English version of this page
Anne Mette Bjørgen

Anne Mette Bjørgen

Førsteamanuensis

E-post
anne.mette.bjorgen@inn.no
Telefonnummer
+47 61 28 82 72
Mobilnummer
+47 99 16 36 13

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk – Lillehammer
Studiested Lillehammer

Kort om

Jeg underviser og forsker innen pedagogikkfeltet, og spesielt innen fagfeltet mediepedagogikk. Akkurat nå er jeg også studieprogramansvarlig for pedagogikkstudiet bachelor og master.

Mine forskningsinteresser og -prosjekter dreier seg om teknologibruk blant barn, ungdom og voksne og hvordan dette veves inn i aktiviteter i undervisning og fritid. Jeg er opptatt av hvordan teknologibruk oppleves og erfares innenfor og på tvers av ulike arenaer, og hva dette kan bety for deltakelse, engasjement og læring. For eksempel:

  • Hva gjør studenter når de studerer? Hvordan bruker de teknologi i undervisningen og i eget studiearbeid? Hva kan innsikt i dette bety for undervisning og veiledning?
  • Hva tenker og mener barn og unge om egen teknologibruk i fritid og skole, og hva kan dette bety for engasjement og læring i aktiviteter med teknologi i undervisning, for eksempel nettbrett?   
  • Hva kan innsikt i barn og unges perspektiver ha å si for skolens arbeid med læring og identitetsbygging?

Jeg er med i lederteamet av forskergruppen Mediepedagogikk. Ta gjerne kontakt om du ønsker å samarbeide med oss.

Fra før har jeg hovedfag i Medier og kommunikasjon samt doktorgrad i mediepedagogikk (2014) fra Universitetet i Oslo. Jeg har også erfaring fra arbeid med fleksible og nettbaserte studier som pedagogisk ansvarlig og prosjektleder ved Senter for livslang læring: https://www.inn.no/om-hogskolen/senter-for-livslang-lering/

Forskergrupper

Publikasjoner

  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2024). Digital disputas I spenningsfeltet mellom tradisjon og fornying. I Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (Red.), Mediepedagogikk Kritiske refleksjoner om medier i undervisning og samfunn. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-4633-5. s. 262–284. doi: https:/doi.org/10.55669/oa400412.
  • Bjørgen, Anne Mette (2024). Barns opplevelse av teknologi mellom skole og fritid Hva ser barneskoleelever som viktig i aktiviteter med nettbrett? I Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (Red.), Mediepedagogikk Kritiske refleksjoner om medier i undervisning og samfunn. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-4633-5. s. 147–168. doi: https:/doi.org/10.55669/oa400407.
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2024). What is important and why? Students’ experience of educational activities including technologies. E-Learning and Digital Media. ISSN 2042-7530. s. 1–15. doi: 10.1177/20427530241251395.
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2022). Undervisningsteknologi for læring eller effektivisering i høyere utdanning: Et spørsmål om rammeforståelser. I Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve & Vik, Stine (Red.), Pedagogikkens idé og oppdrag. Fagbokforlaget. ISSN 9788245040883. s. 202–217. doi: https:/doi.org/10.55669/oa010312.
  • Bjørgen, Anne Mette (2021). Tablets in two Norwegian primary schools: is it time to consider young pupils’ framings of using tablets in education? Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education. ISSN 0300-4279. s. 1–11. doi: 10.1080/03004279.2021.1929376.
  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2021). Dealing with increased complexity. Teachers’ reflections on the use of tablets in school. Pedagogies: An International Journal. ISSN 1554-480X. s. 1–16. doi: 10.1080/1554480X.2021.1897010. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2020). When student-activating teaching conflict with students' desire for efficiency. A communication perspective on undergraduate students' media use . Seminar.net - Media, technology and lifelong learning. ISSN 1504-4831. 16(2). doi: 10.7577/seminar.4049.
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2020). Når studenter og underviseres forventninger til mediebruk kolliderer. Læring og Medier. ISSN 1903-248X. 12(22). doi: 10.7146/lom.v12i22.116223.
  • Bjørgen, Anne Mette & Kristiansen, Line Heitman (2019). Hvordan kan yrkesidentiteten som paramedic utvikles gjennom videreutdanning? En undersøkelse av paramedic-studenters læringserfaringer på studieemnet Kommunikasjon og etikk. Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 9(2), s. 105–117. doi: 10.18261/issn.1892-2686-2019-02-04.
  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2018). Når det enkle kan bli mer komplekst. Læreres refleksjoner om muligheter og utfordringer med bruk av nettbrett i barneskolen. I Frantzen, Vegard & Schofield, Daniel (Red.), Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Fagbokforlaget. ISSN 9788245020731. s. 221–240.
  • Bjørgen, Anne Mette & Berntsen, Astrid (2015). Faglærere som ressurs i prosjekter med teknologi i fleksibel høyere utdanning. UNIPED. ISSN 1500-4538. 38(3), s. 180–191. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haugsbakk, Geir Olav; Svoen, Brit Ragnhild & Bjørgen, Anne Mette (2015). Barne- og ungdomskulturen i endring : Om å vokse opp i et komplekst nettverkssamfunn. I Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir Olav & Nordkvelle, Yngve Troye (Red.), Mediepedagogiske perspektiver : mediesosialisering, undervisning om og med medier. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202436124. s. 23–45.
  • Bjørgen, Anne Mette & Erstad, Ola (2015). The connected child: tracing digital literacy from school to leisure. Pedagogies: An International Journal. ISSN 1554-480X. 10(2), s. 113–127. doi: 10.1080/1554480X.2014.977290.
  • Kristiansen, Line; Bjørgen, Anne Mette; Svoen, Brit Ragnhild & Fritze, Yvonne (2013). I Feel Lucky and Proud! The Significance of Dialogic Collaborative Groups in Developing Professional Competence among Ambulance Workers. I Paulsen, Morten Flate & Szücs, András (Red.), The Joy of Learning : Enhancing Learning Experience : Improving Learning Quality Proceedings of the European Distance and E-Learning Network 2013 Annual Conference. European Distance and E-Learning Network. ISSN 978-963-89559-3-7.
  • Bjørgen, Anne Mette (2012). Skolen som brobygger mellom digital lek og læring. Om hvordan elever på barnetrinnet opplever likheter og forskjeller med bruk av datamaskin i overgangene mellom fritid og skole. I Hauge, Trond Eiliv & Lund, Andreas (Red.), Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-0236438-0. s. 112–131.
  • Bjørgen, Anne Mette (2011). «Vi bestemte nesten alt selv – det var kjempemorsomt»: om hvordan digitale fortellinger i barneskolen kan fremme elevenes læringsidentitet og digitale kompetanser. I Haaland, Øivind; Dobson, Stephen R & Haugsbakk, Geir Olav (Red.), Pedagogikk for en ny tid. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-193-8. s. 139–157.
  • Bjørgen, Anne Mette & Nygren, Pär (2010). Childrens Engagement in Digital Practices in Leisure Time and School : a Socio-Cultural Perspective on Development of Digital Competencies. Digital kompetanse. ISSN 0809-6724. 5(2), s. 115–133.
  • Bjørgen, Anne Mette (2010). Boundary crossing and learning identities : digital storytelling in primary schools. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning. ISSN 1504-4831. 6(2), s. 161–175.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2008). Fra digitale mapper 1.0 til 2.0? Mapper i digitale læringskontekstar : erfaringar og perspektiv frå høgre utdanning / redaktørar: Marit Allern, Knut Steinar Engelsen. Noregsuniversitetet. s. 49–66.
  • Bjørgen, Anne Mette (2008). Hvilken kompetanse trenger lærere i møte med elevenes digitale kompetanse? I Nygren, Pär & Thuen, Harald (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-1501346-6. s. 127–137.
  • Helseth, Tore & Bjørgen, Anne Mette (2007). Har kunden alltid rett? : deltidsstudenters forventninger og læringsstrategi i møtet med et høgskolestudium, Om re-mediering av undervisning - og læring gjennom samarbeid : refleksjoner over prosjekterfaringer 2006. Norgesuniversitetet. s. 13–34.
  • Bjørgen, Anne Mette; Nordkvelle, Yngve Troye & Nyhus, Lene (2005). Selv-evaluering og organisasjonslæring ved bruk av Learning Management Systems, Til å bli klok av- : et knippe prosjekterfaringer 2004. Norgesuniversitetet. s. 191–212.
  • Bjørgen, Anne Mette (2002). Tilværelsens uutholdelige "netthet?" - fjernstudenters muligheter for bruk av nettbaserte læringsmiljøer med familien som læringsmiljø, Fleksibilitet som utfordring : noen erfaringer og refleksjoner. s. 157–182.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2024). Mediepedagogikk Kritiske refleksjoner om medier i undervisning og samfunn. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-4633-5. 286 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2023). Seminar Bærekraft, medier og utdanning.
  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2023). Jubileumsseminar Forskergruppen Mediepedagogikk 20 år.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2022). Rituals in the age of Corona. A study of PhD fellows' experience of communication possibilities in digital disputation .
  • Bjørgen, Anne Mette; Refsvik, Kjell Are; Brodal Syversen, Kristina & Bjertnæs, Hanne (2022). Karrieredag for pedagogikkstudenter Lillehammer.
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2022). How do bachelor students experience the use of digital technologies in education? Results from a case study among Norwegian students .
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2021). Undervisningsteknologi for læring eller effektivisering? Presentasjon forskergruppe 26. oktober 2021.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2021). Undervisningsteknologi for læring eller effektivisering?
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2021). Educational technology for efficiency or learning in higher education - A question of framing? A case study of bachelor student`s use and interpretations of educational media in a Norwegian university college.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2019). Mediepraksiser og mediedanning på emnet Mediepedagogikk. Foreløpige resultater fra en casestudie av høgskolestudenters mediebruk.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2019). Tablets in primary shools – possibilities and challanges according to the students.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Fritze, Yvonne; Bjørgen, Anne Mette; Haugsbakk, Geir Olav; Berild, Sveinung & Antonsen, Stein [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2019). Introducing Digital Storytelling across the University.
  • Bjørgen, Anne Mette (2019). Opponent på PhD prosesseminar.
  • Bjørgen, Anne Mette (2018). Sluttleser 90 % for stipendiat, LUP avd Hamar, 8 oktober 2018. .
  • Bjørgen, Anne Mette (2018). Brett eller blyant? .
  • Bjørgen, Anne Mette (2018). Brett eller blyant? .
  • Bjørgen, Anne Mette (2018). Trenger barneskoleelever nettbrett? Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Bjørgen, Anne Mette (2018). Skal vi bruke brett eller blyant i skolen? [Radio]. NRK Hedmark og Oppland.
  • Kristiansen, Line Heitman & Bjørgen, Anne Mette (2018). Flipped classroom in Empowering leadership.
  • Fritze, Yvonne & Bjørgen, Anne Mette (2018). Media practices and media literacy in Media Education. A case study of student`s use of media in a Norwegian university college.
  • Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2018). When students and teachers' expectations of media use collide. Preliminary results from a Norwegian case study.
  • Bjørgen, Anne Mette; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir Olav (2017). Tablets in primary schools – teachers balancing possibilities and challenges. Preliminary results from a research project in two Norwegian primary schools.
  • Bjørgen, Anne Mette (2017). Der voksne ser skjermen, ser barn og unge verden. Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Bjørgen, Anne Mette (2017). 2. opponent på Jan Erik Dahls avhandling "An empirical and conceptual study of an emerging medium for communication and learning" ved Universitetet i Oslo.
  • Bjørgen, Anne Mette (2017). Om barn og unges bruk av sosiale medier. [Radio]. NRK P1 Hedmark og Oppland.
  • Haugsbakk, Geir Olav; Bjørgen, Anne Mette & Fritze, Yvonne (2017). Vet ikke om nettbrett virker. [Internett]. nrk.no.
  • Bjørgen, Anne Mette (2017). Lokalkunnskap gir forankring. [Avis]. Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Bjørgen, Anne Mette (2016). Hva er viktig å tenke på når du skal tilrettelegge for god (e-) læring for voksne studenter.
  • Kristiansen, Line & Bjørgen, Anne Mette (2016). Knowledge in motion between formal education and professional practice - how to design for learning across boundaries.
  • Svoen, Brit Ragnhild & Bjørgen, Anne Mette (2015). Developing and evaluating audio-visual learning objects : Scandinavian experiences.
  • Bjørgen, Anne Mette (2015). Bro mellom hjem og skole. Samfunnsviteren. ISSN 0805-7206.
  • Bjørgen, Anne Mette (2015). Slik virker databruk i skolen. Dagbladet. ISSN 0805-3766.
  • Meland, Vegard Målnes; Dobson, Stephen R & Bjørgen, Anne Mette (2015). Mathematics online to develop teachers` professional practice - preliminary results from a research project.
  • Bjørgen, Anne Mette; Svoen, Brit Ragnhild; Dobson, Stephen R & Meland, Vegard Målnes (2015). Developing the 21st skills of low achievers. An exploration of European challenges in literacy, numeracy, problem solving and ICT.
  • Bjørgen, Anne Mette (2015). Elevenes digitale kompetanse blir ikke utnyttet i skolen. Aftenposten Oppvekst.
  • Bjørgen, Anne Mette & Refsvik, Kjell Are (2014). IKT i undervisning - et samspill. GD Gudbrandsølen Dagningen. s. 38–38.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Digital praksis og kompetanse i relasjonene elev – lærer, hjem – skole.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Tracing digital literacies between school and leisure : How do pupils between the age of 9 – 13 years experience and frame digital practices?
  • Bjørgen, Anne Mette & Kristiansen, Line (2014). Dialogue and reflection on practice across formal learning and professional development.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Elevenes digitale kunnskaper blir ikke utnyttet i skolen. www.adressa.no.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Skolen utnytter ikke barnas digitale kunnskap. Stavanger Aftenblad. ISSN 0804-8991.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Skolen utnytter ikke barnas digitale kunnskap. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Skolen utnytter ikke barnas digitale kunnskap. Bergens Tidende. ISSN 0804-8983.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Skolen utnytter ikke barnas digitale kunnskap. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Skolen utnytter ikke barnas digitale kunnskap. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Digital practices between school and leisure - some results from a study of three primary schools in Norway.
  • Hartberg, Egil Weider; Bjørgen, Anne Mette & Dobson, Stephen R (2014). Enriching cultures for learning management and assessment in two Norwegian upper secondary schools - preliminary results from an ongoing research project.
  • Bjørgen, Anne Mette & Kristiansen, Line (2013). I Feel lucky and proud! The significance of dialogic collaborative groups in developing professional competence among ambulance workers.
  • Bjørgen, Anne Mette; Hartberg, Egil Weider; Kristiansen, Line & Meland, Vegard Målnes (2012). Designing for online dialogue and reflection among adult students in collaborative online learning environments : what is the success formula?
  • Bjørgen, Anne Mette & Svoen, Brit (2009). Fritidskultur, skolekultur og barn og unges mediekompetanse.
  • Bjørgen, Anne Mette (2009). Digital practices in school and development of digital competencies : some results from a study of three primary schools in Norway.
  • Bjørgen, Anne Mette (2008). Children, media and education : achieving and using digital literacy outside and within school.
  • Bjørgen, Anne Mette (2007). Children, media and education : achieving and using digital literacy outside and within school.
  • Bjørgen, Anne Mette (2007). Ungdomsskoleelevers utvikling av digital kompetanse i spenningsfeltet mellom fritid og skole.
  • Bjørgen, Anne Mette & Vangen, Pia (2005). Lærende nettverk Oppland (LÆRNO).
  • Bjørgen, Anne Mette & Haaland, Svein Oddvar (2005). Lærer møter nett - digitalt grep på didaktikken :fleksiblisering av mastergradsutdanninger i helse- og sosialfag ved HiL.
  • Bjørgen, Anne Mette & Nordkvelle, Yngve Troye (2004). Self-evaluation and organizational learning using learning management systems.
  • Bjørgen, Anne Mette; Nordkvelle, Yngve Troye & Nyhus, Lene (2004). Evaluation of on-line education : the role of self-evaluation for a "learing organization".
  • Bjørgen, Anne Mette & Lund, Øystein (2017). "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel..." Utvidet brukerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport 2017. Utdanningsdirektoratet.
  • Dobson, Stephen; Svoen, Brit Ragnhild; Bjørgen, Anne Mette; Poce, Antonella; Caramelo, João & Poulovassilis, Alexandra [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2016). LIBE project : Supporting Lifelong learning with Inquiry-based education. School of Advanced Study, University of London.
  • Bjørgen, Anne Mette (2014). Digitale praksiser i samspill mellom kontekster : En undersøkelse av 9 - 13 åringers bruk, opplevelser og fortolkninger av digital teknologi i overganger mellom skole og fritid. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.. ISSN 1501-8962.
  • Bjørgen, Anne Mette & Vangen, Pia (2006). Evaluering av prosjektet LÆRNO - Lærende nettverk i Oppland : hva har Høgskolen i Lillehammer lært om det å drive og lede et lærende ettverk? Høgskolen i Innlandet.
  • Bjørgen, Anne Mette & Haaland, Svein Oddvar (2006). Lærer møter nett : digitalt grep på didaktikken? Høgskolen i Innlandet.
  • Bjørgen, Anne Mette (2004). Hvordan legge til rette for dialog og samarbeid i nettbaserte læringsmiljøer? : evaluering av studiet "Fleksibel og nettstøttet læring". Høgskolen i Innlandet.
  • Nordkvelle, Yngve Troye; Bjørgen, Anne Mette; Eriksson, Per; Fritze, Yvonne & Haugsbakk, Geir (2001). Om didaktikk i fleksibel undervisning. Høgskolen i Innlandet. ISSN 8271842552.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum