-
Gustavsen, Ann Margareth & Vennebo, Kirsten Foshaug
(2023).
Group discussions as a form of student active learning in the extension of lectures in school leadership education: a resource for leaders' learning? .
-
Forfang, Hilde; Gustavsen, Ann Margareth & Myhr, Lars Arild
(2023).
Capacity Building; Studies from the Eastern Part of Norway.
-
Gustavsen, Ann Margareth
(2023).
Capacity Building; Studies from the Eastern Part of Norway.
-
-
Gustavsen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas & Kostøl, Anne Kristoffersen
(2022).
Regional skoleutvikling i videregående opplæring – bedre gjennomføringsprosent .
I Nordahl, Thomas & Gustavsen, Ann Margareth (Red.),
Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole - tilnærmingsmåter ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Høgskolen i Innlandet.
ISSN 978-82-8380-353-2.
s. 200–223.
-
Gustavsen, Ann Margareth; Løken, Gro & Nordahl, Sigrid Øyen
(2022).
Nettbasert kunnskapsressurs som verktøy i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling.
I Nordahl, Thomas & Gustavsen, Ann Margareth (Red.),
Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole - tilnærmingsmåter ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Høgskolen i Innlandet.
ISSN 978-82-8380-353-2.
s. 171–199.
-
-
-
-
-
Gustavsen, Ann Margareth
(2019).
Lærerrommet: Hva er det med gutta?
[Internett].
https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2019/larerrommet-.
-
-
-
-
Gustavsen, Ann Margareth
(2019).
Her og Nå.
[Radio].
NRK.
-
-
Gustavsen, Ann Margareth
(2018).
Mannlige lærere og jenter. Dagsnytt: https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt/NPUB11008718/02-05-2018#t=7m38s.
[Radio].
NRK.
-
Gustavsen, Ann Margareth
(2018).
Ny rapport: Lærere liker jenter best. Internett: https://www.nrk.no/ho/ny-rapport_-laerere-liker-jenter-best-1.14029216.
[Internett].
NRK.
-
Gustavsen, Ann Margareth
(2018).
Doktoravhandling om jenter i skolen. Distriktsnyheter Østnytt: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestnytt/DKOP98043018/30-04-2018#t=25s.
[TV].
NRK.
-
Gustavsen, Ann Margareth
(2018).
Intervju på lokalradioen i forbindelse med funn i doktorgradshandlingen https://radio.nrk.no/serie/nyhetsettermiddag/NPUB34008518/30-04-2018.
[Radio].
NRK.
-
-
-
Aasen, Ann Margareth
(2015).
Gender differences in school achievement.
-
Aasen, Ann Margareth
(2014).
En profilert lærerutdanner ved Høgskolen i Hedmark.
I Østern, Anna-Lena & Nyhagen, Monika S. (Red.),
Profilerte lærerutdannere i Norge : Kulturelle portretter skrevet i anledning NAFOL-seminar i Tromsø 2014.
NAFOL, Nasjonal forskerskole for lærerutdanning,.
s. 35–37.
-
Aasen, Ann Margareth
(2013).
LP-modellen - En strategi for å utvikle gode læringsmiljø i skoler med hensiktsmessige betingelser for både skolefaglig og sosial læring hos elevene.
-
Aasen, Ann Margareth
(2013).
Kartleggingsundersøkelsen i Østre Toten.
-
Aasen, Ann Margareth
(2013).
Evaluering: En viktig del av skoleutvikling.
I Vold, Elin Kragset (Red.),
Rom for læring: Læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-1219-4.
s. 216–227.
-
Aasen, Ann Margareth
(2013).
Evaluering av "Vurdering av egen praksis" - Bedre læringsmiljø Hadeland.
-
Aasen, Ann Margareth
(2013).
Presentasjon av kartlegginsundersøkelsen for Haugalandet.
-
Aasen, Ann Margareth
(2013).
LP-modellen - Et skoleomfattende utviklingsprosjekt i Norge og Danmark.
-
Aasen, Ann Margareth
(2012).
Pedagogisk analyse.
-
Aasen, Ann Margareth
(2012).
E-learning as an Importent Component in "Blended learning" in School Development Projects in Norway.
-
Aasen, Ann Margareth & Cederström, Madelen
(2011).
Intervju med prosjektlederen for "Gutter i skolen".
[Radio].
NRK Hedmark, Elverum.
-
Aasen, Ann Margareth & Kostøl, Anne Kristoffersen
(2011).
Evaluering av pilotprosjektet "LP i videregående skole".
-
Aasen, Ann Margareth
(2011).
Gutters situasjon i skolen - noe skolen kan gjøre noe med?
-
Kostøl, Anne Kristoffersen & Aasen, Ann Margareth
(2010).
Utdanningsnivå og sosialhjelp - en sammenheng.
Hamar arbeiderblad.
-
Kostøl, Anne Kristoffersen & Aasen, Ann Margareth
(2010).
Farlig skolefrafall.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
-
Kostøl, Anne Kristoffersen & Aasen, Ann Margareth
(2010).
Kvalitative kartleggingsresultater Pilotprosjektet LP i videregående opplæring 2008-2010.
-
Gustavsen, Ann Margareth
(2009).
Hvor store er egentlig atferdsproblemene i norsk skole?
Vis sammendrag
To studier viser at atferdsproblemr i norsk skole er blitt redusert i tidsrommet 1995-2009. Når man sammenlikner resuktatene med Danmark, så ser det ikke ut til at norsk grunnskole har mer atferdsproblemer enn den danske. Dette er motsatte resultater av hva man kom frem til i PISA-undersøkelsen.
-
Gustavsen, Ann Margareth & Merkelbach, Friederike
(2022).
Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desentralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022.
Høgskolen i Innlandet.
ISSN 978-82-8380-396-9.
-
Gustavsen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Skandsen, Tore & Myhr, Lars Arild
(2022).
Trygge og varme ungdomsskoler - U22
En oppsummerende rapport.
Senter for Praksisrettet Utdanningsforskning.
-
Gustavsen, Ann Margareth & Johansen, Jane Iren
(2022).
Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022.
Høgskolen i Innlandet.
ISSN 978-82-8380-369-3.
-
Berg, Bjørn; Nordahl, Thomas & Aasen, Ann Margareth
(2014).
Kartlegging av prosjektet "Bedre læringsmiljø".
Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
-
Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Mælan, Ellen Nesset; Drugli, May Britt & Myhr, Lars Arild
(2014).
Relasjonsbasert klasseledelse : et komplekst fenomen.
Høgskolen i Hedmark.
ISSN 978-82-7671-956-7.
Vis sammendrag
Denne rapporten er et resultat av et FoU-prosjekt Senter for praksisrettet utdanningsforskning har gjennomført på
oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. 9 skoler i Haugalandet har deltatt i prosjektet og har på den ene siden jobbet
med skoleutvikling innenfor temaet relasjonsbasert klasseledelse og på den andre siden bidratt med empirisk datamaterialet
både i form av kvantitative kartleggingsundersøkelser og kvalitative observasjonsstudier. I tillegg til de 9
skolene er det også benyttet kvantitativt datamateriale fra ytterligere 40 skoler.
Hovedmålet med prosjektet har vært å få mer kunnskap om relasjonsbasert klasseledelse. Tradisjonelt sett har
relasjonsbasert klasseledelse blitt forstått som en kombinasjon av lærerens relasjonelle og strukturelle ferdigheter.
Problemstillingene rapporten har forsøkt å besvare er:
1. Hvordan vurderer og opplever ulike grupper av elever lærernes praksis relatert til en relasjonsbasert ledelse
av klasser og undervisningsforløp?
2. Hvilke sammenheng er det mellom ulike elementer i læreres relasjonsbaserte klasseledelse og det faglige
læringsutbytte til elevene?
3. I hvilken grad er det en sammenheng mellom kvaliteten på lærerens relasjonsbaserte klasseledelse og de
resultatene som den enkelte skole oppnår?
4. Hvilke betingelser i utviklingsarbeid er av betydning for at lærernes faktisk skal endre sin utøvde relasjonsbaserte
klasseledelse?
Resultatene viser at verken lærere eller elever rapporterer om store og tydelige endringer umiddelbart etter prosjektet
når det gjelder samspill, relasjoner, trivsel, atferd eller læring. Det er imidlertid tydelige tendenser i det kvantitative
datamaterialet som indikerer positive prosesser på flere av de områdene som er vurdert, både sett fra elevenes
og lærernes ståsted. Også intervju som er gjennomført viser at deltagerne opplever prosjektdeltagelse nyttig for å
bli mer bevisst på egen daglige praksis. Trolig må et utviklingsarbeid av denne typen følges opp over enda lenger
tid for å få optimal effekt. Et prosjekt som dette er en god start, men ikke nødvendigvis tilstrekkelig for å sikre god
klasseledelse blant alle lærerne ved en skole.
Det ser ut til å være små forskjeller mellom de elevgruppene som er undersøkt i materialet. Det tyder derfor på at
de fleste elevene har et godt forhold til sine lærere gjennom opplevelse av å bli sett og hørt, og at lærerne har god
struktur på undervisningen og framstår som tydelige voksenpersoner. I tillegg kommer det tydelig frem at lærerens
faglige feedback til elevene er viktig for både den sosiale relasjonen og den strukturelle ledelsen. Av den grunn inkluderes
feedback inn i forståelsen av hva relasjonsbasert klasseledelse er, i denne rapporten. Det ser derfor ut til at
feedback, relasjon og struktur er gjensidig avhengig av hverandre.
Det tydeligste funnet fra prosjektets datamateriale er den store forskjellen mellom lærere og skoler på flere av de
variablene som er undersøkt. Dette kommer til syne både i det kvantitative og det kvalitative datamaterialet. Det ser
ut til at de skolene som fungerer generelt godt med både lærere som vurderer skolemiljøet og egen kompetanse
høyt, samtidig som elevene har et godt læringsutbytte, er de skolene der det er minst forskjell mellom lærerne. Det
betyr at dyktige lærere blir enda dyktigere i gode skoler og at det ser ut til at lærere profiterer på å arbeide i en god
kollektiv skolekultur.
-
Aasen, Ann Margareth & Vigmostad, Inger
(2014).
Elevenes stemmer : forskjeller og likheter mellom jenter og gutters opplevelser av sin skolehverdag.
Høgskolen i Hedmark.
ISSN 978-82-7671-944-4.
Vis sammendrag
Hensikten med denne rapporten er å få kunnskap om hvilke forhold i undervisning og læringsmiljø som bidrar til en likeverdig og tilpasset opplæring for gutter og jenter. Studien er en del av et større forsknings- og utviklingsprosjekt i Gjøvik kommune med prosjekttittelen «Gutter og jenter i skolen». Målet med denne kvalitative undersøkelsen er å gå inn i elevenes opplevelser på bestemte forhold i læringsmiljø og undervisning, gjennom å intervjue et utvalg av elever på 6. og 9. trinn. Elevenes oppfatninger vil i mange situasjoner danne grunnlaget for deres handlinger, og eleven vil dermed forstås som en aktør. Aktørperspektivet er rapportens teoretiske rammeverk, i tillegg til noe kjønnsteori og tidligere empiri. For lærere vil det være avgjørende å få kunnskap om elevenes erfaringer og oppfatninger, slik at man best kan legge til rette for læring og bidra til å redusere uheldige læringserfaringer. Problemstillingene som det søkes svar på er: • Hvilke forskjeller og likheter er det i jenter og gutters opplevelse av bestemte elementer i undervisning og læringsmiljøet i Vardal ungdomsskolekrets? • Hvilke pedagogiske konsekvenser kan elevenes stemmer få for lærernes praksis? Gjennom analysene av datamaterialet er det benyttet kontrastering som verktøy, hvilket betyr at forskerne har lett etter likheter og forskjeller mellom guttenes og jentenes stemmer. Resultatene viser at guttene og jentene deler noen opplevelser, men det tyder også på at de opplever skolehverdagen forskjellig på noen områder. Generelt sett ser det ut til at jentene har et mer positivt syn på skole og et større fokus på læring enn guttene. Guttene ser ut til å utøve mer forstyrrende atferd og kjede seg i skoletimene, samt at de i større grad enn jentene har noen negative opplevelser med enkeltlærere. Pedagogiske konsekvenser av elevenes ulike stemmer vil være at de grunnleggende pedagogiske elementene må være på plass, som god klasseledelse, læringstrykk med tydelige forventninger og krav, samt en anerkjennende tilnærming til begge kjønn. Når disse elementene er til stede kan man knytte kunnskapen til handling gjennom variasjon i arbeidsformer og oppgavetyper.
-
Knudsmoen, Hege; Myhr, Lars; Vigmostad, Inger; Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas & Håland, Kjersti Sørmoen
(2012).
Det må være rom for begge deler: Forskningsarbeid - med rom for alle og blikk for den enkelte.
Høgskolen i Hedmark.
ISSN 9788276718690.
Vis sammendrag
Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark har gjennomført en evaluering av tilpasset opplæring i forholdet mellom vanlig undervisning og spesialundervisning i Lillehammer kommune. Lillehammerkommune har hatt en markant økning i vedtak av spesialundervisning og ressursfordelingen til det etter innføringen av Kunnskapsløftet. I skoleåret 2006/2007 ble det brukt 20 375 timer til spesialundervisning i kommunen, mens det i skoleåret 2010/2011 ble brukt 38 569 timer. Kommunens formål med dette forskningsarbeidet er å legge tilrette for et utviklingsarbeid der kvaliteten på undervisningen skal inkludere en større andel av elevene i det ordinære opplæringstilbudet. Evalueringen ble utformet for å besvare følgende problemstillinger: ·· Hvilke faktorer tilknyttet elevgrunnlaget, driften av grunnskolene, læringsmiljøet og gjennomføringen av den vanlige undervisningen kan forklare den høye forekomsten av spesialundervisning i Lillehammer kommune? ·· Gir den store andelen ressurser som i dag brukes på spesialundervisning de ønskede resultater, og er denne ressursfordelingen likeverdighet i forhold til de øvrige elevene i grunnskolen? ·· Hvilke tiltak kan kommunen iverksette for å bedre kvaliteten på både den vanlige undervisningen og spesialundervisningen? I denne rapporten presenteres resultater fra evalueringen av tilpasset opplæring generelt, med særlig fokus på spesialundervisning i Lillehammer kommune. Målet med evalueringen har både vært å identifisere faktorer som forklarer situasjonen slik den er i dag og å fremme forslag til mulige tiltak for å forbedre kvaliteten på opplæringstilbudet i Lillehammerskolene. For å gi svar på de tre problemstillingene er forskningsdesign satt sammen som en kvalitativ metode preget av triangulering ved at kvalitative og kvantitative dataene utfyller hverandre. De kvalitative dataene er knyttet til intervjuer av skoleeieradministrasjonen, skoleledere, lærere og PP-tjenesten og en casestudie av spesialundervisning, gjennomført ved en barne- og en ungdomsskole. Videre er det foretatt en dokumentanalyse av sakkyndige vurderinger, individuelle opplæringsplaner og halvårsrapporter i studien. De kvantitative dataene presenteres som resultater fra nasjonale prøver, eksamen, elevundersøkelsen og GSI data relatert til spesialundervisning. Skoleeier har foretatt en snuoperasjon ved at den økonomiske tildelingsmodellen for inneværende skoleår er overført til den ordinære opplæringen, da ressurser for vedtak om spesialundervisning i 1–5 timer per uke inngår i den ordinære ressursrammen. Dette er gjort med en begrunnelse om å styrke den ordinære opplæringen, da man ikke har fått tilleggsressurser når vedtak om spesialundervisning økte gjennom Kunnskapsløftet og man ønsker at flere elever får dekket sine behov innenfor den ordinære undervisningen. Informantene på skolene er i all hovedsak fornøyd med denne endringen og de forteller at de klarer å gi et mer fleksibelt opplæringstilbud. På bakgrunn av datamaterialet vil vi i sammendraget besvare problemstillingene som følger. Den høye forekomsten av spesialundervisning etter Kunnskapsløftet kan knyttes til følgende forhold: Skolene i Lillehammer formidler et ønske om å drive inkluderende skoler, men normalitetsbegrepet blir på mange skoler praktisert i en for snever forståelsesramme slik at mange elever blir vurdert til å ha behov for spesialundervisning. En opplevelse av økt fagtrykk i Kunnskapsløftet er en faktor som har økt forskjellen mellom ønsket og reell praksis i skolene. Videre har skolene og PP-tjenesten ikke utviklet et god nok systemrettet arbeid, for eksempel i førtilmeldingsfasen. Det er store mangler ved vurderingsarbeidet av spesialundervisningen. Dette fører til at spesialundervisning sjelden avsluttes og at elevene mottar spesialundervisning gjennom hele grunnskolen.
-
-
Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Aasen, Ann Margareth; Sunnevåg, Anne-Karin; Løken, Gro & Knudsmoen, Hege
(2011).
Vurdering for læring. Rettet mot grunnskolen. SePU-fagserie.
Høgskolen i Hedmark.
ISSN 978-82-7671-840-9.
-
Nordahl, Thomas; Løken, Gro; Knudsmoen, Hege; Aasen, Ann Margareth & Sunnevåg, Anne-Karin
(2011).
Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller.
Høgskolen i Hedmark.
ISSN 9788276718416.
Vis sammendrag
Det er gjennom de senere årene godt dokumentert at jenter
gjør det langt bedre i skolen enn gutter. Dette gjelder både i forhold til
skolefaglige prestasjoner, utvikling av sosiale ferdigheter og atferd på skole.
Videre er det også slik at 7 av 10 elever som mottar spesialundervisning er
gutter. Til en viss grad kan det hevdes at jenter er vinnere i dagens utdanningssystem,
og at det er en stor andel gutter som mislykkes og faller utenfor.
I denne studien har vi ut fra et stort kvantitativt datamateriale, identifisert
fire skoler med relativt små kjønnsforskjeller. I disse skolene gjør gutter det
omtrent like bra og på noen områder bedre enn jentene. Det er dessuten
generelt et godt læringsutbytte for alle elever i disse skolene. Både i lesing,
skriving, matematikk og engelsk har guttene gode kunnskaper og ferdigheter,
og guttene viser også en hensiktsmessig atferd og trives godt i disse
skolene. I de utvalgte skolene med små kjønnsforskjeller har vi intervjuet
både skoleledere, lærere og elever for å finne ut hva som kjennetegner skolene,
læringsmiljøet og den undervisingen som foregår der. Ut fra dette har vi
forsøkt å få en forståelse for og noen forklaringer på hvorfor guttene lykkes
relativt bra i disse skolene.
De primære og viktigste forklaringene vi har på de små kjønnsforskjellene
vi finner her, er knyttet til at dette er skoler med en generelt god allmennpedagogikk.
Det er en rekke fellestrekk ved den pedagogiske praksisen som
gjennomføres i disse skolene og det er denne praksisen som gir gode resultater
for både gutter og jenter. Dette er knyttet til både undervisningen og
læringsmiljøet i skolene. Vi kan si at disse fire skolene er gode skoler med
lærere som tar ansvar og framstår som tydelig voksne. Det er en støttende
og positiv relasjon mellom elev og lærer, der elevene opplever anerkjennelse
fra lærerne og det er god struktur på undervisningen. Dette er i samsvar med
internasjonal pedagogisk forskning som viser at disse faktorene har en stor
effekt på elevenes læringsutbytte.Vi finner relativt lite av den sterkt individualiserte undervisningen med stor
vekt på ansvar for egen læring, arbeidsplansprinsipper og andre former for
selvregulert læring. Det kan være slik at den sterkt individualiserte undervisningen
gir gutter større problemer og utfordringer enn jenter, og at det lett
kan bli store kjønnsforskjeller i skoler som vektlegger disse undervisningsprinsippene
mye.
Det er relativt få gutteorienterte aktiviteter i disse skolene, og de er i beste
fall kun en sekundær forklaring på guttenes positive resultater. I den grad
skolene foretar en tilpasning til gutters behov skjer det ved å tilpasse noe av
innholdet i skolen og fagene til gutters interesser og verdier.
-
Aasen, Ann Margareth & Kostøl, Anne Kristoffersen
(2011).
"Det gjelder å holde ut": En kvalitativ og kvantitativ evaluering av pilotprosjektet LP-modellen i videregående opplæring 2008-2010 (LPVGO).
Høgskolen i Hedmark.
ISSN 9788276718355.
Vis sammendrag
LP-modellen har vært anvendt i norske grunnskoler fra høsten 2006. Skoleåret
2008/2009 ble det iverksatt et pilotprosjekt der 7 videregående
skoler skulle
prøve ut om LP-modellen også egnet seg for videregående
opplæring. I pilotprosjektet
har man brukt de innovasjonsstrategiene som ligger i LP-modellen,
med noen tilpasninger til videregående opplæring. Det er Lillegården kompetansesenter
som har hatt det faglige og administrative ansvaret i prosjektet, mens
Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Hedmark har hatt
evalueringsansvaret.
Denne evalueringen består av en kvantitativ og en kvalitativ undersøkelse. Den
kvantitative evalueringen er i form av analyse av resultater fra to elektroniske
kartleggingsundersøkelser. Den første ble gjennomført høsten 2008, der skolene
fikk et bilde av skolens utgangspunkt før arbeidet med LP-modellen ble iverksatt,
innenfor ulike faktorer i læringsmiljøet. Den andre undersøkelsen, som er identisk
med den første, ble gjennomført 2 år etter, høsten 2010. Her fikk den enkelte
skole et bilde av sin endring eller utvikling fra den første til den andre kartleggingsundersøkelsen.
Den kvalitative evalueringen ble gjennomført høsten 2009,
og er i form av intervjuer både på skolenivå og fylkesnivå, samt intervju med
representanter fra Lillegården kompetansesenter. På skolenivå er alle skoleledere
og skolekoordinatorer ved de 7 videregående skolene intervjuet. I tillegg er det
gjennomført et gruppeintervju med to lærergrupper på hver skole. På fylkesnivå
har det vært intervjuer med fylkeskoordinatorer og en representant fra hver PPtjeneste
som er tilknyttet prosjektet.
-
Aasen, Ann Margareth & Søby, Kristin Elisabeth
(2011).
"Vi ser at det funker": En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen 2008-2010 (LP3).
Høgskolen i Hedmark.
ISSN 9788276718201.
Vis sammendrag
I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet
med LP-modellen i perioden 2008–2010 (LP3). Høsten 2008 ble LPmodellen
implementert i 34 skoler i 15 kommuner i 10 fylker i Norge. Lillegården
kompetansesenter har hatt ansvaret for opplæring og implementering av
LP-modellen, mens Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved
Høgskolen i Hedmark har gjennomført evalueringen av dette utviklingsarbeidet.
Målet med evalueringen av LP3 har vært å gi en oversikt over hvilke
resultater skolene har oppnådd i LP-perioden, samt å presentere erfaringer
knyttet til utviklingsarbeidet. I evalueringen er det derfor brukt både kvantitativ
og kvalitativ metode.
Den kvantitative evalueringen er i form av analyse av resultater fra to elektroniske
kartleggingsundersøkelser. Den første ble gjennomført høsten 2008,
der skolene fikk et bilde av skolens utgangspunkt før LP-modellen, både knyttet
til ulike faktorer i læringsmiljøet og til elevenes skolefaglige prestasjoner.
Den andre undersøkelsen, som er identisk med den første, ble gjennomført
våren 2010.
-
Aasen, Ann Margareth; Kostøl, Anne Kristoffersen; Nordahl, Thomas & Wilson, Dordy
(2010).
«Onger er rare»: Evaluering av spesialundervisning i Østre Toten kommune «Kids are funny»: Evaluation of special education in East Toten.
Høgskolen i Hedmark.
ISSN 9788276717945.
Vis sammendrag
Høgskolen i Hedmark fikk høsten 2009 i oppdrag av Østre Toten kommune om å evaluere spesialundervisningen i kommunen. Østre Toten har de senere årene hatt en markant økning i andel elever som mottar spesialundervisning. For skoleåret 2008/09 var det 9,6 % av elevene i Østre Toten som mottok spesialundervisning, mens landsgjennomsnittet lå på 7,2 %. På bakgrunn av denne informasjonen og samtaler med Østre Toten kommune ble det formulert to problemstillinger til prosjektet: ·· Hvilke faktorer tilknyttet elevgrunnlaget, driften av grunnskolene, læringsmiljøet og gjennomføringen av den vanlige undervisningen kan forklare den høye forekomsten av spesialundervisning i Østre Toten? ·· Gir den store andelen ressurser som i dag brukes på spesialundervisning de ønskede resultater, er denne ressursfordelingen likeverdig i forhold til de øvrige elevene? I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra evaluering av spesialundervisningen i Østre Toten kommune. Målet med evalueringen har vært todelt. For det første skal evalueringen gi et grunnlag for å identifisere faktorer som forklarer den situasjonen som pr i dag eksisterer i kommunen. Videre skal det på bakgrunn av denne analysen fremmes forslag til mulige tiltak for å forbedre kvaliteten på opplæringstilbudet i grunnskolene i Østre Toten kommune. For å gi svar på problemstillingene er det utviklet et evalueringsdesign bestående av både kvalitative og kvantitative metoder. De kvalitative metodene har vært knyttet til intervjuer av skoleadministrasjonen, skoleledere, lærere og PPT samt dokumentanalyser av sakkyndige vurderinger, individuelle opplæringsplaner og halvårsrapporter. De kvantitative tilnærmingene har omhandlet en gjennomgang av nasjonale prøver, eksamensresultater, elevundersøkelsen samt annen kommunal statistikk relatert til spesialundervisning. Ut i fra funnene i det empiriske materialet og vurderinger av disse funnene, er hovedforklaringene på den høye forekomsten av spesialundervisning i kommunen, jf. den første problemstillingen, knyttet til følgende forhold: ·· En for ensidig anvendelse av individperspektivet på elevenes problemer i skolen ·· En utilsiktet effekt av tidlig innsats ·· Manglende kjennskap til og bruk av forskningsbasert kunnskap på alle nivåer Denne evalueringen har ikke et design som gjør at forskerne kan si noe sikkert om de resultatene som er funnet er en konsekvens eller effekt av spesialundervisningen. Ut i fra de analyser som har blitt gjort av den empirisk baserte kunnskapen forskerne har fått tilgang til, er det tre hovedmomenter som kan bidra til svar på den andre problemstillingen: ·· Skolenes resultater på nasjonale prøver, eksamensresultater og elevundersøkelsen ·· Den relative andelen av skolenes økonomiske ressurser som går til spesialundervisning ·· Forholdet mellom kvaliteten på vanlig undervisning og behovet for spesialundervisning Tiltakene som foreslås i rapporten er basert på hva som fungerer relativt bra i kommunen og de mer generelle vurderingene som er gjort med basis i annen forskning. This research report presents the results of an evaluation of special education in East Toten. The municipality has in recent years been a marked increase in the proportion of students receiving special education, and evaluation is done on request from the municipality. In cooperation with the East Toten, it was formulated two issues: Which factors associated with pupil basis, the operation ·· of primary schools, learning environment and the implementation of the regular education may explain the high incidence of special education in East Toten? ·· Provides the large amount of resources currently spent on special education requirements, this resource allocation equitable in relation to the
-
Sunnevåg, Anne-Karin & Gustavsen, Ann Margareth
(2010).
Implementering av LP-modellen. Evaluering av arbeidet med LP-modellen 2007-2009.
Høgskolen i Hedmark.
ISSN 9788276717891.
Vis sammendrag
I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2007-2009. Høsten 2007 ble LP-modellen implementert i 27 skoler i 11 kommuner i Norge. Lillegården kompetansesenter har hatt ansvaret for opplæring og implementering av LP-modellen, mens Høgskolen i Hedmark har gjennomført evalueringen av dette utviklingsarbeidet. Målet med evalueringen er å gi en oversikt over hvilke resultater LP-skolene har oppnådd i prosjektperioden, samt å kartlegge kvaliteten på arbeidet med å implementere LP-modellen. Den kvantitative evalueringen dreier seg om resultater fra to kartleggingsundersøkelser. Den første ble gjennomført høsten 2007, der skolene fikk et bilde på hvordan situasjonen var før arbeidet med LP startet innenfor områder knyttet til læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte. Den andre kartleggingen som ble foretatt våren 2009 viste hvilken endring eller utvikling som hadde skjedd fra den første til den andre kartleggingen. Høsten 2009 ble det også foretatt en kartlegging av hvordan arbeidet med implementering hadde blitt gjennomført på LP-skolene. Av 27 skoler har 14 skoler deltatt i denne evalueringen av arbeidet med implementering av LP-modellen. Resultatene fra de kvantitative kartleggingsundersøkelsene viser at det har vært en positiv utvikling innenfor flere områder i LP-skolene. Særlig er dette synlig på de lærervurderte områdene. De uttrykker at de har fått en mer strukturert undervisning, et mer positivt elevsyn, en økende trivsel på arbeidsplassen og skolekulturen generelt har blitt forbedret. Størst positiv endring finner vi innenfor området der lærerne vurderer sin relasjon til elevene. Når det gjelder vurderingene som er knyttet opp mot elevene så finner vi ingen markante endringer, men det er en utelukkende positiv utvikling, selv om den er noe varierende. Resultatet fra arbeidet med implementeringen av LP- modellen viser at det er mindre variasjon mellom skolenes arbeid med implementering av modellen enn resultatene fra LP-1 viste. Resultatene viser at skoleeier nivået opplever å ha gjennomført en tilfredsstillende implementering, de har prioritert og støtte skolene i sitt arbeid. De er også godt fornøyd med den opplæring som er gitt, men resultatet viser at LP-modellen ikke er godt nok forankret i organisasjonen. På skolenivået viser evalueringen at bare 2 av 14 skoler kan sies å ha hatt en svak implementering, de resterende 12 skoler har, om enn noe ulikt, hatt en god implementering, men også her viser resultatet at LP-modellen ikke er godt nok forankret i skolen som organisasjon. In this research report results from the work with the LP-model from 2007 to 2009 will be presented. In the fall 2007, the LP-model was implemented in 27 schools placed in 11 municipalities in Norway. Lillegården Resource Center has been responsible for the implementation process, while Hedmark Community College has carried out the evaluation. This evaluation is aimed to give a general picture of what results the schools have achieved during the project periode, and to chart the quality of the implementational work. The quantitative evaluation presents results from two survey investigations. The first survey that was carried out in the fall 2007 presented to the schools how their situation was, before working with the LP-model, within areas connected to learning environment and the students´ learning profit. The other survey that was carried out in the spring 2009 presented the change or development between the two surveys. In the fall 2009 a third survey of how the implementational work had been carried out in the LP-schools was made. 14 of the 27 schools participated in this evaulation of the implementation process. The results from the quantitative survey investigations show that there has bee