Norsk versjon av denne siden
Short description
Lisa Knatterud Wold works as a researcher at Eastern Norway Research Institute (Østlandsforskning), primarily focusing on research projects related to gender equality, diversity, inclusion, and integration. Currently, she is involved in ESIRA (Enhancing Social Inclusion in Rural Areas) funded by Horizon Europe, TERA, an EEA Grants Norway project on gender equality in rural areas, and FJELLBEITE - Changes in mountain pasture grazing and summer farming - causes, effects, and measures. Previously, she has worked on gender equality and diversity in maritime industries and education for the Ministry of Trade and Fisheries (2022) and on the safe integration of LGBTQI+ individuals with a refugee background, commissioned by IMDi (2022). Lisa holds a master's degree in environmental, resource, and development geography from the University of Bergen and a bachelor's degree in sociology from NTNU. She has previously worked at ideas2evidence, the Office of the Auditor General of Norway, and Médecins Sans Frontières.
You can find more information about Lisa Knatterud Wold on her profiles in the Cristin database and Linkedin.
Publications
-
-
Skarli, Jim Broch & Wold, Lisa Knatterud
(2023).
På trygg grunn? Å være skeiv flyktning i Norge.
-
Eide, Trude Hella; Tholstrup, Line Marie; Samuelsen, Nora Warhuus; Wold, Lisa Knatterud & Bern, Aleksander
(2024).
Unge stemmer fra Innlandet - en perspektivmelding.
Høgskolen i Innlandet.
Show summary
De unges perspektivmelding er et samarbeid mellom Agenda Innlandet*, Høgskolen i Innlandet, NTNU Gjøvik og Sparebankstiftelsen Hedmark. De unges perspektivmelding har som formål å: • involvere unge voksne i samfunnsutviklingsdebatten ved å bringe inn deres stemmer i arbeidet med å forme Innlandet. • få økt kunnskap om hva som har betydning for unge voksne med tilknytning til Innlandet når det gjelder valg av bosted, utdanning, jobb, fritid og livsstil. Prosjektets resultater skal blant annet danne grunnlag for anbefalinger til politikere, kunnskaps- institusjoner og næringsliv om de unges løsninger for å skape attraktive og inkluderende samfunn. Perspektivmeldingen består av en kunnskapsoppsummering av statistikk og tidligere forskning på unge voksnes bostedsvalg, samt resultater fra workshops og intervjuer med unge voksne med tilknytning til Innlandet. De unges perspektiver er ikke nødvendigvis representative for alle unge voksne med tilknytning til Innlandet, og bør tolkes med dette som forbehold. Likevel kan perspektivmeldingen gi nyttig innsikt i faktorer som et bredt utvalg av unge voksne vektlegger i en fase av livet med høy grad av mobilitet og refleksjoner rundt fremtidige bostedsvalg.
-
Akin, Deniz; Wold, Lisa Knatterud; Stokke, Mona Helene & Skarli, Jim Broch
(2022).
På leting etter trygghet: Integrering av LHBTIQ+-flyktninger i Norge.
Høgskolen i Innlandet.
ISSN 978-82-8380-378-5.
2022(25).
Show summary
Denne rapporten presenterer resultatene fra et forskningsprosjekt etter initativ fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi). Prosjektets hensikt har vært å fremskaffe forskningsbasert og oppdatert kunnskap, som kan bidra til trygg integrering av LHBTIQ+ personer med
fluktbakgrunn i Norge. Oppdraget er løst som en kvalitativ studie hvor det er gjennomført
femten dybdeintervjuer med flyktninger som identifiserer seg som LHBTIQ+ med landbakgrunn fra Afghanistan, De forente arabiske emirater, Egypt, Iran, Kongo, Palestina, Syria og
Tsjetsjenia. Det er også gjennomført gruppeintervjuer med aktører i seks kommuner som
jobber med integrering av flyktninger, slik som voksenopplæringen, helsetjenesten, frivillig
sektor og interesseorganisasjoner. Prosjektet har pågått i perioden desember 2021 – oktober
2022.
-
Wold, Lisa Knatterud; Akin, Deniz; Bern, Aleksander; Lauritzen, Tonje & Tholstrup, Line Marie
(2022).
Likestilling og mangfold i maritim næring og utdanning - en kartlegging.
Høgskolen i Innlandet.
ISSN 9788283803365.
Show summary
Maritim næring, som omfatter rederier, verft og utstyrs- og tjenesteleverandører, er tradisjonelt mannsdominert i Norge. I perioden 2016-2020 var andelen kvinner blant norske ansatte til sjøs kun 12 prosent. I forbindelse med utarbeidelse av en ny maritim likestillingsstrategi ønsker departementet nå å få mer kunnskap om situasjonen.
Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet har i samarbeid med Stiftelsen Maritime Bergen, som representerer havbaserte næringer, kartlagt mangfoldet i næringen. Hvilke forhold hindrer kjønnslikestilling og hvilke tiltak bidrar til mer likestilling? I tillegg belyses mulige samfunnsøkonomiske gevinster ved økt likestilling og mangfold. Det er gjort blant annet statistiske analyser, dybdeintervjuer med kvinner og menn i næringen og fokusgruppeintervjuer med interesseorganisasjoner, bedrifter, de maritime utdanningene, studenter og unge arbeidstakere.
-
Bråtå, Hans Olav; Skarli, Jim Broch; Tholstrup, Line Marie & Wold, Lisa Knatterud
(2022).
Evaluering av Ny velferd 2040. Strategisk plan for helse-, omsorgs- og velferdstjenestene i Østre Toten kommune.
Høgskolen i Innlandet.
ISSN 978-82-8380-340-2.
-
Akin, Deniz; Wold, Lisa Knatterud & Lauritzen, Tonje
(2022).
“Så da laga vi oss rett og slett en turnus”. Arbeidsdeling i hjemmet under koronapandemien.
Høgskolen i Innlandet.
Show summary
Intervjustudien er gjort på oppdrag fra Likestillingssenteret. Likestillingssenteret
gjennomførte i første del av koronapandemien to kvantitative undersøkelser om arbeidsdelingen i hjemmet. Disse ønsket de å utdype med en kvalitativ studie, som gir et unikt innblikk i barnefamiliers hverdag under en spesiell og krevende periode i vår tid.
Denne studien er basert på 15 informanter, derav sju par, og konkluderer med at norske barnefamilier har en kjønnet arbeidsdeling. Samtidig viser studien at koronapandemien med nedstengning og lange perioder med hjemmekontor, både har tvunget frem en forsterket eller endret arbeidsdeling og åpnet opp for refleksjon rundt den etablerte arbeidsdelingen.
-
Wold, Lisa Knatterud
(2021).
Et løft for maritim profesjonsutdanning. Evaluering av MARKOM2020.
ideas2evidence.
-
Nordhagen, Inger; Hanna, Jones; Wold, Lisa Knatterud; Dahle, Malin & Tostensen, Arne
(2020).
Strengthening partnerships with HEIs in the Global South. An evaluation of the NORPART programme 2015/16-2020.
ideas2evidence.
Show summary
Overall, the evaluation finds that the NORPART programme shows promising results with respect to some of its objectives. However, we argue that achievement of the overall goal of the programme would be enhanced if the goal structure focused less on the quantity of student mobilities, allowing
for more resources to be spent towards activities that may have a larger effect on the quality of education at an institutional level.
Programme design
Overall, we find that NORPART is well-designed, considering the multiple, partially conflicting political
aims that the programme is expected to achieve. The evaluation does, however, uncover some
features of the programme’s goal structure that could be changed in order to strengthen the
programme’s achievements.
We argue that focusing on the quantity of student mobilities draws resources away from other
activities, which ultimately may have a larger effect on the quality of education. A desk study of similar
programmes internationally, shows that these programmes treat mobility as a means, rather than a
goal in itself. Further, we find the overall goal formulation, which implies improved quality of higher
education nationally in the involved countries, to be too ambitious, as the programme does not have
the necessary resources, nor expedient activities, for achieving quality enhancement at a national
level. Lastly, the goal of producing ripple effects to wider society should be more clearly
communicated in the calls, and further operationalised.
The evaluation argues that the environmental impact of the programme could be reduced by
replacing shorter with longer mobility stays. However, such a change is at odds with the current goal
structure of the programme. This dilemma should be addressed at a political level.
Administration and selection process
We find that the administration of the programme to a large degree works well. Our findings indicate
that project coordinators are satisfied with the application process, the required reporting and the
follow-up they receive from Diku.
Achievement of objectives
As the programme’s achievements depend on the projects’ achievements, and none of the projects
have yet finished their funding period, it is premature to conclude regarding the programme’s
achievements. Our assessments of goal achievement are therefore based on whether the results so
far seem promising. We find that the objective of increased incoming student mobility from the
NORPART countries to Norway will not be achieved, as the planned number of mobilities for the
current project portfolio is not sufficient for achieving an increase compared to the Quota Scheme.
Due to lack of baseline data, it has not been possible to ascertain whether there will be an increase in
the outgoing mobility from Norway to NORPART countries, but we find that the planned numbers
probably will not be achieved. This may be due to difficulties with recruiting Norwegian students,
especially for long-term mobilities. We find that the objectives of strengthening partnerships for
education and research and enhancing quality and internationalisation of the involved academic programmes, probably will be achieved. So far, there are more indications of quality enhancement at involved academic programmes in the South than in Norway.
Although the overall goal of the programme is quite ambitious, it seems that the NORPART
programme has some potential for contributing towards enhanced quality of higher education at an
institutional level. The programme also seems to have a potential for achieving ripple effects to wider
society, through including non-academic network partners.
-
Nordhagen, Inger C. & Wold, Lisa Knatterud
(2018).
Muligheter og hindringer for økt studentmobilitet til Kina.
ideas2evidence.
ideas2evidence-rapport 4:2018 .
Show summary
Rapporten presenterer resultatene fra en studie som ideas2evidence har gjennomført av et utvalg norske utdanningsinstitusjoners samarbeid og aktivitet med kinesiske utdanningsinstitusjoner.
-
Lerfaldet, Hilde; Wold, Lisa Knatterud & Høgestøl, Asle
(2017).
Flere i arbeid med Jobbsjansen. En kunnskapsoppsummering av Jobbsjansen i perioden 2005-2016.
ideas2evidence.
Show summary
deas2evidence har som ledd i en pågående evaluering av Jobbsjansen, utarbeidet en kunnskapsoppsummering om Jobbsjansen. Evalueringen gjennomføres på oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), som forvalter Jobbsjansen. Jobbsjansen er en tilskuddsordning og et kvalifiseringsprogram med mål om å få innvandrere i arbeid og utdanning.
Rapporten oppsummerer allerede foreliggende kunnskap om ordningen fra oppstarten i 2005 og fram til og med 2016. I rapporten har vi analysert allerede foreliggende litteratur og forskning om Jobbsjansen som sier noe om hvordan ordningen har blitt gjennomført og hvordan den har fungert. Vi har også hentet inn og sammenstilt kvantitative data fra ulike kilder, med vekt på årlige individrapporteringer. I tillegg har vi gjort deskstudier av relevante styrings- og prosjektdokumenter, gjennomført intervjuer med nøkkelinformanter og hentet inn erfaringer fra vellykkede Jobbsjanseprosjekter.
Kunnskapsoppsummeringen viser at resultatene i Jobbsjansen har variert betydelig over tid. De siste årene har imidlertid prosjektene hatt god måloppnåelse: i perioden 2013 til 2016 gikk mellom 55 og 68 prosent av deltakerne over til arbeid eller utdanning ved avsluttet program.
-
Wold, Lisa Knatterud
(2007).
Gender relations and household livelihood security in Lake Kariba fishing communities, Zambia.
Universitetet i Bergen.
View all works in Cristin
Addresses
Postal Address
Inland Norway University of Applied Sciences
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum
Norway