovakia), om utviklingen av landets nye nasjonale strategi for global utdanning.

UNESCO-professor innen Utdanning for bærekraftig levesett, Robert J. Didham, deltok i det internasjonale fagkollokviet om global utdanning som en invitert internasjonal ekspert ved Academia Istropolitana Nova i Svätý Jur, 29. og 30. november i Slovakia. Begivenheten var organisert av Kunnskapsdepartementet og Utenriks- og Europadepartementet i Slovakia i samarbeid med Ambrela. Første dag av arrangementet fokuserte på kunngjøringen av den endelige nasjonale strategien for global utdanning. Robert var en del av åpningspanelet som diskuterte globale utfordringer og deres refleksjon i utdanningssystemet sammen med Ján Kubiš (tidligere utenriksminister og tidligere sjef for FNs misjoner i Afghanistan, Irak, Libanon og Libya), Slavomír Partila (statssekretær for utdanningsdepartementet), og Ľubomíra Valovičová, (lektor, Constantine the Philosopher University i Nitra).

Andre dagen av fagkollokviet fokuserte på å utvikle synergier for implementeringen av denne nye strategien og initiere prosesser for å utarbeide en handlingsplan for global utdanning som svarer til denne strategien. Robert arrangerte en deltakende planleggingsworkshop med en gruppe på omtrent 50 interessenter fra myndigheter, sivilsamfunn, akademia og skoler. Gjennom ulike trinn jobbet gruppene sammen for å definere og prioritere spesifikke mål, identifisere innflytelsespunkter og hindringer for implementering, og for å skissere handlingspunkter og implementeringsstrategier.

 

Publisert 9. des. 2022 12:15 - Sist endret 9. des. 2022 13:02