English version of this page
Anne Skaret

Anne Skaret

Professor

Professor i nordisk litteratur

E-post
anne.skaret@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 76 81

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for nordisk språk og litteratur
Studiested Hamar, Rom 2C264

Kort om

Jeg underviser i litterære emner på ulike studieprogram. Mitt spesialfelt er barnelitteratur. I min forskning er jeg for tida opptatt av hva som skjer med barnelitteratur når den beveger seg på tvers av ulike medier, både når det gjelder hvordan ulike tverrmediale bevegelser virker inn på måten barnelitteratur framstilles på samt hvordan den kan oppleves og forstås. En annen forskningsinteresse er kunstmotiv og kunsterfaring i bildebøker.

Jeg leder forskergruppa Nordisk litteratur sammen med kollega Silje Harr Svare. Jeg er redaksjonsmedlem i det svenske tidsskriftet Barnboken og har tidligere vært redaktør for Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT).

Publikasjoner

  • Skaret, Anne & Ørjasæter, Kristin (2023). Litteraturformidling i spill? Brukerinndragelse og ny teknologi i Den kulturelle skolesekken. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. s. 68–81.
  • Skaret, Anne & Svare, Silje Ingeborg Harr (2023). Bildeboka som dobbelt teater: kunstmotiv, kunsthendelser og sceniske trekk i to bildebøker av Cecilie Løveid og Hilde Kramer. Tidskrift för litteraturvetenskap. ISSN 1104-0556. 52(2-3), s. 90–107. doi: 10.54797/tfl.v52i2-3.6403.
  • Skaret, Anne (2022). Hva forteller en bokliste? Forestillinger om barnelitteratur og lesing i Bærekraftsbiblioteket. Barnelitterært forskningstidsskrift. ISSN 2000-7493. 13(1), s. 1–10. doi: 10.18261/blft.13.1.7. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skaret, Anne (2022). "Fortell da mor, så glømme vi skårbroka." Den lesende barnekroppen i Ingeborg Refling Hagens barnebokserie om barna fra Mostua. I Syversen, Eva-Marie & Karlsen, Ole (Red.), Stjerner over granskogbunnen: Om Ingeborg Refling Hagens forfatterskap. Novus Forlag. ISSN 978-82-8390-089-7. s. 151–171.
  • Svare, Silje Ingeborg Harr & Skaret, Anne (2021). ”Dette skulle bli et dikt som noen skulle huske en stund”: Scenekunst som poesi for barn i forestillingen Snutebiller, stankelben. Barnboken. ISSN 0347-772X. 44, s. 1–21. doi: 10.14811/clr.v44.601. Fulltekst i vitenarkiv
  • Syversen, Therese Garshol & Skaret, Anne (2021). På vei mot litteraturformidlerrollen: barnehagelærerstudenters profesjonelle identitetskonstruksjoner. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(2), s. 117–129. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-02-04. Fulltekst i vitenarkiv
  • Svare, Silje Ingeborg Harr & Skaret, Anne (2020). Menneske og natur i Hanne Bramness’ barnelyrikk. Skogen i hjartet som illustrert langdikt og som forestilling for barn. Nordisk samtidspoesi. ISSN 2387-452X. IX, s. 179–222. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skaret, Anne & Ørjasæter, Kristin (2019). Litteraturformidling for barn og unge finner sted: bidrag til en teoriutvikling. I Ørjasæter, Kristin & Skaret, Anne (Red.), Litteraturformidlingens arenaer og praksiser. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58469-6. s. 173–186.
  • Skaret, Anne (2019). "Det er egentlig yndlingsstedet mitt på skolen". Litteraturformidlingspraksiser i skolebiblioteket. I Ørjasæter, Kristin & Skaret, Anne (Red.), Litteraturformidlingens arenaer og praksiser. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58469-6. s. 63–78.
  • Skaret, Anne (2018). Kulturelt mangfald i fantastisk barnelitteratur: Kulturmøte i dyreforteljinga Fremmed av Kaia, Bendik og Trond Brænne og Per Dybvig. I Slettan, Svein (Red.), Fantastisk litteratur for barn og unge. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2296-4. s. 25–40.
  • Skaret, Anne (2018). Annerledeshet i dyrefortellinger, slik barn ser det. En resepsjonsanalyse av bildeboka Prikken av Margret Rey og H.R. Rey. I Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (Red.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2350-3. s. 123–140.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor-Andre (2018). International week in a Norwegian school. A qualitative study of the participant perspective. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 62(3), s. 474–486. doi: 10.1080/00313831.2017.1306800. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skaret, Anne (2015). Lost in interpretation? Illustrasjonenes funksjoner i Alf Prøysens og Borghild Ruds lørdagsstubber. I Rustad, Hans Kristian Strandstuen & Skaret, Anne (Red.), Alf Prøysen, kunsten og mediene. Novus Forlag. ISSN 978-82-7099-825-8. s. 139–163.
  • Rustad, Hans Kristian Strandstuen & Skaret, Anne (2015). Litteratur og medier: nye perspektiver på Alf Prøysens kunstnerskap. I Rustad, Hans Kristian Strandstuen & Skaret, Anne (Red.), Alf Prøysen, kunsten og mediene. Novus Forlag. ISSN 978-82-7099-825-8. s. 9–28.
  • Skaret, Anne (2015). Alf Prøysens sanglyrikk for barn illustrert. I Skaret, Anne (Red.), Barnelyrikk: en antologi. Oplandske Bokforlag. ISSN 9788275182300. s. 125–139.
  • Skaret, Anne (2015). "Og en og to og tre, og så begynner vi!" Noen innledende betraktninger om barnelyrikk. I Skaret, Anne (Red.), Barnelyrikk: en antologi. Oplandske Bokforlag. ISSN 9788275182300. s. 8–13.
  • Skaret, Anne (2014). Alf Prøysens fortellinger om teskjekjerringa som en ”uferdig estetikk”. Barnboken. ISSN 0347-772X. 37, s. 1–17. doi: 10.14811/clr.v37i0.185.
  • Skaret, Anne (2014). Å lese barnelitteratur på tvers av medier: Barns resepsjon av Alf Prøysens teskjekjerring som skulptur. I Tønnessen, Elise Seip (Red.), Jakten på fortellinger : Barne- og ungdomslitteratur på tvers av medier. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02384-7. s. 113–127.
  • Skaret, Anne (2014). "Hvis det her hadde skjedd på ordentlig, da hadde han snakket et annet språk." Om betydninger av litterære personers tale i bildebøker om kulturmøter. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227. 9(1), s. 69–88.
  • Skaret, Anne (2014). Literary Sculptures: Mrs Pepperpot across Media. I Lassén-Seger, Maria & Skaret, Anne (Red.), Empowering Transformations: Mrs Pepperpot Revisited. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 978-1-4438-5699-7. s. 93–103.
  • Lassén-Seger, Maria & Skaret, Anne (2014). Illustrating Mrs Pepperpot. I Lassén-Seger, Maria & Skaret, Anne (Red.), Empowering Transformations: Mrs Pepperpot Revisited. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 978-1-4438-5699-7. s. 81–92.
  • Lassén-Seger, Maria & Skaret, Anne (2014). Introduction: Mrs Pepperpot Revisited. I Lassén-Seger, Maria & Skaret, Anne (Red.), Empowering Transformations: Mrs Pepperpot Revisited. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 978-1-4438-5699-7. s. 1–7.
  • Skaret, Anne (2014). "Og så møtes vi her i Klimpreklonken igjen da!" Alf Prøysen si barneside i Kooperatøren som møteplass og arena for utforskande kunstnarleg verksemd. I Rustad, Hans Kristian Strandstuen & Wærp, Henning Howlid (Red.), Fra Wergeland til Knausgård. Lesninger i nordisk litteratur. Akademika forlag. ISSN 978-82-321-0244-0. s. 251–269.
  • Skaret, Anne (2013). Å være en barnelitterær klassiker. Harriet Beecher Stowes Onkel Toms hytte. Barnelitterært forskningstidsskrift. ISSN 2000-7493. 4, s. 1–10. doi: 10.3402/blft.v4i0.23325.
  • Skaret, Anne (2006). Flerkulturell barne- og ungdomslitteratur i Norge, Årboka. Litteratur for barn og unge. Det Norske Samlaget. s. 35–45.
  • Skaret, Anne (2003). Hanna Winsnes i et kvinnehistorisk perspektiv, "Det norske Qvindekjøns Pryd" Ei bok om Hanna Winsnes. Oplandske Bokforlag. ISSN 8275181054. s. 105–117.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ørjasæter, Kristin & Skaret, Anne (2019). Litteraturformidling og kunstopplevelse. En studie av Den kulturelle skolesekken. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-58468-9. 270 s.
  • Ørjasæter, Kristin & Skaret, Anne (2019). Litteraturformidlingens arenaer og praksiser. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-58469-6. 204 s.
  • Skaret, Anne (2015). Barnelyrikk: en antologi. Oplandske Bokforlag. ISBN 9788275182300. 180 s.
  • Rustad, Hans Kristian Strandstuen & Skaret, Anne (2015). Alf Prøysen, kunsten og mediene. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-825-8. 190 s.
  • Lassén-Seger, Maria & Skaret, Anne (2014). Empowering Transformations: Mrs Pepperpot Revisited. Cambridge Scholars Publishing. ISBN 978-1-4438-5699-7. 141 s.
  • Skaret, Anne & Imerslund, Knut (2003). "Det norske Qvindekjøns Pryd" Ei bok om Hanna Winsnes. Oplandske Bokforlag. ISBN 8275181054. 270 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Skaret, Anne & Svare, Silje Ingeborg Harr (2023). Between Fiction and Reality. The Experience of Art in Three Picturebooks of Fam Ekman.
  • Skaret, Anne (2023). Litterære skulpturer og stedets betydninger.
  • Skaret, Anne & Svare, Silje Ingeborg Harr (2023). Kunsten å rote det til. Kunst som overskridende erfaring i Fam Ekmans bildebokunivers.
  • Skaret, Anne (2023). Inspirerende og lærerikt om skolebibliotek. Bob : Bok og bibliotek. ISSN 0006-5811. s. 53–55.
  • Skaret, Anne & Svare, Silje Ingeborg Harr (2023). The Picturebook as Musical Ekphrasis: Music as Motif in The Fiddler Girl (2009) by Jon Fosse and Øyvind Torseter.
  • Skaret, Anne (2022). Bærekraftsbiblioteket.
  • Skaret, Anne (2022). Litterære skulpturer: barnelitteratur på tvers av medier.
  • Skaret, Anne (2022). «Struwwelpeter oder Skate-board?» Litterære skulpturer og utstillingsrommets betydninger.
  • Skaret, Anne (2022). Forestillinger om lesing og barnelesere i litteraturformidlingsprosjektet Bærekraftsbiblioteket.
  • Alfredsson, Johan & Skaret, Anne (2022). Poesi för barn och unga. Ny forskning om poesi och poetiska uttryck i barn- och ungdomslitteratur.
  • Skaret, Anne (2022). Skolebiblioteket som mulighetsrom for å skape leselyst. I Löfström, Kamilla (Red.), Børn i centrum for litteraturformidling: forskning og praksis. Kulturministeriet. ISSN 9788779601536. s. 8–13.
  • Alfredsson, Johan & Skaret, Anne (2021). Introduction: "Poetry for Children and Youth". Barnboken. ISSN 0347-772X. 44, s. 1–6. doi: 10.14811/clr.v44.649.
  • Alfredsson, Johan & Skaret, Anne (2021). Introduktion: "Poesi för barn och unga". Barnboken. ISSN 0347-772X. 44, s. 1–5. doi: 10.14811/clr.v44.647.
  • Skaret, Anne (2021). Conceptualizations of reading and child readers in the Norwegian Sustainable Development Goals Library.
  • Skaret, Anne & Svare, Silje Ingeborg Harr (2021). Kunst- og scenemotivet i to bildebøker av Cecilie Løveid og Hilde Kramer.
  • Skaret, Anne (2021). Den lesende barnekroppen som motiv i Ingeborg Refling Hagens barnebokserie om barna i Mostua.
  • Skaret, Anne (2021). Skolebiblioteket som mulighetsrom for barns medvirkning i litteraturformidlingsprosesser.
  • Skaret, Anne (2021). Om å intervjue barn.
  • Skaret, Anne & Ørjasæter, Kristin (2021). Children’s Literature and Bildung Processes in the Age of Digitalization and Political Concern. Barnelitterært forskningstidsskrift. ISSN 2000-7493. 12(1), s. 1–1. doi: 10.18261/issn.2000-7493-2021-01-01.
  • Skaret, Anne (2019). The power of illustrations in illustrated books: creating a literary character.
  • Skaret, Anne (2019). "Det var der jeg begynte å like å lese." Skolebiblioteket som litteraturformidlingsarena.
  • Skaret, Anne (2019). Children’s voices in literature promotion: the case of The Cultural Schoolbag in Norway.
  • Skaret, Anne; Ørjasæter, Kristin & Hagerup, Hilde (2019). Litteraturformidling på kryss og tvers. [Internett]. https://barnebokinstituttet.no.
  • Ørjasæter, Kristin & Skaret, Anne (2019). Litteraturformidling i en digital tidsalder. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Skaret, Anne (2019). Litterære møter i DKS: hovedfunn fra en empirisk studie.
  • Skaret, Anne (2018). Annerledeshet i dyrefortellinger: et leserorientert perspektiv på bildeboka Prikken.
  • Skaret, Anne (2018). Om elevmedvirkning i litteraturformidling i Den kulturelle skolesekken. Innspill fra forskningsprosjektet Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse.
  • Skaret, Anne; Ørjasæter, Kristin & Hagerup, Hilde (2018). Hva er målet med litteraturformidling i morgen?
  • Skaret, Anne (2017). - Lytt til barna når dere leser. [Avis]. Vårt land.
  • Skaret, Anne (2017). Litterære skulpturer: barnelitteratur på tvers av medier.
  • Skaret, Anne (2017). Etiske utfordringer i forbindelse med litterære hendelser i skolen.
  • Skaret, Anne (2017). Literary Sculptures: An Intermedial Analysis of Heinrich Hoffmann’s Struwwelpeter (1845) as Sculpture.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor Andre (2017). Internasjonale uker i skolen: Eksotiske happenings eller inkluderende praksiser? . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 30–35.
  • Skaret, Anne (2016). Litteraturundervisning i det flerkulturelle klasserommet: utfordringer og muligheter.
  • Skaret, Anne & Ørjasæter, Kristin (2016). Presentasjon av forskningsprosjekt om litteraturformidling.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor-André (2016). Internasjonale uker i skolen – inkluderende praksis eller eksotiske happenings?
  • Skaret, Anne & lassén-seger, maria (2016). Bilders funksjoner i den illustrerte barneboka: tilfellet Teskjekjerringa/Teskedsgumman.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor-Andre (2016). Hvorfor et seminar om internasjonale uker i skolen? Presentasjon av et forskningsprosjekt.
  • Skaret, Anne (2016). Den illustrerte barneboka: tilfellet Teskjekjerringa.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor-Andre (2015). Inclusive practices or exotic happenings? A study of a Global Focus Week at a Norwegian primary school.
  • Skaret, Anne (2015). Girls and horses in contemporary Norwegian children’s literature in light of child health and well-being.
  • Skaret, Anne (2014). Presentasjon av ny forskning på Prøysens barnelitteratur og teskjekjerringfortellingene.
  • Skaret, Anne (2014). Kjendis-kjerringa. Klassekampen. ISSN 0805-3839. s. 42–43.
  • Skaret, Anne (2014). Lørdagsstubber uten illustrasjoner? Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Skaret, Anne (2014). Lost in interpretation? Illustrasjoner som medium i Alf Prøysens stubber.
  • Skaret, Anne (2014). Illustrasjonenes kraft: Borghild Ruds og Björn Bergs versjoner av teskjekjerringa.
  • Skaret, Anne (2014). Litterære skulpturer: En utforskning av forholdet mellom Alf Prøysens fortellinger om teskjekjerringa og Fritz Røeds skulptur Teskjekjerringa.
  • Skaret, Anne (2014). "Historien om historien om Teskjekjerringa".
  • Skaret, Anne (2014). Presentasjon av den svenske illustratøren Björn Berg.
  • Skaret, Anne (2014). Alf Prøysens sanglyrikk for barn illustrert.
  • Skaret, Anne (2013). Bildebøker, kulturmøter og flerspråklighet.
  • Skaret, Anne (2013). Literature across Media. Alf Prøysen's Mrs Pepperpot from Illustrated Book to Sculpture.
  • Skaret, Anne (2013). Bildeboka i et kunstvitenskapelig perspektiv. Anmeldelse av Annika Gunnarsson: synligt/osynligt. Receptionen av det visuella i bilderböckerna om Alfons Åberg. Barnelitterært forskningstidsskrift. ISSN 2000-7493. 4, s. 1–5.
  • Skaret, Anne (2012). Kulturmøter uten språkmøter? Perspektiver på flerspråklighet i bildebøker.
  • Skaret, Anne (2012). 'Hvis det her hadde skjedd på ordentlig, da hadde han snakket et annet språk.' Om betydninger av flerspråklighet i bildebøker.
  • Skaret, Anne & Vestad, Ingeborg Lunde (2012). 'I boka, vet du, så er det jo skrift, og her er det natur.' Om barns resepsjon av teskjekjerringa i bok og som skulptur.
  • Skaret, Anne (2011). Innslag i Tv2s Lørdagsmagasinet, 2.4.2011, "Lager sine egne barnebøker". [TV]. TV2, Oslo.
  • Skaret, Anne (2010). 'If this had been for real, he'd speak a different language'. A study of absence of representations of multilingualism in literary representations of cultural encounters in picture books - from child readers' point of views.
  • Skaret, Anne (2010). Små barn leser bildebøker. Fem- og åtteåringers møter med litterære kulturmøter.
  • Engen, Thor Ola; Kulbrandstad, Lars Anders; Skaret, Anne & Lied, Sidsel (2008). Presentasjon av høgskolens strategiske forskningsprosjekt innenfor lærerutdanning : lærerutdanningas bidrag til flerkulturell nasjonsbygging.
  • Skaret, Anne (2008). Kulturmøter i bildeboka: en tekst- og resepsjonsstudie.
  • Skaret, Anne (2007). Representations of cultural meetings in picturebooks.
  • Skaret, Anne (2007). Kulturmøter i bildebøker: analyse og resepsjon.
  • Skaret, Anne (2005). Begrepet flerkulturell litteratur belyst med eksempler fra aktuell barne- og ungdomslitteratur.
  • Skaret, Anne (2005). Multicultural literature in Norwegian Pre-school Teacher Training: a reception study.
  • Skaret, Anne (2004). Arbeid med flerkulturell skjønnlitteratur i norsk førskolelærerutdanning.
  • Skaret, Anne (2004). Flerkulturell skjønnlitteratur i norsk førskolelærerutdanning: en resepsjonsstudie.
  • Skaret, Anne (2011). Litterære kulturmøter. En studie av bildebøker og barns resepsjon. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Alf Prøysens Hus (Hovedbygg fløy C – nyeste del)
Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2C264
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum