English version of this page
Anne Marie Røisehagen

Anne Marie Røisehagen

Førstelektor

E-post
anne.roisehagen@inn.no
Telefonnummer
+47 61 28 83 81

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk – Lillehammer
Studiested Lillehammer

Kort om

Anne Røisehagen er førstelelektor i pedagogikk og underviser både på BA og Master nivå. Hennes fagområder er ulike pedagogiske og spesialpedagogiske temaer med hovedvekt på Rådgivning og veiledningsfag. 

Forskning og utviklingsarbeid: 

Anne Røisehagen har Master i pedagogikk med fokus på «Kvalitet i feedback som formativ vurdering i høyere utdanning», en teoretisk og empirisk analyse og forståelse av kommunikasjonen og relasjonens betydning i feedback som formativ vurdering med sentrale implikasjoner for studenters læringsutbytte.

Anne Røisehagen har spesielt vært opptatt av å utvikle studentaktive undervisningsformer og av relasjonens betydning i undervisning og i møte med studenter. Hun har i de senere år forsket på seminar som undervisningsform i høyere utdanning. Nåværende forsknings- og utviklingsprosjekt er "Bruk av nettseminar for å øke studentdeltagelse i det digitale klasserommet", og er for tiden i 1.lektorkvalifiseringsløp.med prosjektet "Seminar som undervisningsmetode i høyere utdanning" 

Publikasjoner

  • Røisehagen, Anne & Tvete, Ingrid (2022). Den refleksive erfaringens magi. Studentaktive læringsformer som veien mot den reflekterende praktiker? I Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve & Vik, Stine (Red.), Pedagogikkens idé og oppdrag. Fagbokforlaget. ISSN 9788245040883. s. 183–201. doi: 10.55669/oa010311.
  • Røisehagen, Anne (2020). Seminar som undervisningsform i høgere utdanning, Praksisnær undervisning – i praksis og teori. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202632588. s. 81–97. doi: 10.23865/noasp.94.ch5.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nordkvelle, Yngve Troye; Nyhus, Lene; Røisehagen, Anne & Røthe, Randi Hojem (2020). Praksisnær undervisning – i praksis og teori. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202632588.

Se alle arbeider i Cristin

  • Røisehagen, Anne & Hegvik, Sunniva Rogstad (2023). Seminars - student participation in the digital classroom.
  • Røisehagen, Anne & Hegvik, Sunniva Rogstad (2022). Bruk av nettseminar for å øke studentdeltakelse i det digitale klasserommet.
  • Røisehagen, Anne & Tvete, Ingrid (2021). The reflective practitioner - the Discipline Study of Pedagogy’s challenge in academia?
  • Røisehagen, Anne & Tvete, Ingrid (2019). How can students acquire and practice guidance skills through a distance course in a flexible study program?
  • Tvete, Ingrid & Røisehagen, Anne (2018). Use of seminar as a teaching method in higher education - How can we develop a quality culture of teaching in seminars?
  • Røisehagen, Anne (2017). Seminar som læringsarena i høyere utdanning .
  • Tvete, Ingrid & Røisehagen, Anne (2017). ‘Innovation didactics and entrepreneurship in higher education: A tool for practice-oriented teaching’ .

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum