Norwegian version of this page

Public Defences and Doctoral Theses

 

As of January 2024, 31 individuals have defended their theses in the PhD program Children and Youth Participation and Competence Development (BUK). Among these, there are 7 monographs and 24 article-based theses.

Public Defences and Doctoral Theses

 

Doctoral Theses from 2024

19.01.2024

Empowerment i børnehøjde? by Christina Strandholt Andersen

Doctoral Theses from 2023

30.11.2023

Unge voksne med Downs syndrom i overgang til voksenliv by Kjersti Wessel Jevne

19.01.2023

When giving up is not an option, out of suffering have emerged the strongest souls: Coping, meaning making, and adversarial growth among young adults with refugee backgrounds by Mira Elise Glaser Holthe

Doctoral Theses from 2022

18.10.2022

Kartlegging av barnehagebarn : En empirisk studie av hvordan kartlegging inngår i barnehageansattes praksis og om de tar hensyn til barnets perspektiv by Bjørg Midtskogen

25.02.2022

Good starts : Mental Health and Resilience in Resettled Syrian Refugee Youth by Cecilie Ruud Dangmann

Doctoral Theses from 2021

16.12.2021

Rus og avhengighet som kroppslig eksistens : Fenomenologiske undersøkelser by Henrik Ravneng Johansen

29.10.2021

‘How can I participate’ – Development of ActiveYou II : Development of a new web-based, self-reported instrument to measure participation in physical leisure activities for children and youth with disabilities by Friedolin Steinhardt

23.09.2021

A privileged childhood? : Autobiographies of growing up in the Norwegian Foreign Service by Ragnhild Holmen Bjørnsen

23.06.2021

Curriculum Making for Social Learning : Exploring Policy and Practice in Norwegian Lower Secondary Education by Frode Restad

26.03.2021

No culture for career? : Conceptualisations of career as a cultural phenomenon and as experienced by tenth graders and career counsellors in Norway. by Ingrid Bårdsdatter Bakke

19.03.2021

Sårbare barnefamiliers erfaringer fra møter med norsk barnevern: en narrativ studie by Lena Catherine Lossius Westby

Doctoral Theses from 2020

18.12.2020

Butikk eller pedagogikk? : En studie av store private barnehagekjeder i Norge. by Hanne Fehn Dahle

30.10.2020

Dialogenes vilkår i den flerkulturelle barnehagen : En etnografisk studie av barnehagens pedagogiske praksis. by Katrine Giæver

01.10.2020

Transformativ læring: å bringe noe kreativt nytt inn i eksistens. En sammenkobling av Roy Bhaskars kritiske realisme og Edmund O’Sullivans transformative læringsperspektiv by Eirin Annamo

30.09.2020

Digital dannelse: en kvalitativ studie av digitalisering og identitetsarbeid i skolen  by Lillian Gran

22.09.2020

Cyber Operator Competencies: The Role of Cognitive Competencies in Cyber Operator Practice and Education by Øyvind Jøsok

18.09.2020

Usikkerheten i barnevernsarbeidet: en begrepsliggjøring av barneverntjenestens strategier overfor uforutsigbarhet, usikkerhet og tvetydighet ved beslutninger om hjelpetiltak by Elizabeth Langsrud

28.08.2020

Educating youth through sport in a high performance setting: A case study of Lillehammer 2016 Youth Olympic Games av Svein Erik Nordhagen

11.06.2020

Når stigma og skam står i veien for at barn som har foreldre med rusmiddelavhengighet får beskyttelse og meningsskapende samtaler. En kvalitativ studie by Turid Wangensteen

04.06.2020

Sårbarhet i møte med den tause Andre. En Kristeva-inspirert utforsking av barnehagelæreres samspill med barn som er nykommere til norsk språk og barnehagekontekst by Johanne Ilje-Lien

Doctoral Theses from 2019

05.12.2019

Om å holde noe av et barns liv i sin hånd : Samtaler mellom profesjonelle og barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre: et etisk og narrativt perspektiv En hermeneutisk og fenomenologisk studie by Anne-Cathrine Grimsgaard

30.08.2019

Ways to be a person: How schools contribute to ‘making up’ intellectually disabled pupils by Øyvind Snipstad

Doctoral Theses from 2018

01.10.2018

Keeping Mind in Mind : Parental Reflective Functioning and Executive Functioning in Mothers with Substance Use Disorder By Ulrika Håkonsson

13.09.2018

«Du skal have agtelse for dit eget lille legeme» : Barn og unges seksualitet i tekster om oppdragelse 1792-1952 by Øystein Skundberg

14.05.2018

An embedded human rights logic? A comparative study of International Baccalaureate schools in different contexts. by Karen Parish

Doctoral Theses from 2017

12.12.2017

«Vi gjør noe med … eller hva skal jeg si da? Vi gjør noe anna!» : Elevbedrift som inkluderende arbeidsmåte for elever med særlige behov by Hege Merete Somby

31.10.2017

Norwegian Girls in Mainstream Blogging : Performed Blogging Selves, Experienced Digital Competences, Gendered Discourses by Karolina Dmitrow-Devold

09.06.2017

Kvalitet i norske skolers karriereveiledning : I spennet mellom storsamfunnets behov og elevenes autonomi by Eirik Hagaseth Haug

Doctoral Theses from 2016

Doctoral Theses from 2015

18.09.2015

Tidlig innsats i skole og barnehage: Forutsetninger for forståelser av tidlig innsats som pedagogisk prinsipp by Stine Elisabeth Vik

30.04.2015

Kjærlighet og sosialt arbeid : en studie av kjærlighetens betydning i barnevernets praksis by Hilde Marie Thrana

30.01.2015

Barns demokratiske deltakelse i barnehagen: fordring og utfordring : en kritisk, tolkende studie av vilkår for at barns rett til medvirkning i barnehagen kan realiseres i samsvar med intensjonene by Mari Pettersvold

Doctoral Theses from 2014

10.06.2014

Symptomer på spiseforstyrrelser og bruk av dopingmidler blant kvinner og menn i behandling for rusmiddelavhengighet by Heidi Nøkleby

Published Jan. 23, 2024 3:40 PM - Last modified Jan. 23, 2024 3:42 PM