Våre ansatte/Om oss

Senter for bærekraft og digitalisering er en egen organisatorisk enhet underlagt Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap (HHS), Høgskolen i Innlandet.

To kvinner som hører på en mann snakke. Han sitter med ryggen til. Alle tre sees igjennom en glassrute.

Senteret vil være en del av HINNs bidrag i Innlandets innovasjonsøkosystem og vil bidra med ny kunnskap, kunnskapsoverføring og utviklingsprosesser i samarbeid med nærings- og arbeidsliv i regionen. Satsningen vil styrke HINNs satsning på bærekraft og digitalisering og løfte det faglige nivået i Handelshøgskolen Innlandet ytterligere.

Senteret har samarbeidet tett med Høgskolesenteret i Kongsvinger og Klosser Innovasjon for å realisere den faglig og forskningsmessige satsingen. Forskningssenteret har et samarbeid med Industriklyngen 7sterke, Telenor, SSB, NCE Heidner og øvrige næringsklynger i Innlandet.

Målet med satsningen er forskningsbasert kunnskap som gir effekter for involverte virksomheter. Det er inngått intensjonsavtaler om samarbeid med 20 regionale og nasjonale bedrifter med en samlet omsetning på over 100 milliarder kroner.

Gjennom forskningssenterets aktiviteter vil det etableres koblinger mellom bedrifter, studenter og forskere for å sikre næringsrettede FoU-prosjekter, masteroppgaver og internships.

Flasker med HINN-logo i forgrunnen, pcer og en mann i bakgrunnen.

Senteret bygges opp gjennom satsing på temaene bærekraft og digitalisering, hvor det innenfor disse fagområdene skal etableres fire forsknings-pakker. Hver forskningspakke vil ledes av en merittert forsker som etablerer en FoU-gruppe med 3-4 stipendiater.

Det legges opp til å etablere fire forsknings-pakker innen temaområdene bærekraft og digitalisering. Hensikten med å lyse ut fire pakker er at man gjennom dette etablerer et forskningsmiljø med en tilstrekkelig robusthet.

Lederne av hver enkelt forskningspakke skal være forsker med internasjonalt dokumenterte kvalifikasjoner og meritter. Forskningsaktivitetene i senteret vil være knyttet til HINNs doktorgradsprogrammer og spesielt PhD programmet Innovasjon i tjenesteyting - offentlig / privat (INTOP). Forskningssenterets medarbeidere vil bruke noe av sine ressurser til undervisning og veiledning av stipendiater.

Forskningssenteret som etableres har en unik mulighet til å samarbeide med virksomheter og næringsklynger for å dele kunnskap med mål om å skape bærekraftig innovasjon og vekst.