English version of this page

Internasjonalt seminar om utdanning for bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap

Seminaret, Re-tenke Bærekraftig læring: Utforsk rollene i utdanning for bærekraftig utvikling i høyere utdanningsinstitusjoner, arrangeres i samarbeid med UNESCO Chairs fra HINN og Okayama Universitet, Japan.

En sti i skogen

Foto: Colourbox

Deltakelse i dette arrangementet er åpent, og du er velkommen til å holde en presentasjon under en parallellsesjon.

Vi ber alle interesserte om å registrere både deltakelse og presentasjon innen 23. februar 2024. Meld deg på ved å å følge lenken til dette påmeldingsskjemaet.

Deltakere

Arrangementet vil samle ca. 50 deltakere (inkludert hovedtalere, universitetsledelse, professorer, forelesere og unge forskere) fra Høgskolen i Innlandet og Okayama-universitetet, samt deltakere fra andre universiteter som er partnere i UNESCO Chair-nettverkene fra Europa, Asia og andre regioner.

Onsdag 13. mars 2024

8:30-9:00

Registrering ved Hovedbygget C i foyeen

9:15-9:45 - Auditorium 2

Åpningssermoni med Robert J. Didham (Høgskolen i Innlandet) & Hiroki Fujii (Okayama Universitet)

• Morten Ørbeck (Dekan, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Høgskolen i Innlandet)
  • Atsushi Takase (Dekan, Facultet for Utdanning, Okayama Universitet)
  • Robert J. Didham
  • Hiroki Fujii

9:45-11:15 - Auditorium 2

Plenum 1 – Justere UBU med inkluderende utdanning av høy kvalitet for alle - grunnlaget for verdier og kultur i lærerinstitusjoner.

• Hovedtaler: Victoria Thoresen (Høgskolen i Innlandet)

11:15-11:45

11:45-13:00 - Parallellsesjon 1

• 1A: UBU – adresserer det sosio-emosjonelle læringsdomenet - 2N1102 (Biohuset)
  • 1B: Utdanning i globalt medborgerskap  – adresserer det sosio-emosjonelle læringsdomenet - 2N1103 (Biohuset)

13:00-14:00

14:00-15:30 - Auditorium 2

• Plenum 2 – Integrering av tverrfaglige og transdisiplinære tilnærminger for UBU og utdanning i globalt medborgerskap i lærerutdanningen.

15:30-16:00

16:00-17:15

Parallellsesjon 2 – lærerutdanning og pedagogisk praksis
  • 2A: UBU – fremme pedagogisk praksis - C063
  • 2B: Utdanning i globalt medborgerskap – fremme pedagogisk praksis - C064

17:15-18:45

Nettverksarrangement - “Lek og Spill for Framtiden” i Læringsverksted.

Torsdag 14. mars 2024

9:15-11:00

Auditorium 3

• Plenum 3 – Fremskynde UBU-agendaen i høyere utdanning - hvordan universiteter kan styrke sine roller i å støtte oppnåelse av FNs bærekraftsmål.
  • Hovedtaler: Annette Scheersoi (Bonn Universitet)
  • Paneldiskusjon: Hvordan transformere perspektivet til høyere utdanning?

11:00-11:30

11.30-12:30

• Rundbord 1: Institusjonspolitikk og strategier for høyere utdanning er i samsvar med bærekraftsmålene (rom C063)

Sesjonsleder: Jens Uwe Korten (HINN) og Toshinori Kuwabara (Okayama Universitet)

• Rundbord 2: Innovasjoner i utdanningsprogrammer for å oppnå bærekraftskompetente kandidater og endringsagenter (rom B006)

Sesjonsleder: Stine Grønvold (HINN)

• Rundbord 3: Innovasjon i forskning innen UBU og utdanning i globalt medborgerskap (rom C064)

Sesjonsleder: Susan Nacey (HINN)

12:30-13:00

Plenum: Deling av resultater og kollektiv diskusjon rundt nøkkelfunn fra rundbord diskusjoner.

13:00-14:00

14:00-16:00

Workshoper

• Workshop 1: Elevaktive læringsmetoder for bærekraftig utvikling (rom C064)
  • Workshop 2: Unge forskere seminar (rom B006)

16:00-16:30

Kaffepause

Maxi taxi forlater Astoria hotel til Domkirkeodden.

18:00-19:00

Culturelt arrangement: Middelalderomvisning i Domkirkeodden. Omvisningen varer en time. Taxi vil kjører oss til restauranten etter omvisningen.

19:30-21:00

Middag ved Victoria Haven.

Fredag 15. mars 2024

9:15-11:00 - Auditorium 4

• Plenum 4 – Re-tenke vår felles framtid – veien videre

Sesjonsleder: Daniel Fischer (Leuphana Universitet Luneburg)

• Hovedtaler: Frans Lenglet (Uppsala Universitet)

11:00-11:30

11:30-12:30 - Auditorium 4

• Avslutningsseremoni
  • Robert J. Didham (HINN) & Hiroki Fujii (Okayama Universitet)

12:30-13:30

Bakgrunn

I løpet av de siste årene har flere internasjonale kommisjoner og ekspertgrupper rapportert om behovet for en ny innramming av utdanningssektoren for å gjøre den bedre i stand til å realisere sitt potensial som et viktig middel for å nå bærekraftsmålene og for å sette menneskeheten på en kollektiv vei mot en rettferdig og bærekraftig fremtid for alle. Ved å samle internasjonale eksperter innen utdanning for bærekraftig utvikling og utdanning i globalt medborgerskap har Core-to-Core-seminaret som mål å fremme en produktiv dialog om disse viktige spørsmålene og utfordringene for å skape et nytt bilde av utdanningens fremtid.

Forventede resultater

• Ytterligere forbedring av det pågående samarbeidet mellom Core-to-Core-partnerne og identifisering av spesifikke muligheter for å fremme felles prioriteringer mellom UNESCO Chair-programmene ved Okayama University og Høgskolen i Innlandet.
  • Deling, tilpasning og rapportering av beste praksis innen undervisning og forskning på ESD og GCED i ulike kontekster og gjennom internasjonalt samarbeid.
  • Støtte til utveksling mellom unge forskere og økt bevissthet om internasjonale perspektiver og tilnærminger innen forskning på ESD og GCED.
  • Forslag og anbefalinger for å fremme høyere utdanningsinstitusjoner som er oppdragsdrevne og lydhøre for å skape sosial innvirkning og håndtere vår tids store sosioøkologiske utfordringer.
Emneord: Education for Sustainable Development, Global Citizenship Education, Sustainable Development
Publisert 9. feb. 2024 09:55 - Sist endret 25. apr. 2024 14:23