CREDS på Forskningsdagene

CREDS dro i gang Forskningsdagene i Kongsvinger for første gang i fjor. I år fortsetter vi engasjementet vårt for populærvitenskapelig formidling og bidrar til både Researchers’ Night, Forskerkamp og hackathon for videregående skolelever.

Plakat for kunnskapskveld

Velkommen til kunnskapskveld i Kongsvinger 29. september.

Forskningsformidling er viktig for CREDS og på høsten har vi ekstra fokus på formidlingsaktiviteter. CREDS bidrar til Forskningsdagene med fagformidling og arrangementsmessig støtte.

Bærekraftsdag

Forskningsdagene er en festival der forskere over hele landet viser frem forskningen sin til folk flest! I år er festivaldagene f.o.m. onsdag 20. september t.o.m. søndag 1. oktober. Du kan prøve ting selv, snakke med forskerne eller bare ha det gøy. Forskningsdagene arrangeres av forskningsmiljøer over hele landet og koordineres av Forskningsrådet.

Hos CREDS er stipendiat Martin Hanssen og Gabriel Linton faglig engasjert i hackathonet for videregående elever gjennom å bidra med innlegg på en egen bærekraftsdag for elevene. I tillegg holder postdoktor Rolf Findsrud et interaktivt foredrag om kreativitet og hvordan jobbe prosjektbasert som en kick start på arrangementet for elevene. Gabriel Linton sitter også i Juryen som gir tilbakemeldinger til deltakerne.

Forskerkamp

Stipendiatene Martin Hanssen og Bjørn Ronny Vien er med på konkurransen Forskerkamp på Fabrikken Pub Scene i Lillehammer torsdag 28. september fra kl 19.00. Forskerkamp er en uhøytidelig formidlingskonkurranse blant doktorgradsstipendiater ved Høgskolen i Innlandet, med ti deltakere fra de ulike doktorgradsprogrammene. Deltakerne er godt i gang med doktorgraden sin, men har ennå ikke disputert. Et par uker i forkant av Forskerkamp vil deltakerne delta i en formidlingsworkshop for å lære presentasjonsteknikker, sceneopptreden og stemmebruk. Til slutt går de på scenen og har fire minutter til å formidle sin forskning. De får tilbakemelding fra både publikum og dommere.

Researchers’ Night i Kongsvinger fredag 29. september

Researchers’ Night er en del av Forskningsdagene, og Kongsvinger er en av mer enn 400 byer i Europa som arrangerer dette samtidig. På denne kvelden fylles Høgskolebygget opp med aktiviteter, stands og foredrag med mål om å øke folks kunnskap på en underholdende måte. CREDS deltar med to populærvitenskapelige foredrag her.

CREDS deltar med professor Johan Kask som har det populærvitenskapelige foredraget «Byer uten utslipp: Er noen områder og grupper glemt i det grønne skiftet? Kask presenterer et helt nytt EU-forskningsprosjektet som tar utgangspunkt i Kongsvinger. I en tid hvor kampen mot klimaendringene intensiveres, er det et stadig press på å omstille byene våre til lavutslippssamfunn.  I denne presentasjonen vil du få innsikt i hvordan vi kan gjøre overgangen til lavkarbon mer inkluderende ved å fokusere på desentraliserte, borger-sentrerte løsninger.

Se hele programmet for Researchers’ Night

«Innovasjon som har betydning: Bærekraftige Forretningsmodeller» er tema for Gabriel Linton, førsteamanuensis i CREDS sitt populærvitenskapelige foredrag.  I følge Linton står ved et vendepunkt der bærekraftige forretningsmodeller omdefinerer hva suksess betyr. Fra fornybar energi til delingsøkonomi vil vi utforske hvordan selskaper skaper verdi på nye måter. Men bærekraft handler ikke bare om miljøet; det inkluderer også sosial rettferdighet og økonomisk inkludering. Bli med oss for å forstå hvordan du kan være en del av denne transformative reisen, enten som forbruker eller som en leder i næringslivet.

Høgskolen i Innlandet på Forskningsdagene

Emneord: forskerkamp, forskningsdagene, forskningsformidling