English version of this page
Ann Margareth Gustavsen

Ann Margareth Gustavsen

Førsteamanuensis

E-post
ann.gustavsen@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 78 74
Mobilnummer
+47 41 64 83 01

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Studiested Hamar, Rom 2M32-2

Kort om

Ann Margareth Gustavsen er førsteamanuensis i pedagogikk og har arbeidet på SePU siden 2008. Hun er utdannet allmennlærer, har master i tilpasset opplæring og har skrevet en doktorgradsavhandling med tittelen: «Kjønnsforskjeller i sosiale og skolefaglige prestasjoner».

Gustavsen er programansvarlig for studiet «Ledelse av utviklings- og endringsarbeid». Dette er en av fire tilleggsmoduler i rektorutdanningen som Høgskolen i Innlandet tilbyr sammen med Oslo MET. Hun er prosjektleder iblant annet «Kompetanseutvikling Sør-Troms», «Kompetanseløftet Bodø» og har ansvaret for gjennomføringen av alle SePUs spørreundersøkelser i skole.

Fagområder Gustavsen arbeider mest med er ledelse av forbedringsarbeid, kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling, kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner, pedagogisk analyse og profesjonelle læringsfellesskap.

Publikasjoner

  • Gustavsen, Ann Margareth & Nordahl, Thomas (2021). Sammenhengen mellom kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner, sosiale ferdigheter og lærerens vurderingspraksis. I Krumsvik, Rune Johan (Red.), Hva vet vi om skoleprestasjoner? Ulike perspektiver på skolegang og skoleprestasjoner. Fagbokforlaget. ISSN 9788245033243.
  • Mælan, Ellen Nesset; Gustavsen, Ann Margareth; Stranger-Johannessen, Espen & Nordahl, Thomas (2021). Norwegian students’ experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic. European Journal of Special Needs Education. ISSN 0885-6257. 36(1), s. 5–19. doi: 10.1080/08856257.2021.1872843. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gustavsen, Ann Margareth (2017). Longitudinal relationship between social skills and academic achievement in a gender perspective. Cogent Education. ISSN 2331-186X. 4(1). doi: 10.1080/2331186X.2017.1411035. Fulltekst i vitenarkiv
  • Aasen, Ann Margareth; Lekhal, Ratib; Drugli, May Britt & Nordahl, Thomas (2015). Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner - forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold. Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis. ISSN 1904-9633. s. 76–89.
  • Aasen, Ann Margareth (2013). E-learning as an important component in "blended learning" in school development projects in Norway. International Journal of Advanced Corporate Learning. ISSN 1867-5565. 6(1), s. 11–15. doi: 10.3991/ijac.v6i1.2299.
  • Aasen, Ann Margareth (2012). Spesialundervisning og marginalisering i videregående opplæring. I Nordahl, Thomas (Red.), Bedre læring for alle elever: Om skoler som har problemer med elever, og om elever som har problemer med skolen. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205425842. s. 150–173.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nordahl, Thomas & Gustavsen, Ann Margareth (2022). Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole - tilnærmingsmåter ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning. Høgskolen i Innlandet. ISBN 978-82-8380-353-2. 223 s.
  • Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Sunnevåg, Anne-Karin; Aasen, Ann Margareth; Løken, Gro & Dobson, Stephen R [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2012). Vurderingspraksis : beskrivelse av en pedagogisk analysemodell til bruk i grunnskolen. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205423077. 55 s.
  • Nordahl, Thomas; Aasen, Ann Margareth; Sunnevåg, Anne-Karin & Qvortrup, Lars (2012). Resultater af brug af LP-modellen i danske folkeskoler: evaluering af arbejdet med LP-modellen 2008-2011. Dafolo. ISBN 9788772816814. 110 s.
  • Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Sunnevåg, Anne-Karin; Aasen, Ann Margareth; Løken, Gro & Knudsmoen, Hege (2012). Det ved vi om - vurdering for læring. Dafolo forlag. ISBN 978-87-7281-739-2. 48 s.
  • Nordahl, Thomas; Sunnevåg, Anne-Karin; Aasen, Ann Margareth & Kostøl, Anne Kristoffersen (2010). Uligheder og variationer - Danske elevers motivation, skolefaglig læringsudbytte og sociale kompetencer. Dafolo A/S. ISBN 9788799140886. 123 s.
  • Nordahl, Thomas; Sunnevåg, Anne-Karin; Aasen, Ann Margareth & Kostøl, Anne Kristoffersen (2010). Uligheder og variationer: Danske elevers motivation, skolefaglig læringsudbytte og sociale kompetencer. Professionshøjskolen, University College Nordjylland,. ISBN 9788799140886. 123 s.
  • Nordahl, Thomas; Tveit, Arne; Ertesvåg, Sigrun K.; Ertesvåg, Sigrun K.; Nergaard, Svein & Gustavsen, Ann Margareth [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2009). Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljøet. Utdanningsdirektoratet. 55 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Gustavsen, Ann Margareth & Vennebo, Kirsten Foshaug (2023). Group discussions as a form of student active learning in the extension of lectures in school leadership education: a resource for leaders' learning? .
  • Forfang, Hilde; Gustavsen, Ann Margareth & Myhr, Lars Arild (2023). Capacity Building; Studies from the Eastern Part of Norway.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2023). Capacity Building; Studies from the Eastern Part of Norway.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2022). Har norske lærere en diskriminerende vurderingspraksis? [Internett]. Et Bedre Skole-Norge.
  • Gustavsen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas & Kostøl, Anne Kristoffersen (2022). Regional skoleutvikling i videregående opplæring – bedre gjennomføringsprosent . I Nordahl, Thomas & Gustavsen, Ann Margareth (Red.), Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole - tilnærmingsmåter ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-353-2. s. 200–223.
  • Gustavsen, Ann Margareth; Løken, Gro & Nordahl, Sigrid Øyen (2022). Nettbasert kunnskapsressurs som verktøy i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling. I Nordahl, Thomas & Gustavsen, Ann Margareth (Red.), Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole - tilnærmingsmåter ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-353-2. s. 171–199.
  • Gustavsen, Ann Margareth; Stranger-Johannessen, Espen & Mælan, Ellen Nesset (2021). Slik gikk det med svake og sterke elever i året med koronaskole. Forskersonen.no.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2020). På en benk med Einar Øverenget. [Internett]. Podcast.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2019). Hva er det med gutta? [Internett]. Lærerrommet.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2019). Kartleggingsundersøkelsen og kompetanseutvikling i Sør Troms. Harstad Tidende.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2019). Lærerrommet: Hva er det med gutta? [Internett]. https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2019/larerrommet-.
  • Gustavsen, Ann Margareth & Nordahl, Thomas (2019). Vurdering har en sammenheng med kjønnsforskjeller . Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2019). Fem myter om likestilling - Hvor likestilte er egentlig kvinner og menn i Norge? . [Internett]. NRK.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2019). Derfor får gutter for dårlige karakterer. [Internett]. Forskning.no.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2019). Her og Nå. [Radio]. NRK.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2019). Kjønnskampen - Brennpunkt. [TV]. NRK.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2018). Mannlige lærere og jenter. Dagsnytt: https://radio.nrk.no/serie/dagsnytt/NPUB11008718/02-05-2018#t=7m38s. [Radio]. NRK.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2018). Ny rapport: Lærere liker jenter best. Internett: https://www.nrk.no/ho/ny-rapport_-laerere-liker-jenter-best-1.14029216. [Internett]. NRK.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2018). Doktoravhandling om jenter i skolen. Distriktsnyheter Østnytt: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestnytt/DKOP98043018/30-04-2018#t=25s. [TV]. NRK.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2018). Intervju på lokalradioen i forbindelse med funn i doktorgradshandlingen https://radio.nrk.no/serie/nyhetsettermiddag/NPUB34008518/30-04-2018. [Radio]. NRK.
  • Faldet, Ann-Cathrin & Aasen, Ann Margareth (2015). Forskjeller og likheter i elevenes opplevelse av ervhervskolen.
  • Aasen, Ann Margareth & Mølstad, Christina Elde (2015). Relasjonskvalitet.
  • Aasen, Ann Margareth (2015). Gender differences in school achievement.
  • Aasen, Ann Margareth (2014). En profilert lærerutdanner ved Høgskolen i Hedmark. I Østern, Anna-Lena & Nyhagen, Monika S. (Red.), Profilerte lærerutdannere i Norge : Kulturelle portretter skrevet i anledning NAFOL-seminar i Tromsø 2014. NAFOL, Nasjonal forskerskole for lærerutdanning,. s. 35–37.
  • Aasen, Ann Margareth (2013). LP-modellen - En strategi for å utvikle gode læringsmiljø i skoler med hensiktsmessige betingelser for både skolefaglig og sosial læring hos elevene.
  • Aasen, Ann Margareth (2013). Kartleggingsundersøkelsen i Østre Toten.
  • Aasen, Ann Margareth (2013). Evaluering: En viktig del av skoleutvikling. I Vold, Elin Kragset (Red.), Rom for læring: Læringsmiljø og pedagogisk analyse. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1219-4. s. 216–227.
  • Aasen, Ann Margareth (2013). Evaluering av "Vurdering av egen praksis" - Bedre læringsmiljø Hadeland.
  • Aasen, Ann Margareth (2013). Presentasjon av kartlegginsundersøkelsen for Haugalandet.
  • Aasen, Ann Margareth (2013). LP-modellen - Et skoleomfattende utviklingsprosjekt i Norge og Danmark.
  • Aasen, Ann Margareth (2012). Pedagogisk analyse.
  • Aasen, Ann Margareth (2012). E-learning as an Importent Component in "Blended learning" in School Development Projects in Norway.
  • Aasen, Ann Margareth & Cederström, Madelen (2011). Intervju med prosjektlederen for "Gutter i skolen". [Radio]. NRK Hedmark, Elverum.
  • Aasen, Ann Margareth & Kostøl, Anne Kristoffersen (2011). Evaluering av pilotprosjektet "LP i videregående skole".
  • Aasen, Ann Margareth (2011). Gutters situasjon i skolen - noe skolen kan gjøre noe med?
  • Kostøl, Anne Kristoffersen & Aasen, Ann Margareth (2010). Utdanningsnivå og sosialhjelp - en sammenheng. Hamar arbeiderblad.
  • Kostøl, Anne Kristoffersen & Aasen, Ann Margareth (2010). Farlig skolefrafall. Dagbladet. ISSN 0805-3766.
  • Kostøl, Anne Kristoffersen & Aasen, Ann Margareth (2010). Kvalitative kartleggingsresultater Pilotprosjektet LP i videregående opplæring 2008-2010.
  • Gustavsen, Ann Margareth (2009). Hvor store er egentlig atferdsproblemene i norsk skole?
  • Gustavsen, Ann Margareth & Merkelbach, Friederike (2022). Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desentralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-396-9.
  • Gustavsen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Skandsen, Tore & Myhr, Lars Arild (2022). Trygge og varme ungdomsskoler - U22 En oppsummerende rapport. Senter for Praksisrettet Utdanningsforskning.
  • Gustavsen, Ann Margareth & Johansen, Jane Iren (2022). Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-369-3.
  • Berg, Bjørn; Nordahl, Thomas & Aasen, Ann Margareth (2014). Kartlegging av prosjektet "Bedre læringsmiljø". Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
  • Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Mælan, Ellen Nesset; Drugli, May Britt & Myhr, Lars Arild (2014). Relasjonsbasert klasseledelse : et komplekst fenomen. Høgskolen i Hedmark. ISSN 978-82-7671-956-7.
  • Aasen, Ann Margareth & Vigmostad, Inger (2014). Elevenes stemmer : forskjeller og likheter mellom jenter og gutters opplevelser av sin skolehverdag. Høgskolen i Hedmark. ISSN 978-82-7671-944-4.
  • Knudsmoen, Hege; Myhr, Lars; Vigmostad, Inger; Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas & Håland, Kjersti Sørmoen (2012). Det må være rom for begge deler: Forskningsarbeid - med rom for alle og blikk for den enkelte. Høgskolen i Hedmark. ISSN 9788276718690.
  • Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Sunnevåg, Anne-Karin; Aasen, Ann Margareth; Løken, Gro & Knudsmoen, Hege [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2011). Vurdering for læring. Rettet mot videregående opplæring. SePU-FAGSERIE. Høgskolen i Hedmark. ISSN 978-82-7671-848-5.
  • Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Aasen, Ann Margareth; Sunnevåg, Anne-Karin; Løken, Gro & Knudsmoen, Hege (2011). Vurdering for læring. Rettet mot grunnskolen. SePU-fagserie. Høgskolen i Hedmark. ISSN 978-82-7671-840-9.
  • Nordahl, Thomas; Løken, Gro; Knudsmoen, Hege; Aasen, Ann Margareth & Sunnevåg, Anne-Karin (2011). Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller. Høgskolen i Hedmark. ISSN 9788276718416.
  • Aasen, Ann Margareth & Kostøl, Anne Kristoffersen (2011). "Det gjelder å holde ut": En kvalitativ og kvantitativ evaluering av pilotprosjektet LP-modellen i videregående opplæring 2008-2010 (LPVGO). Høgskolen i Hedmark. ISSN 9788276718355.
  • Aasen, Ann Margareth & Søby, Kristin Elisabeth (2011). "Vi ser at det funker": En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen 2008-2010 (LP3). Høgskolen i Hedmark. ISSN 9788276718201.
  • Aasen, Ann Margareth; Kostøl, Anne Kristoffersen; Nordahl, Thomas & Wilson, Dordy (2010). «Onger er rare»: Evaluering av spesialundervisning i Østre Toten kommune «Kids are funny»: Evaluation of special education in East Toten. Høgskolen i Hedmark. ISSN 9788276717945.
  • Sunnevåg, Anne-Karin & Gustavsen, Ann Margareth (2010). Implementering av LP-modellen. Evaluering av arbeidet med LP-modellen 2007-2009. Høgskolen i Hedmark. ISSN 9788276717891.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Kirsten Flagstads Hus (Midtbyen skole)
Skolegata 1, N-2317 Hamar
Rom 2M32-2
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum