Bærekraft

Bærekraftig utvikling handler om å tilfredsstille dagens behov, uten at det går på bekostning av at fremtidige generasjoner skal ha muligheten til å få dekket deres behov.

En grønn kontakt.

I denne bærekraftige utviklingen er det særlig tre dimensjoner man skal ta hensyn til: klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Om noe kan ses på som bærekraftig blir ofte beskrevet ut i fra sammenhengen mellom disse dimensjonene.

I en mer bærekraftig omstilling er et av de mest sentrale temaområdene å få en mer sirkulær økonomi. En slik overgang vil medføre store endringer i alt fra verdikjeder, prosesser, logistikk, produktdesign med mer. For å kunne imøtekomme en slik overgang er det sentralt å utvikle kunnskapen rundt de teknologiske mulighetene som ligger, samt klare å øke samarbeidet mellom de ulike sektorene, og øke dialogen med myndighetene. En annen barriere som trekkes fram i omstillingen og engasjeringen av de nødvendige interessentene mot en felles målsetting, er en generell forvirring rundt hva som er forskjeller og likheter i begreper som bærekraft, grønn vekst, klimanøytralitet og sirkulærøkonomi.

Det er et potensiale for ytterligere verdiskaping gjennom en omstilling til en mer bærekraftig drift. Blant annet pekes det på omstillingen til forretningsmodeller som baseres på deling, utleie og ombruk, som vil kunne øke ressurseffektiviteten. Å kunne dekke behovet av forbruksvarer gjennom tjenester blir også tatt fram som en forutsetning for å klare å minimere forbruket, og omstille seg mer ressurs-effektive modeller. Samtidig vil fokuset på tjenester som reparasjon og vedlikehold kunne forlenge livstiden til produktet, og således kunne bidra til en redusert forbruk i det lange løp. Avfallsnæringen mener det ligger et stort verdiskapingspotensial for Norge i å utvikle og eksportere teknologi som bidrar til en ressurseffektiv materialgjenvinning.

Utfordringer

Det er flere utfordringer som gjør omstillingen til en mer sirkulær og bærekraftig drift vanskelig å oppnå. Blant annet blir det vist til virkemiddelapparatet, og hvordan dette er tilpasset produktinnovasjon, selv om tjenesteinnovasjon er det varehandelen i størst grad har behov for å omstille seg.  I den norske konteksten er det en vesentlig utfordring knyttet til forholdsvis høye lønninger, og lave råvarepriser som gjør at overgangen til forretningsmodeller basert på økt bruk av tjenester som reparasjon og vedlikehold. Samtidig er den manglende kunnskapen om sirkulære løsninger og forretningsmodeller et element i at det ikke er høyere etterspørsel etter sirkulære løsninger og krav. Usikkerheten rundt effekten av de tiltakene man gjennomfører kan i tillegg ses på som en hindring for å gjennomføre tiltak.

Et tiltak som fremheves for å imøtekomme disse utfordringene er bruken av analyser som ser på produktet eller tjenesten fra produksjon til avfallshåndtering, og inkluderer både de økonomiske og miljømessige kostnadene tilknyttet dette. Livsløpsanalyser er også en mulig tilnærming for å kunne prioritere de beste alternativene som både tar hensyn til de miljømessige, men og økonomiske perspektivene.

Sist endret 21. apr. 2022 09:38