English version of this page

Undervisningsvideoer

CCL har produsert videoer til støtte og veiledning i arbeidet med bærekraftig utvikling i skolen.

Nærbilde av filmrull med negativer.
Illustrasjon: Colourbox

Innføringsvideoer

Innføringsvideoer utdyper det pedagogiske og didaktiske rammeverket og viser til hvordan man kan arbeide med å planlegge egen tverrfaglig undervisning, samt viser til hvordan man kan arbeide med å planlegge elevmedvirkning.

Introduksjon til Utdanning for Bærekraftig Utvikling 

Videoen introdusere grunnleggende konsepter i utdanning for bærekraftig utvikling og forklarer hva vi forsøker å oppnå gjennom utdanning for bærekraftig utvikling. Denne videoen er på engelsk med norsk tekst.

Fordelene med tverrfaglig utdanning - for økt pedagogisk kvalitet og relevans

Videoen viser fordelene med tverrfaglig utdanning og læring for undervisningspraksis generelt, og hvordan bruk av tverrfaglig opplæring kan styrke studentenes læringsutbytte og deres evne til livslang læring. Videoen ser også på hvordan tverrfaglige tilnærminger kan brukes i undervisning. Denne videoen er på engelsk med norsk tekst. 

Bærekraftig utvikling i skolen; hva krever det av tilnærming og metoder?

Videoen tar opp hvordan LK20 med tverrfaglige tema og skolens doble samfunnsoppdrag med utdanning og danning kan nærme seg samfunnsaktuelle utfordringer med i utdanning for bærekraftig utvikling. Det forklares hva, hvordan og hvorfor det er en hensiktsmessig tilnærming og forklarer tre sentrale aspekt; virkelighetsnære temaer og problemer, tverrfaglig arbeid, aktiv læring og slik bygge bærekraftskompetanser som ruster en for å møte samfunns og arbeidsliv. 

Bærekraftig utvikling i skolen: Hvordan arbeide tverrfaglig med fokus på aktiv læring

Videoen tar opp hvordan aktiv læring både dreier seg om metoder, men også elevinvolvering i ulike deler av læringsprosessen. Og hvordan aktiv læring i tverrfaglig arbeid er sentralt for å kunne legge til rette for dybdelæring og å lære å lære. Videre viser den modeller for ulike grader av tverrfaglig arbeid med flerfaglighet, tverrfaglighet og transfaglighet, samt konkrete eksempler på hvordan det kan gjøres i praksis. 

Hvordan griper elevmedvirkning inn i de ulike delene av skolens praksis?

Videoen tar for seg hva vi legger som profesjonsfellesskap i begrepet elevmedvirkning? Det å ha en kollektiv forståelse av begrepet er avgjørende for å kunne utvikle og styrke praksisen i skolen. 

Praktiske eksempler på elevmedvirkning

Videoen viser praktiske eksempler på hvordan elevmedvirkning kan gjøres på ulike måter i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning. 
 

Instruksjonsvideoer

Instruksjonsvideoene er knyttet til konkrete aktiviteter man kan benytte i undervisningssituasjoner samt peker på hvordan man kan utdype og differensiere dem i klasserommet. Disse videoene viser aktiviteter fra serien Verktøykasser for aktiv læring.

Verktøykasse 1: Bilder og Gjenstander

Videoen viser hvordan man kan bruke bilder til å utforske bærekraftig utvikling. Aktivitetene egner seg godt som oppstartsøvelser og bidrar til en personlig kobling mot temaet. 

Verktøykasse 2: Privat Forbruk og Klimaendringer

Verktøykassen 2: Privat forbruk og klimaendringer bruker strategisk spørring som metode for å stimulere til kritisk tenkning. Videre fokusere aktivitetene i verktøykassen på å styrke handlingskompetansen til elever ved å gi dem anledning til å reflektere over egne handlinger både selvstendig og sammen med andre.

Verktøykasse 3: Økonomisk kompetanse personlig økonomistyring

Videoen viser kortspill som ligner alias hvor en utforsker økonomiske begreper med å bruke ulike strategier. Den viser også hvordan man kan benytte spillkortene som utgangspunkt for historiefortelling.

Verktøykasse 5: Hva er historien?

Verktøykassen 5, Hva er historien? bruker historiefortellinger som metode og bidrar til å gjøre læringserfaringer om ansvarlig og bærekraftige levesett mer interessante, engasjerende og meningsfylte.

Verktøykasse 8: Velg annerledes.

Videoen har utgangpunkt i utforskende læring og mat som tema. Oppgaven består av fem ulike faser (engasjere, undersøke, forklare, utdype og evaluere) med deloppgaver tilknyttet hver fase.

Verktøykasse 10: Mat til ettertanke

Verktøykassen «Mat til ettertanke» bruker grafiske framstillinger for å undersøke komplekse temaer og organisere kunnskap på systematiske og sammenhengende måter. Disse grafiske fremstillinger hjelper elevene til å utforske ulike sider av mat som, mat for helse, lokal mat, matavfall, og internasjonale matkriser og matusikkerhet, samt å vurdere økonomiske, sosiologiske, miljømessige og kulturelle perspektiver. 

Verktøykasse 11: Lek og spill for framtiden

Videoen viser to aktiviteter. Fokusert samtale som er en strukturert samtale for å engasjere forkunnskap, og spillet «bærekraftrulett», et bordspill med fokus på hvordan ulike aktører kan bidra til ulike scenarioer og løsninger på bærekraftsutfordringer og slik identifisere sammenhenger og systemer for å nå FNs bærekraftsmål.