English version of this page
Camilla Eline Andersen

Camilla Eline Andersen

Professor

E-post
camilla.andersen@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 77 45

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene
Studiested Hamar, Rom 2P244

Kort om

Mine faglige interesser beveger seg på tvers av feltene pedagogikk, barndomsstudier, politikk, filosofi og forskningsmetodologi. For tiden arbeider jeg med prosjekter som setter søkelys på:

- undervisning om rase, rasisme og hvithet i lærerutdanningene

- bærekraft og bærekraftig undervisning i barnehagelærerutdanninga

- samisk kultur og urfolks rettigheter i barnehagelærerutdanninga

- barndom og nasjonalisme

- kjønns- og seksualitetsmangfold i barnehagefeltet

Jeg underviser og veileder på Barnehagelærerutdanninga, Master i tilpasset opplæring og PhD-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag

Redaktørskap: medredaktør Reconceptualizing Educational Research Methodologies (2016- ), fagredaktør Nordisk Barnehageforskning (2021- )

Verv: styreverv forskerskolen NORBARN (2022- ), convener NERA Network 22 Post-Approaches to Education (2022- )

Publikasjoner

  • Ekman Ladru, Danielle; Millei, Zsuzsa; Andersen, Camilla Eline; Gawlicz, Katarzyna; Gustafson, Katarina & Lappalainen, Sirpa (2023). Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool. Childhood. ISSN 0907-5682. s. 1–17. doi: 10.1177/09075682231218805. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Camilla Eline (2023). Autoetnografiske ut-viklinger: Å skrive uheroiske beretninger om det som skjer. I Myhre, Cecilie Ottersland & Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.), Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget. ISSN 9788245035445. s. 141–156.
  • Andersen, Camilla Eline; Aronsson, Lena & Lenz Taguchi, Hillevi (2022). Lyssnandets pedagogik i Sverige och Norge i dag. Kartbilder över olika sätt att förstå och praktisera fenomenet. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 19(4), s. 1–9. doi: 10.23865/nbf.v19.399.
  • Andersen, Camilla Eline & Nordström, Susan Naomi (2022). Nick-storying and the Body’s Immersion and Participation in the World: Forming Aggregates for Early Childhood Education. I Blyth, Carmen & Aslanian, Teresa Katherine (Red.), Children and the Power of Stories. Posthuman and Autoethnographic Perspectives in Early Childhood Education.. Springer. ISSN 978-981-16-9286-4. s. 109–124. doi: DOI:%2010.1007/978-981-16-9287-1_8.
  • Reinertsen, Anne Beate; Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi; Moxnes, Anna Rigmor; Aslanian, Teresa Katherine & Andersen, Camilla Eline (2022). Fugitive Futures and Knowledge Brokering: Adding Value, Habits, and Trust in Early Childhood Education and Educational Research. Qualitative Inquiry. ISSN 1077-8004. s. 1–14. doi: 10.1177/10778004221077709. Fulltekst i vitenarkiv
  • Verduijn, Karen & Andersen, Camilla Eline (2022). Cautiously Creating a Future-Oriented Manifesto for Thinking Entrepreneurship as Practice. I Thompson, Neil Aaron; Byrne, Orla; Jenkins, Anna & Teague, Bruce T. (Red.), Research Handbook on Entrepreneurship as Practice. Edward Elgar Publishing. ISSN 9781788976824. s. 92–107.
  • Osgood, Jayne; Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2022). Portal-time and wanderlines: What does virusing-with make possible in childhood research? . Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). ISSN 1892-042X. 13(3), s. 208–231.
  • Osgood, Jayne; Taylor, Carol A.; Andersen, Camilla Eline; Benozzo, Angelo; Carey, Neil & Elmenhorst, Constanse [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2020). Conferencing otherwise: A feminist new materialist writing experiment. Cultural Studies - Critical Methodologies. ISSN 1532-7086. 20(6), s. 596–609. doi: 10.1177/1532708620912801. Fulltekst i vitenarkiv
  • Osgood, Jayne & Andersen, Camilla Eline (2019). A feminist new materialist experiment: Exploring what else gets produced through encounters with children’s news media. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. 20(4), s. 363–380. doi: 10.1177/1463949119888482.
  • Andersen, Camilla Eline (2018). Becoming through an encounter with an artistic Congo Village event in Norway. Qualitative Inquiry. ISSN 1077-8004. s. 1–8. doi: 10.1177/1077800418806617.
  • Nordström, Susan Naomi; Andersen, Camilla Eline; Osgood, Jayne; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik; Otterstad, Ann Merete & Jensen, Maybritt (2018). Alice's adventures: Reconfiguring solidarity in early childhood education and care through data events. I Cole, David R. & Bradley, Joff P. N. (Red.), Principles of transversality in globalization and education. Springer Nature. ISSN 9789811305832. s. 175–193. doi: 10.1007/978-981-13-0583-2_11.
  • Andersen, Camilla Eline (2018). Affirmative critique and strange race-things: Experimenting with art-ing as analysis. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). ISSN 1892-042X. 9(1), s. 55–68. doi: 10.7577/rerm.2702. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Camilla Eline; Rantala, Teija & Rautio, Pauliina (2017). Editorial - Special issue: "Darkness matters". Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). ISSN 1892-042X. 8(2), s. 1–16. doi: 10.7577/rerm.2229.
  • Andersen, Camilla Eline; Guttorm, Hanna Ellen; Koro-Ljungberg, Mirka; Löytönen, Teija; Osgood, Jayne & Otterstad, Ann Merete [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2017). Special issue: “Darkness matters” . Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). ISSN 1892-042X. 8(2), s. 1–73. doi: 10.7577/rerm.2230.
  • Andersen, Camilla Eline (2017). Becoming everything - scattered actualizations with curious bodies-darkness-forest assemblage. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM). ISSN 1892-042X. 8(2), s. 35–37.
  • Andersen, Camilla Eline (2017). Affirmative critique as minor qualitative critical inquiry: A storying of a becoming critical engagement with what happens. International review of Qualitative Research. ISSN 1940-8447. 10(4), s. 430–449. doi: 10.1525/irqr.2017.10.4.430. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Camilla Eline (2016). Ungrounding earth: An ontological take on professionalism and race in early childhood education and care. I Reinertsen, Anne Beate (Red.), Becoming earth: A post human turn in educational discourse collapsing nature/culture divides. Brill|Sense. ISSN 978-94-6300-428-2. s. 123–136.
  • Otterstad, Ann Merete; Bustos, Marcela Montserrat Fonseca & Andersen, Camilla Eline (2016). Reconfiguring quality: Experimentint/t(h)ing with quality as matter in Norwegian early childhood education and care. I Cannella, Gaile S.; Pérez, Michelle Salazar & Lee, I-Fang (Red.), Critical Examinations of Quality in Early Education and Care. Regulation, Disqualification, and Erasure.. Peter Lang Publishing Group. ISSN 9781433128790. s. 123–137. doi: 10.3726/978-1-4539-1585-1.
  • Andersen, Camilla Eline; Sand, Sigrun & Zachrisen, Berit (2015). En multikulturell barnehage i et monokulturelt sosialt landskap - analytiske innspill til framtidig mangfoldstenkning i barnehagen. I Dobson, Stephen R; Kulbrandstad, Lars Anders; Sand, Sigrun & Skrefsrud, Thor-Andre (Red.), Dobbeltkvalifisering. Perspektiver på kultur, utdanning og identitet. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-321-0313-3. s. 39–59.
  • Andersen, Camilla Eline (2015). Affektive data og Deleuzeoguattari-inspirerte analyser: Eksperimentasjoner over "rase"-hendelser. I Otterstad, Ann Merete & Reinertsen, Anne Beate (Red.), Metodefestival og øyeblikksrealisme: -eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1395-5. s. 312–334.
  • Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2014). Researching the assemblage of cultural diversity in Norway: Challenging simplistic research approaches. International review of Qualitative Research. ISSN 1940-8447. 7(1), s. 93–110. doi: 10.1525/irqr.2014.7.1.93. Fulltekst i vitenarkiv
  • Otterstad, Ann Merete & Andersen, Camilla Eline (2012). 'Ressursorientert tilnærming til språklig og kulturelt mangfold': Diskursive lesninger av inkludering i barnehagen. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 5(2), s. 1–21. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Camilla Eline & Sand, Sigrun (2012). Innledning. I Andersen, Camilla Eline & Sand, Sigrun (Red.), Utforsking av flerkulturelle praksiser i barnehagen: Idéhefte med erfaringer, refleksjoner og ideer fra forskningsprosjektet "Den flerkulturelle barnehagen i rurale strøk". Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-199-0. s. 7–14.
  • Andersen, Camilla Eline (2012). Profesjonsutøvelse og ledelse i barnehagen: Et bidrag fra en survey om språklig og kulturelt mangfold utenfor de største byene. I Aamotsbakken, Bente (Red.), Ledelse og profesjonsutøvelse i barnehage og skole. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01942-0. s. 51–65.
  • Andersen, Camilla Eline & Sand, Sigrun (2011). The Multicultural Kindergarten in rural areas in Norway - a good place for learning and participation for all children? Journal of Teacher Education and Teachers' Work. ISSN 2045-9351. 2(1), s. 28–40.
  • Andersen, Camilla Eline (2006). Troubling ethnicity and cultural diversity in Norwegian preschool discourses. Australian Research in Early Childhood Education. ISSN 1320-6648. 13(1), s. 38–50.

Se alle arbeider i Cristin

  • Andersen, Camilla Eline; Aronsson, Lena & Taguchi, Hillevi Lenz (2023). Höj hörstyrkan! Lyssnande pedagogik idag och i framtiden. Gleerups Utbildning AB. ISBN 9789151107530. 288 s.
  • Andersen, Camilla Eline; Aronsson, Lena & Taguchi, Hillevi Lenz (2023). Höj hörstyrkan! Lyssnandets pedagogik i dag och i framtiden. Gleerups Utbildning AB. ISBN 9789151107530. 350 s.
  • Andersen, Camilla Eline & Sand, Sigrun (2012). Utforsking av flerkulturelle praksiser i barnehagen: Idéhefte med erfaringer, refleksjoner og ideer fra forskningsprosjektet "Den flerkulturelle barnehagen i rurale strøk". Oplandske Bokforlag. ISBN 978-82-7518-199-0.
  • Gjervan, Marit; Andersen, Camilla Eline & Bleka, Målfrid (2006). Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-24804-8. 178 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Andersen, Camilla Eline & Hopkins, Lucy (2024). Nation, nature and childhood in five curricula: Towards Earthly education.
  • Pope, Liv Alice & Andersen, Camilla Eline (2024). Belonging-otherwise in Norwegian early childhood education and care: Writing stories of joy, aliveness, refusal, and resistance .
  • Bjelkerud, Agnes Westgaard; Bigum, Svein Harald; Bergseth, Kristin Kathinka Due; Gillund, Mari; Tronvoll, Åse Wedø & Stalheim, Odd Rune [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2024). Politisering av forskning kan være problematisk. Utdanningsnytt.no.
  • Andersen, Camilla Eline & Bjelkerud, Agnes Westgaard (2024). Mood work as method. Thinking with racialized atmospheres and affects in Early Childhood Teacher Education   .
  • Bjelkerud, Agnes Westgaard & Andersen, Camilla Eline (2023). Mood work as method: Thinking with racialized atmospheres and affects in early childhood teacher education   .
  • Andersen, Camilla Eline & Bjelkerud, Agnes Westgaard (2023). Racialized moods in Norwegian kindergarten teacher education: Transforming pedagogy through mood work.
  • Pesch, Anja Maria & Andersen, Camilla Eline (2023). Dekolonisering og indigenisering i norske barnehagelærerutdanninger? Spenninger og muligheter i analyser av emneplaner og pensumlitteratur.
  • Andersen, Camilla Eline (2023). En barnehagelærerutdanning for framtiden – hva mer? .
  • Andersen, Camilla Eline & Gawlicz, Katarzyna (2023). Nation, nature and childhood in ECEC curricula.
  • Ekmand Ladru, Danielle & Andersen, Camilla Eline (2023). The living ecology of shopping malls: Speculating urban stories as childhood studies.
  • Andersen, Camilla Eline; Skoglund, Tonje & Lerbak, Kari (2023). Exploring pathways for gender and sexual diversity in early childhood teacher education – moving across history, teaching practices, policies, and theoretical orientations.
  • Andersen, Camilla Eline & Ekman Ladru, Danielle (2023). The living ecology of shopping malls: Speculating urban stories as childhood studies.
  • Andersen, Camilla Eline & Pesch, Anja Maria (2023). Samiske perspektiver i barnehagelærerutdanningen.
  • Fylkesnes, Sandra; Du Plessis, Danelle; Massao , Prisca Bruno & Andersen, Camilla Eline (2022). A review of empirical studies on race, racism and whiteness in the teaching and learning context of Norway – from early childhood- to higher education .
  • Otterstad, Ann Merete; Andersen, Camilla Eline & Osgood, Jayne Louise (2022). Portal-time and wanderlines: What does virusing-with make possible in childhood research?’ .
  • Andersen, Camilla Eline; Bern, Linn Terese; Kampmann-Jensen, Trine & Pesch, Anja Maria (2022). Bærekraft og samiske perspektiver i barnehagelærerutdanninga.
  • Andersen, Camilla Eline; Pope, Liv Alice & Gillund, Mari (2022). Transformerende undervisning som bærekraft i høyere utdanning.
  • Fylkesnes, Sandra; Massao , Prisca & Andersen, Camilla Eline (2022). What do we know about how race, racism and whiteness are part of (or not) teacher education curriculums in Norway? Pushing the field further in precarious times.
  • Reinertsen, Anne Beate; Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi; Moxnes, Anna Rigmor; Aslanian, Teresa Katherine & Andersen, Camilla Eline (2021). Fugitive Futures and Knowledge Brokering.
  • Gillund, Mari; Pope, Liv Alice & Andersen, Camilla Eline (2021). Barnehagelærerutdanning for en bærekraftig framtid.
  • Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2021). Handling quality in research and publication - insights and challenges from journal editors.
  • Andersen, Camilla Eline (2021). Barn - ulike og unike.
  • Andersen, Camilla Eline & Massao , Prisca (2021). Rase og rasisme som tema i barnehagelærerutdanningen – hvorfor og hvordan? .
  • Osgood, Jayne; Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2021). Portal-time and wanderlines: What does virusing-with make possible in childhood research?
  • Massao, Prisca Bruno; Andersen, Camilla Eline; Fylkesnes, Sandra; Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Det er på høy tid å forske på rase og rasisme i lærerutdanningene, Søberg. Nettavisen.
  • Iversen, Ragnhild Laird; Andersen, Camilla Eline & Karemi, Golstan (2020). – Kan du gi meg hudfargen? spør barnet når det tegner. Hva du velger å svare eller gjøre kan ha stor betydning. [Tidsskrift]. Utdanningsnytt.
  • Andersen, Camilla Eline; Steinnes, Jenny Elise & Vik, Stine (2020). Special Issue: Kindergarten Pedagogy and Policy . Nordic Studies in Education. ISSN 1891-5914. 40(3), s. 206–209. doi: 10.23865/nse.v40.2455.
  • Andersen, Camilla Eline (2020). Snakk med barna om rasisme. [Avis]. Aftenposten.
  • Andersen, Camilla Eline & Andersen, Camilla Eline (2020). Grappling with the World: Responsibility, Subjectivity and Transformation.
  • Andersen, Camilla Eline (2019). Worlding in early childhood: Emergences of gender and sexuality.
  • Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2019). Worlding and unworlding in early childhood research practices.
  • Andersen, Camilla Eline (2018). Å viske ut konturer av barnet.
  • Andersen, Camilla Eline & Massao, Prisca Bruno (2018). Kan perspektiver på rase skape muligheter for likeverdige praksiser i utdanningsfeltet?
  • Andersen, Camilla Eline; Osgood, Jayne; Otterstad, Ann Merete; Myrvold, Hanne Berit & Elmenhorst, Constanse (2018). The pleasure and violence of theories in ECEC: In search of more liveable worlds.
  • Andersen, Camilla Eline (2018). Potentiality as an ontological force with race-events in early childhood education.
  • Andersen, Camilla Eline (2018). Presentasjon av forskning på akademiske arenaer.
  • Andersen, Camilla Eline (2018). Kan perspektiver på hvithet og rase skape andre tilnærminger til mangfold og forskjellighet i barnehagefeltet?
  • Andersen, Camilla Eline (2018). Stuck/metamorphing child.
  • Andersen, Camilla Eline; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik; Otterstad, Ann Merete; Osgood, Jayne; Nordstrom, Susan Naomi & Jensen, Maybritt (2018). Multiple becomings with Alice(s): Nomadic Movements in the Anthropocene.
  • Andersen, Camilla Eline & Osgood, Jayne (2018). A feminist new materialist experiment in reconfiguring diversity and difference through children’s media.
  • Andersen, Camilla Eline (2018). Posthumanisms and new materialisms in Norwegian ECE research: What is happening and what is the debate?
  • Andersen, Camilla Eline (2017). Towards other durations: Bergson’s method of intuition as affirmative critique with strange race-happenings.
  • Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2017). Hva er kritikk? Negative kritikk(er) og affirmerende kritikk.
  • Andersen, Camilla Eline; Osgood, Jayne; Robinson, Kerry & Diaz, Criss Jones (2017). Diversity, difference and social justice in early childhood education: Global perspectives on contemporary social issues and their impact on the lives of children and their families.
  • Andersen, Camilla Eline (2017). An experimental shift to the affirmative and an ‘attuned empiricism’ in early childhood education research on race.
  • Andersen, Camilla Eline; Otterstad, Ann Merete; Koro-Ljungberg, Mirka & Osgood, Jayne (2017). Posthumanisme utvider hva som er mulig. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Andersen, Camilla Eline (2017). Hva vil vi med barndommen? Deltakelse i paneldebatt - Margareth Olins film "Barndom".
  • Andersen, Camilla Eline (2016). Experiences on affective methodologies when working with race .
  • Andersen, Camilla Eline (2016). Barnehagepedagogikk i et samfunn preget av mangfold.
  • Andersen, Camilla Eline (2016). Nymaterialisme-posthumanisme: lesninger av noen utvalgte tekster.
  • Andersen, Camilla Eline (2016). Filosofisk inspirerte innspill til hvordan møte forskjellighet og mangfold i barnehagen.
  • Andersen, Camilla Eline (2016). Deleuze og Guattaris omvandrende oppløste selv: Innspill til profesjonstenkning i barnehagelandskapet.
  • Andersen, Camilla Eline (2016). Working the limits of critical thinking towards solidarity to come.
  • Andersen, Camilla Eline & Bjelkerud, Agnes Westgaard (2016). Folding, unfolding and refolding with Wunderkammern towards more just research methodologies.
  • Andersen, Camilla Eline; Jensen, Maybritt; Nordstrom, Susan Naomi; Osgood, Jayne; Otterstad, Ann Merete & Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2016). Reconfiguring early childhood solidarity/ies through research performances.
  • Andersen, Camilla Eline & Susan Naomi, Nordstrom (2016). Posthuman modes: Toward a more socially just post methodological entanglement.
  • Andersen, Camilla Eline (2016). Deleuze and Guattari in assemblage with designs students' work on vizualizing complexity in relation to migration.
  • Andersen, Camilla Eline; Otterstad, Ann Merete & Reinertsen, Anne Beate (2015). A metaphysichs of quality - Traversing childhood as non-teleological.
  • Andersen, Camilla Eline (2015). Begrepet "rase" i et barnehagefaglig landskap.
  • Andersen, Camilla Eline & Sandvik, Ninni (2015). Gilles Deleuze. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 32(3), s. 36–40.
  • Andersen, Camilla Eline (2015). How to adapt education adequately in multicultural schools and kindergartens?
  • Andersen, Camilla Eline (2015). Mot en mindre profesjonalitet - med "rase" som kritisk tema.
  • Andersen, Camilla Eline (2015). Sedimented Race-Events and Bergsonian Intuition: Towards a Minor Professionalism in Early Childhood.
  • Andersen, Camilla Eline (2015). - Hudfarge bør bli et tema i barnehagen. [Internett]. forskning.no.
  • Andersen, Camilla Eline (2015). Propelling Oneself Out of Too Habitual Race-Events in Early Childhood: Intuition as a Leap towards the Possible.
  • Andersen, Camilla Eline (2014). Prioriterer "norsk kultur" i barnehagen. [Avis]. Adresseavisen.
  • Andersen, Camilla Eline (2014). Bygdebarnehager klarer ikke minoritetsjobben sin. [Internett]. Forskning.no.
  • Reinertsen, Anne Beate; Otterstad, Ann Merete; Andersen, Camilla Eline; Ben-Horin, Oded & Waade, Roy Aksel (2014). A working constitution 1814-2014 21-24 May 2014 .
  • Andersen, Camilla Eline (2014). Affect-data: On connecting to the world in its becoming.
  • Andersen, Camilla Eline (2014). Revolusjonspraksiser i et kvelende politisk barnehagelandskap. Første steg. ISSN 1504-1891. 10(4), s. 32–35.
  • Andersen, Camilla Eline (2014). Prioriterer "norsk" kultur i barnehagen. [Avis]. Aftenposten.
  • Andersen, Camilla Eline; Sand, Sigrun & Engen, Thor Ola (2014). Lite inkluderende barnehager. [Internett]. forskningsradet.no.
  • Andersen, Camilla Eline (2014). Discussant for the Plenary: Contemporary Critical Qualitative Inqury II.
  • Andersen, Camilla Eline (2014). Profesjonsutøvelse og ledelse i barnehagen - et flerkulturelt perspektiv.
  • Andersen, Camilla Eline (2014). Affect-data: Connecting to the world in its becoming.
  • Andersen, Camilla Eline (2013). Hvilken dukke ville ditt barn valgt? [Avis]. VG Helg, lørdagsmagasin i VG.
  • Andersen, Camilla Eline (2013). "Rase" i et barnehagefaglig landskap. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 106–107.
  • Andersen, Camilla Eline (2013). Tusenvis av ørsmå norskheter. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 24–28.
  • Andersen, Camilla Eline; Halmrast, Gudrun Sælen; Østerås, Bergljot; Otterstad, Ann Merete & Sandvik, Ninni Elisabeth (2013). Kortslutninger om barnehagebarns opplevelser og erfaringer. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 50–53.
  • Andersen, Camilla Eline (2013). What is race? Thinking with Deleuze.
  • Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2013). Researching the Assemblage of Cultural Diversity in Norway: Challenging Simplistic Research Approaches.
  • Andersen, Camilla Eline (2013). En presentasjon av forskningsprosjektet "Den flerkulturelle barnehage i rurale strøk".
  • Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2012). Seminar presentation: AssembLAGE of cultural diversities in contemporary Norway - continuing.
  • Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2012). AssembLAGE: Experimenting with Norwegian Representations of Cultural Diversities and Complexities.
  • Andersen, Camilla Eline (2012). Becoming-Professional in Early Childhood: a White Preschool Teacher in a Global Racialized World.
  • Andersen, Camilla Eline; Bjelkerud, Agnes Westgaard & Østerås, Bergljot (2012). Avhengig av en konstruktiv politisk behandling. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 10–11.
  • Andersen, Camilla Eline (2012). - Forskningsarbeid er også politisk arbeid. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 105–107.
  • Andersen, Camilla Eline; Otterstad, Ann Merete & Bustos, Marcela Montserrat Fonseca (2011). AssembLAGE: re-narrativising Norwegian representations of cultural diversities and complexities .
  • Andersen, Camilla Eline (2011). Forskjellighet i barnehagen.
  • Andersen, Camilla Eline (2011). “Race” and identities in Norwegian early childhood education: Disrupting images of inclusion.
  • Andersen, Camilla Eline (2011). Mer kunnskap om språklig og kulturelt mangfold i barnehagen må til. Første steg. ISSN 1504-1891. s. 36–39.
  • Otterstad, Ann Merete & Andersen, Camilla Eline (2011). Kan tåka brukes til noe? Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 27(1), s. 89–91.
  • Andersen, Camilla Eline (2011). Om å skape rom for kompleksitet i rurale strøk: innspill til pedagogiske praksiser.
  • Andersen, Camilla Eline; Bjelkerud, Agnes Westgaard; Otterstad, Ann Merete & Skoglund, Tonje (2010). Et prosjekt om aktivisme og flerkulturelt arbeid.
  • Andersen, Camilla Eline (2010). Racialisation in Norwegian early childhood education: disrupting images of multiculturalism.
  • Andersen, Camilla Eline & Otterstad, Ann Merete (2010). Å utforske sosial ulikhet som aktivister. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 26(4), s. 44–49.
  • Andersen, Camilla Eline (2010). En surveyundersøkelse om den flerkulturelle barnehage i rurale strøk.
  • Andersen, Camilla Eline; Angell-Jacobsen, Mona-Lisa; Becher, Aslaug Andreassen; Bustos, Marcela Montserrat Fonseca; Otterstad, Ann Merete & Pope, Liv Alice [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2009). Hope in Norway: Resiting the monocultural with children and adults (Presented in a collective performance).
  • Andersen, Camilla Eline (2009). Does 'race' matter in early childhood education? Undoing racisms.
  • Andersen, Camilla Eline; Becher, Aslaug Andreassen; Bustos, Marcela Montserrat Fonseca; Otterstad, Ann Merete; Syed, Bushra Fatima & Angell, Mona-Lisa [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2009). Hope in Norway: Resisiting the Monocultural With Children and Adults. .
  • Andersen, Camilla Eline (2008). Når feiring av mangfold ikke er nok.
  • Andersen, Camilla Eline (2008). Re-thinking practice when bases are different: the everyday, norms and values in culturally diverse barnehager (Norwegian preschools).
  • Andersen, Camilla Eline (2007). Om å skape rom for mangfoldige barndommer.
  • Andersen, Camilla Eline; Gjervan, Marit & Bleka, Målfrid (2006). Det unike er det vanlige. [Fagblad]. Første steg.
  • Andersen, Camilla Eline; Gjervan, Marit & Bleka, Målfrid (2006). Kommer senere. [Avis]. Klassekampen.
  • Andersen, Camilla Eline (2006). Innspill til framtidens barnehage.
  • Andersen, Camilla Eline (2005). Constructing decolonizing methodologies. Searching (and researching).
  • Andersen, Camilla Eline (2004). Jeg jobber i en flerkulturell barnehage! Fag, kultur og fellesskap - perspektiver på innholdet i barnehagen. 1(4), s. 45–50.
  • Andersen, Camilla Eline (2004). Maktforholdet i integreringsprosessen.
  • Andersen, Camilla Eline (2004). Etnografi i barnehager. Muligheter for dekoloniserende forskning med barn.
  • Andersen, Camilla Eline (2004). Who am I one year after the master’s degree? Troubling identities in relations to ethics and in practices in a Norwegian day care center.
  • Andersen, Camilla Eline (2004). Arenabarnehager: Kompetente førskolelærere i et flerkulturelt samfunn.
  • Andersen, Camilla Eline (2004). Verden i barnehagen.
  • Andersen, Camilla Eline (2004). Nyere perspektiver på barn og barndom.
  • Andersen, Camilla Eline (2004). Språkmiljø og språkutvikling i barnehagen.
  • Andersen, Camilla Eline (2004). Verden i barnehagen.
  • Andersen, Camilla Eline (2003). Kritisk blikk på norske barnehager.
  • Andersen, Camilla Eline (2003). Den norske barnehagen sett i relasjon til etnisitet, flerspråklighet og mangfold.
  • Andersen, Camilla Eline (2003). Verden i barnehagen – for hvem?
  • Andersen, Camilla Eline (2003). Whose world is it? Deconstructing discourses in Norwegian early childhood education and care in relation to cultural diversity.
  • Andersen, Camilla Eline (2003). Flerkulturell oppvekst - også i barnehagen? Kritisk refleksjon og meningsskaping.
  • Andersen, Camilla Eline (2002). Verden i barnehagen - hvem sin verden er det? Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 18(4), s. 6–13.
  • Andersen, Camilla Eline (2002). ”Han er veldig flink, han skjønner veldig mye”. Debattserien for barnehagefolk. ISSN 0801-2652. 18(4), s. 54–58.
  • Andersen, Camilla Eline (2002). Tør vi konstruere nye perspektiver i den flerkulturelle barnehagen?
  • Andersen, Camilla Eline (2002). Verden i barnehagen.
  • Leirpoll, Beate Kristin; Andersen, Camilla Eline; Alstad, Gunhild Tomter & Skreland, Lisbeth Ljosdal (2023). Tid, berøring og inderlighet. Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-456-0.
  • Andersen, Camilla Eline (2015). Mot en mindre profesjonalitet: "Rase", tidlig barndom og Deleuzeoguattariske blivelser. Stockholm University. ISSN 978-91-7649-134-8.
  • Andersen, Camilla Eline; Engen, Thor Ola; Gitz-Johansen, Thomas; Kristoffersen, Chamilla; Obel, Lise Skoug & Sand, Sigrun [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2011). Den flerkulturelle barnehage i rurale områder: Nasjonal surveyundersøkelse om minoritetsspråklige barn i barnehager utenfor de store byene. Høgskolen i Hedmark. ISSN 9788276718492.
  • Andersen, Camilla Eline; Engen, Thor Ola; Gitz-Johansen, Thomas; Kristoffersen, Chamilla; Sand, Sigrun & Zachrisen, Berit (2011). Den flerkulturelle barnehagen i rurale områder: Nasjonal surveyundersøkelse om minoritetsspråklige barn i barnehager utenfor de store byene. Høgskolen i Hedmark. ISSN 0808-2626.
  • Andersen, Camilla Eline & Sidsel, Germeten (2005). Etnografi i barnehagen. Muligheter for dekoloniserende forskning med barn? Høgskolen i Oslo og Akershus.
  • Furu, Anne; Andersen, Camilla Eline & Johansson, Jan-Erik (2003). Tør vi konstruere nye perspektiver i den flerkulturelle barnehage? Høgskolen i Oslo og Akershus.
  • Andersen, Camilla Eline (2002). Verden i barnehagen. Dekonstruksjoner i lys av postkolonial teori: en etnografisk undersøkelse fra en barnehageavdeling. Høgskolen i Oslo og Akershus. ISSN 82-579-4164-6.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Midtbyen Park
Skoleveien 4, 2318 Hamar
Rom 2P244
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum