CREDS på statsbudsjettet

Det er under et år siden CREDS - Senter for digitalisering og bærekraft på campus Kongsvinger ble åpnet. Nå er CREDS inne på statsbudsjettet med 3 millioner årlig.

Bård Tronvoll, CREDS, Peer Jacob Svenkerud, rektor ved HiNN og Justis- og beredskapsminister, Emilie Enger Mehl

CREDS er Høgskolen i Innlandet sitt forskningssenter (Center for research on digitalization and sustainability). Senteret ble til etter et durabelig fellesløft og samarbeid mellom høgskolen, næringslivet regionalt og kommunene i Kongsvinger-regionen. Nå vil regjeringen satse tre varige millioner kroner på CREDS.

– Dette gir CREDS en mulighet til å forsterke og fremskynde prosjekter vi jobber med, nemlig å generere kunnskap så bedrifter kan omstille seg og gå over i det grønne skiftet, sier senterleder og professor Bård Tronvoll.

– For høgskolens del er dette en milepæl. Vi har som institusjon jobbet hardt og godt med dette sammen med veldig mange andre, sier rektor Peer Jacob Svenkerud.

Og regjeringen har tro på at denne satsingen er viktig for Norge fremover.

– Vi kommer til å trenge nye, innovative løsninger i møte med en verden som er i stadig endring. En styrking av CREDS er en styrking av denne innsatsen, sa justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl.

Publisert 11. sep. 2023 15:03 - Sist endret 11. sep. 2023 15:03