English version of this page

UNESCO Chair ved HINN sentrale på ESD 2030-møte i Paris.

UNESCO Chair holder Robert J. Didham ble invitert av UNESCO til å presentere ved nettverksmøtet for Europa og Nord-Amerika med presentasjonen «What role does education for sustainable develoment (ESD) play in transforming education?».

Åpningssiden til møtet.

Presentasjonen hadde fokus og drøftet viktigheten av bærekraftig utvikling i utdanningene, relevansen, og fremtidige retninger for utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) for å styrke kvaliteten i utdanningene.

Presentasjonen ble gjort i samarbeid med to andre internasjonale samarbeidspartnere på feltet: Charles Hopkins, UNESCO Chair holder for Reorientating Education towards Sustainability, York Universitet, Canada og Hilligje van’t Land, General sekretær, International Association of Universities (IAU). Presentasjonen ble holdt under UNESCO sitt regionale møte for ESD-nettverket 2030, som fant sted fra 26-27 juni i UNESCO’s hovedkontor i Paris.

Panelet fra venstre til høyre: Jun Morahashi (chaired panelet), Robert Didham, Hilligje van't Land og Charles Hopkins.

UNESCO Chair holder for utdanning for bærekraftige levesett ved LUP, Robert Didham uttalte følgende: «Jeg føler meg veldig beæret over å ha muligheten til å presentere sammen med Charles og Hilligje i dette møtet, og jeg er glad over at panelet kunne gi inspirasjon til den overordnende diskusjonen som har funnet sted i løpet av disse to dagene».

UNESCO’s mål med møtet var å styrke samarbeidet og partnerskapet mellom medlemsland og interessenter i Europa og Nord-Amerika. Deltagere delte eksempler på god praksis, ressurser og drøftet muligheter og utfordringer i utformingen av UBU initiativer som er relevant for ulike land med ulike behov, regioner og fellesskap. Videre identifiserte man hvilke strategier som bør styrkes for å oppnå utdanning for bærekraftig utvikling i partnerlandene og fremhevet også viktigheten for samarbeid med interessenter som ikke-statlige organisasjoner, akademia, og privat sektoren for å gi støtte til iverksettingen av ulike UBU initiativer. Møtet har kommet i etterkant av to regionale webinarer i mars, organisert av UNESCO, UNECE, og den Europeiske Kommisjonen.

Nettverksmøtet er av stor viktighet ved å bringe ulike perspektiver inn i drøfting om utdanningens rolle for en bærekraftig fremtid.

Om ESD-nettverk 2030

ESD-nettverket 2030 ble etablert, globalt, for å gi støtte til land underveis som de igangsetter ulike initiativer for utdanning for bærekraftig utvikling. Nettverket fungere som en plattform som gjør det mulig å dele kunnskap, samarbeide, samarbeidslæring, utdanningspolitikk, overvåkning og evaluering blant et stort utvalg av interessenter knyttet til utdanningspolitikk som inkludere offentlige etater, sivilsamfunnsorganisasjoner, utdannere, ungdommer, forskningsinstitutsjoner, FN-enheter, og internasjonale utviklingspartnere.

Første side på Roberts PPT presentasjon

Kontaktinformasjon:

Senterleder ved Senter for samarbeidslæring i bærekraftig utvikling

Bilde av Robert James Didham
Førsteamanuensis