Samarbeid på tvers av fag, og inkludering av de tre tverrfaglige temaene bærekraft, livsmestring og folkehelse og demokrati og medborgerskap er felles målsetninger og utfordringer for både lærerutdanningen og skolene.
Årets konferanse har fokus på ulike perspektiver på muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom skole og lærerutdanning, og eksempler på god praksis.
Målgruppen for konferansen er lærerutdannere, lærere og lærerstudenter.
PROGRAM
12.30 | Velkommen ved Carl - Magnus Nystad, visedekan for lærerutdanning, Universitetet i Sørøst - Norge | |
12.35 | Keynote: Paul R. Carr: Collaborative communities - Interdisciplinary work between schools and teacher training | |
13.15 | Pause | |
13.30 | Parallelle sesjoner | |
Sesjon A Samarbeid mellom lærerutdanning og skole om tverrfaglighet og tverrfaglige temaer |
Session B International perspectives on interdisciplinary work in teacher education and practice placement |
|
Camilla Kristensen og Lene Nygård: Tverrfaglighet i utdanning
|
Susanne Hebnes: Transdisciplinary work in IB |
|
Bente Vestad: Tverrfaglige temaer i lærerutdanning og i lærerutdanningspraksis
|
Wendy Lathrop Meyer: Drama as a student active teaching medium for interdisciplinary work in the multicultural classroom |
|
Bjørn Bolstad: Tverrfaglighet er ikke det samme som tverrfaglighet |
Johanna Lampinen: Finnish teacher education and transdisiplinarity. |
|
14.30 | Pause | |
14.45 | Panelsamtale: Tverrfaglige perspektiver i lærerutdanning og skole - hvorfor skal vi holde på med det? | |
15.15 | Solveig Magerøy: Tverrfaglig arbeid med demokrati i skolen og lærerutdanning | |
15.30 | Avslutning ved Heidi Biseth, professor ved Universitetet i Sørøst - Norge |