Utvikler ny tverrfaglig didaktikk

Forskningsprosjektet BRIDGES skal bygge bro mellom lærerutdanningene og skolene, og bidra til tettere samarbeid om undervisning av de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen. CCL deltar som ressurs på bærekraftig utvikling.

Foto: Birgitte Lie

Foto: Birgitte Lie

Skole for fremtiden

Samarbeid på tvers av disipliner 

Gjennom fagfornyelsen som trådte i kraft i august 2020 endres skolen. BRIDGES svarer på utfordringene i fagfornyelsen, og vil utvikle en ny tverrfaglig didaktikk i lærerutdanningen basert på anvendt forskning og praksis. Målet er å forbedre grunnskolelærerutdanningen i samarbeid med skolene. Fagfornyelsen har fokus på tverrfaglig arbeid og samfunnsaktuelle temaer knyttet til folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling. Framover skal lærere jobbe sammen på tvers av fag, og sammen skape innhold i de tverrfaglige temaene. Dette stiller krav til kreativitet og nytenkning.

Tilpassing av utdanning til praksis

Kommuner, rektorer og lærere har gitt uttrykk for at arbeidet med de tverrfaglige temaene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 er vanskelig. Arbeidet med fagfornyelsen og de tverrfaglige temaene krever nye læringsmetoder på tvers av emner og disipliner. Hvordan man kan undervise i basisferdigheter i skolen gjennom tverrfaglig tilnærming blir utfordret. I løpet av prosjektperioden vil BRIDGES finne fram til gode eksempler på tverrfaglig samarbeid i lærerutdanningen, og mellom utdanningen og skolene. Ved å utforske nye måter å samarbeide på, vil man gjennom prosjektet komme fram til gode eksempler på beste praksis. Slik kan man forbedre lærerutdanningens evne til å tilpasse seg skolenes behov.

CCL som faglig ressurs på tverrfaglig arbeid

Fagmiljøene finnes der allerede. Universitetet i Sørøst-Norge er initiativtaker og gjorde et strategisk valg da de inviterte Høgskolen i Innlandet og Universitetet i Tromsø til å delta i prosjektet. Valget falt på disse to, fordi de har spesiell erfaring med de tverrfaglige temaene og praksisrettet utdanning. I Hamar har Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling ved HINN jobbet med bærekraftig utvikling i en årrekke, mens UiT har bred kompetanse på folkehelse og livsmestring. USN har lang erfaring med forskning på demokrati og medborgerskap. Samarbeidsprosjektet styrker HINNs fokus på å bygge sterke fag- og forskningsmiljøer, og vil være en viktig del av det strategiske arbeidet med

Om prosjektet:

BRIDGES er et forskningsprosjekt ved grunnskolelærerutdanningene ved USN, HINN og UiT. Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) ved studiested Hamar er partner i prosjektet. Målet er å bygge bro mellom lærerutdanningen og praksis i skolene gjennom ny forskningsbasert kunnskap og praksis for lærerutdanningen. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 og fagfornyelsen med fokus på de tverrfaglige temaene: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling åpner opp for mer samarbeid på tvers av fag. BRIDGES skal bidra til å styrke arbeidet med å utvikle lærings- og undervisningsmetoder av høy kvalitet innenfor de tre tverrfaglige temaene. Arbeidet vil være forankret i både praksis og forskning, og vil bidra til at lærerutdanningen og skolene følger hverandre bedre.

Samarbeidspartnere: Grunnskolelærerutdanningens masterprogram ved USN, HINN og UiT og skoler i de regionale kommunene.

Internasjonal rådgivende gruppe (IAG): Medlemmer som arbeider innenfor lærerutdanning og med de tverrfaglige temaene. De nordiske IAG medlemmene kommer fra SPICA nettverket. 

Finansiering: 10 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

Prosjektperiode: 01.08.20-31.07.24

Av Birgitte Lie
Publisert 20. aug. 2021 11:11 - Sist endret 12. okt. 2022 13:04