Eirik Askerøi
Professor
- E-post
- eirik.askeroi@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 51 76 17
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for kunstfag og kulturstudier
Studiested Hamar
Kort om
Professor i musikk ved Høgskolen i Innlandet. Musiker siden 1998, og musikkviter med MA i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo (2005) og PhD i utøvende rytmisk musikk fra Universitetet i Agder (2013). Interessert i forholdet mellom menneske og maskin i produksjonssammenheng, effekten av teknologi på musikalske uttrykk, og hvordan detaljer i et uttrykk kan påvirke den helhetlige musikalske ytringen. Har publisert en del artikler og bokkapitler om dette i diverse fagfellevurderte bøker og tidsskrift (se Bibliografi), og bidratt på en del plateinnspillinger i forskjellige roller (se Diskografi).
2022: Askerøi, Eirik. Bokanmeldelse av Hearing Luxe Pop: Glorification, Glamour, and the Middlebrow in American Popular Music av John Howland. Svensk TIdsskrift för Musikforskning.
2021: Askerøi, E. & Vestad, I. L. 'Singing Like a Child: Transgressive Girlhood in the Music Classroom'. In Blix, H. S., Onsrud, S. V. & Vestad, I. L. (Eds.), Gender Issues in Scandinavian Music Education: From Sterotypes to Multiple Possibilities. London & New York: Routledge.
2021: Askerøi, E. 'Transmissions: Sonic Markers of Difference in the Sound of Joy Division'. Punk & Post-Punk 10 (2).
2020: Askerøi, E. 'Sound i Historisk Perspektiv: Oppdagelse, Naturalisering, Kanonisering'. I Eiksund, Ø. J., Angelo, E. & Knigge, J. (Eds.), MusPed: Music Technology in Education: Channeling and Challenging Perspectives. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
2020: Askerøi, E., Hansen, K. A., & Jarman, F. (Eds.). Popular Musicology and Identity: Essays in Honour of Stan Hawkins. London & New York: Routledge.
2020: Askerøi, E. ‘ Bokanmeldelse av Elektrisk lyd i Norge fra 1930 til 2005 av J. Rudi’. Studia Musicologica Norvegica, 46 (1): 94-95.
2017: Askerøi, Eirik. ‘Spectres of Masculinity: Markers of Vulnerability and Nostalgia in Johnny Cash’. In S. Hawkins (Ed.), The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender. London and New York: Routledge.
2017: Askerøi, Eirik. ‘Pop Music for Kids: Sonic Markers as Narrative Strategies in Children’s Music’. InFormation - Nordic Journal of Art and Research, 6 (2): 1-13.
2017: Askerøi, Eirik, and André Viervoll. ‘Musical Listening: Teaching Studio Production in an Academic Institution’. In G. D. Smith, M. Brennan, P. Kirkman, Z. Moir, & S. Rambarran (Eds.), The Routledge Research Companion to Popular Music Education. London and New York: Routledge.
2016: Askerøi, Eirik. ‘Who is Beck? Sonic Markers as a Compositional Tool in Popular Music’. Popular Music 35 (3): 380-95.
2013: Askerøi, Eirik. Reading Pop Production: Sonic Markers and Musical Identity. (PhD), University of Agder, Kristiansand.
2011: Askerøi, Eirik. ‘No Love in Modern Life: Matters of Performance and Production in a Morrissey Song’. In Morrissey: Fandom, Representations and Identities, edited by Eoin Devereux, Aileen Dillane, and Martin J. Power, 207-23. Bristol: Intellect Books.
Diskografi:
Her er noen lenker til noen innspillinger jeg har vært med på:
- Pling (vokal, gitarer, bass, Mellotron, produksjon).
- Agregat (vokal, barytongitar, el.git, synth, programmering, produksjon).
- Queendom (akustiske og elektriske gitarer).
- Sunniva Lundh (akustisk gitar, el.git, barytongitar og Mellotron).
- Maria Due (akustisk gitar, el.gitar, synth).
- Petrikor - 'My Lie' (bass).
- Rikke Normann - 'Unfollow' og 'Melted Snow' (Agregat remix)
- Rikke Normann - 'History' (bass og gitar).
- Eik - 'Love Storm' (Agregat remix)
- Kant Kino - 'Red Rain' (Agregat remix).
- Richard Nygaard - The Book of Vast Ideas (gitarer)
- Falleba - Frokost med te (gitarer, vokal - tidlig band, ikke le...)
Publikasjoner og prosjekter
Forskergrupper
Adresser
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum