Deltakelse i dette arrangementet er åpent, og du er velkommen til å holde en presentasjon under en parallellsesjon.
Vi ber alle interesserte om å registrere både deltakelse og presentasjon innen 23. februar 2024. Meld deg på ved å å følge lenken til dette påmeldingsskjemaet.
Deltakere
Arrangementet vil samle ca. 50 deltakere (inkludert hovedtalere, universitetsledelse, professorer, forelesere og unge forskere) fra Høgskolen i Innlandet og Okayama-universitetet, samt deltakere fra andre universiteter som er partnere i UNESCO Chair-nettverkene fra Europa, Asia og andre regioner.
Program
Onsdag 13. mars 2024
8:30-9:00
Registrering ved Hovedbygget C i foyeen
9:15-9:45 - Auditorium 2
Åpningssermoni med Robert J. Didham (Høgskolen i Innlandet) & Hiroki Fujii (Okayama Universitet)
- Morten Ørbeck (Dekan, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Høgskolen i Innlandet)
- Atsushi Takase (Dekan, Facultet for Utdanning, Okayama Universitet)
- Robert J. Didham
- Hiroki Fujii
9:45-11:15 - Auditorium 2
Plenum 1 – Justere UBU med inkluderende utdanning av høy kvalitet for alle - grunnlaget for verdier og kultur i lærerinstitusjoner.
- Hovedtaler: Victoria Thoresen (Høgskolen i Innlandet)
- Paneldiskusjon
11:15-11:45
Kaffepause
11:45-13:00 - Parallellsesjon 1
- 1A: UBU – adresserer det sosio-emosjonelle læringsdomenet - 2N1102 (Biohuset)
- 1B: Utdanning i globalt medborgerskap – adresserer det sosio-emosjonelle læringsdomenet - 2N1103 (Biohuset)
13:00-14:00
Lunsj
14:00-15:30 - Auditorium 2
- Plenum 2 – Integrering av tverrfaglige og transdisiplinære tilnærminger for UBU og utdanning i globalt medborgerskap i lærerutdanningen.
- Paneldiskusjon
15:30-16:00
Kaffepause
16:00-17:15
- 2A: UBU – fremme pedagogisk praksis - C063
- 2B: Utdanning i globalt medborgerskap – fremme pedagogisk praksis - C064
17:15-18:45
Nettverksarrangement - “Lek og Spill for Framtiden” i Læringsverksted.
Torsdag 14. mars 2024
9:15-11:00
Auditorium 3
- Plenum 3 – Fremskynde UBU-agendaen i høyere utdanning - hvordan universiteter kan styrke sine roller i å støtte oppnåelse av FNs bærekraftsmål.
- Hovedtaler: Annette Scheersoi (Bonn Universitet)
- Paneldiskusjon: Hvordan transformere perspektivet til høyere utdanning?
11:00-11:30
Kaffepause
11.30-12:30
- Rundbord 1: Institusjonspolitikk og strategier for høyere utdanning er i samsvar med bærekraftsmålene (rom C063)
Sesjonsleder: Jens Uwe Korten (HINN) og Toshinori Kuwabara (Okayama Universitet)
- Rundbord 2: Innovasjoner i utdanningsprogrammer for å oppnå bærekraftskompetente kandidater og endringsagenter (rom B006)
Sesjonsleder: Stine Grønvold (HINN)
- Rundbord 3: Innovasjon i forskning innen UBU og utdanning i globalt medborgerskap (rom C064)
Sesjonsleder: Susan Nacey (HINN)
12:30-13:00
Plenum: Deling av resultater og kollektiv diskusjon rundt nøkkelfunn fra rundbord diskusjoner.
13:00-14:00
Lunsj
14:00-16:00
Workshoper
- Workshop 1: Elevaktive læringsmetoder for bærekraftig utvikling (rom C064)
- Workshop 2: Unge forskere seminar (rom B006)
16:00-16:30
Kaffepause
17:30
Maxi taxi forlater Astoria hotel til Domkirkeodden.
18:00-19:00
Culturelt arrangement: Middelalderomvisning i Domkirkeodden. Omvisningen varer en time. Taxi vil kjører oss til restauranten etter omvisningen.
19:30-21:00
Middag ved Victoria Haven.
Fredag 15. mars 2024
9:15-11:00 - Auditorium 4
- Plenum 4 – Re-tenke vår felles framtid – veien videre
Sesjonsleder: Daniel Fischer (Leuphana Universitet Luneburg)
- Hovedtaler: Frans Lenglet (Uppsala Universitet)
- Paneldiskusjon
11:00-11:30
Kaffepause
11:30-12:30 - Auditorium 4
- Avslutningsseremoni
- Robert J. Didham (HINN) & Hiroki Fujii (Okayama Universitet)
12:30-13:30
Lunsj
Bakgrunn
I løpet av de siste årene har flere internasjonale kommisjoner og ekspertgrupper rapportert om behovet for en ny innramming av utdanningssektoren for å gjøre den bedre i stand til å realisere sitt potensial som et viktig middel for å nå bærekraftsmålene og for å sette menneskeheten på en kollektiv vei mot en rettferdig og bærekraftig fremtid for alle. Ved å samle internasjonale eksperter innen utdanning for bærekraftig utvikling og utdanning i globalt medborgerskap har Core-to-Core-seminaret som mål å fremme en produktiv dialog om disse viktige spørsmålene og utfordringene for å skape et nytt bilde av utdanningens fremtid.
Forventede resultater
- Ytterligere forbedring av det pågående samarbeidet mellom Core-to-Core-partnerne og identifisering av spesifikke muligheter for å fremme felles prioriteringer mellom UNESCO Chair-programmene ved Okayama University og Høgskolen i Innlandet.
- Deling, tilpasning og rapportering av beste praksis innen undervisning og forskning på ESD og GCED i ulike kontekster og gjennom internasjonalt samarbeid.
- Støtte til utveksling mellom unge forskere og økt bevissthet om internasjonale perspektiver og tilnærminger innen forskning på ESD og GCED.
- Forslag og anbefalinger for å fremme høyere utdanningsinstitusjoner som er oppdragsdrevne og lydhøre for å skape sosial innvirkning og håndtere vår tids store sosioøkologiske utfordringer.