Høgskolen i Innlandet ble tildelt UNESCO Chair for utdanning for bærekraftig levesett i 2015.
Formålet med en UNESCO Chair er å fremme internasjonalt samarbeid mellom universiteter gjennom kunnskapsdeling og samarbeid. De er kompetansesentre som fungerer som tankesmier og brobyggere mellom akademia, sivilsamfunn, lokalsamfunn, forskning og myndigheter. De informerer politiske beslutningstakere, initierer nye undervisningsområder, bidrar til innovasjon gjennom forskning og politikkutvikling.
Tildelingen til Høgskolen i Innlandet er en anerkjennelse av arbeidet som er gjort i mer enn 20 år, ledet av førstelektor Victoria W. Thoresen. Høgskolen ble tildelt UNESCO Chair for å sikre ekspertisen og videreutviklingen av arbeidet med dette tema.
Høgskolens engasjement har skjedd i samarbeid med Barne- og familiedepartementet, Kunnskapsdepartementet og Miljødepartementet og med 140 høyere utdanningsinstitusjoner og ideelle organisasjoner i over 50 land gjennom bl.a. The Consumer Citizenship Network (CCN) and The Partnership for Education and Research about Responsible Living (PERL) og Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk på HINN.
![](https://www.inn.no/ccl/unesco-chair/aksjonsomrader-ccl-2023-2027-blomst.png)
Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling, i samarbeid med sin internasjonale rådgivende gruppe for HINN ’s UNESCO Chair, har identifisert 6 prioritets områder.
Disse er:
1) Forskning og konseptutvikling,
2) Styrke høyere utdanningsinstitusjoner,
3) Innovative læringsprosesser,
4) Kapasitetsbygging og kompetanseutvikling,
5) Partnerskap og samarbeid, og
6) Rådgivning om utdanningspolitikk og informasjonsdeling.
Gjennom disse prioriterte områder ønsker vi å nå ut til et mangfold av interessenter, samtidig som vi fortsetter vår kontinuerlig utvikling av læringsprosesser som fremmer et mer bærekraftig levesett. Forskning, kapasitetsbygging og utdanningsaktiviteter fortsetter å være viktige områder for vår UNESCO Chair, samtidig som vi legger betydelig vekt på vår rolle i å fremme sør-sør- og nord-sør-samarbeid. Videre vil UNESCO Chair fortsette arbeidet med partnerskapsbygging, samarbeidet med UNESCO-programmer, samt rådgivingen om utdanningspolitikk og deling av informasjon.
Om Robert J. Didham
Robert ble UNESCO Chair holder for Utdanning for bærekraftig levesett i 2021 etter den tidligere UNESCO Chair holder, Victoria W. Thoresen pensjonerte seg. Robert er i tillegg direktør for CCL og førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet. Med bakgrunn fra samfunnsbasert bærekraftig utvikling, offentlig deltakelse og sosial læring, har Robert lang erfaring innen tverrfaglig forskning og kapasitetsbyggingsprosjekter. Han har koordinert flerlandsforskning om utdanning for bærekraftig utvikling, bærekraftig forbruk og tilpasningsplanlegging, og han har ledet politiske støtteprosjekter for flere nasjonale myndigheter. Tidligere var Robert seniorkoordinator for kapasitetsutvikling og utdanning ved Institute for Global Environmental Strategies (IGES), med base i Japan, hvor han jobbet hele Asia-Stillehavsregionen.
![](https://www.inn.no/ccl/unesco-chair/robert-james-didham-800x800.jpg)
International Partner Network of the UNESCO Chair on Education for Sustainable Lifestyles
Afrika
- Kenyatta University, Environmental Studies and Community Development, Kenya
- Rhodes University, Environmental Learning Research Centre (ELRC), South Africa
- University of Zambia, Lusaka, Zambia
- Youth Education Network (YEN), Kenya
Asia
- The Regional Environmental Centre for Central Asia (CAREC), Kazakhstan
- Institute for Global Environmental Strategies (IGES), Japan
- Okayama University, Japan
- Swechha, India
- Universiti Sains Malaysia, Regional Centre of Expertise Penang, Malaysia
Europa
- Aarhus University, Denmark
- Free Consumers Association, the Netherlands
- Institute of Technology Carlow, Ireland
- International Environment Forum, Switserland
- Leuphana University Leuneburg, Germany
- Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Norway
- Setubal College of Education, Portugal
- St. Angela’s College, Ireland
- Strategic Design Scenarios, Belgium
- Technical University of Berlin, Germany
- UN Environment, France
- UNESCO, France
- University of Helsinki, Department of Education, Finland
- University of Ljubljana, Slovenia
- University of Malta, Malta
- Universitetet i Sørøst-Norge, Norge
- Uppsala University - SWEDESD, Sverige
- VIVES University College, Belgium
- Vytautas Magnus University, Lithuania
- Wageningen University and Research, Nederland