English version of this page
Hanne Søberg Finbråten

Hanne Søberg Finbråten

Førsteamanuensis

E-post
hanne.finbraten@inn.no
Telefonnummer
+47 62 43 07 89
Mobilnummer
+47 97 14 32 88

Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Seksjon for avansert sykepleie
Studiested Elverum, Rom 4L3203

Kort om

Hanne Søberg Finbråten er sykepleier med doktorgrad. Hovedområdet for hennes forskning er først og fremst knyttet til helsekompetanse, som hun har hatt som undervisnings- og forskningsområde siden 2008. Hennes forskning innenfor helsekompetanse omfatter evaluering av psykometriske egenskaper til måleinstrumenter for kartlegging av helsekompetanse, kartlegging av helsekompetanse blant personer med diabetes og generell befolkning. Forskningen omfatter videre helsekompetanse både blant enkeltpersoner og i organisasjoner. Finbråten er aktiv i nasjonale og internasjonale nettverk innenfor helsekompetanse-forskning. I tillegg har Finbråten bidratt med Rasch analyser i evaluering av psykometriske egenskaper til måleinstrumenter som har til hensikt å måle psykiske plager blant ungdom. Finbråten underviser og veileder studenter på bachelor-, master- og ph.d.-nivå.

Publikasjoner

  • Finbråten, Hanne Søberg; Guttersrud, Øystein; Foss, Camilla; Pettersen, Kjell Sverre; Tørris, Christine & Meyer, Mona Elisabeth [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2023). Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring. . UNIPED. ISSN 1500-4538. 46(4), s. 230–244. doi: 10.18261/uniped.46.4.3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kleppang, Annette Løvheim; Steigen, Anne Mari & Finbråten, Hanne Søberg (2023). Explaining variance in self-efficacy among adolescents: the association between mastery experiences, social support, and self-efficacy. BMC Public Health. ISSN 1471-2458. 23(1), s. 1–10. doi: 10.1186/s12889-023-16603-w. Fulltekst i vitenarkiv
  • Finbråten, Hanne Søberg; Romedal, Signegun; Borge, Christine Råheim & Eie, Anette (2023). Helsekompetanse i pasient- og pårørendeopplæring – en tematisk analyse. Sykepleien Forskning. ISSN 1890-2936. 18(91893). doi: 10.4220/Sykepleienf.2023.91893. Fulltekst i vitenarkiv
  • Griese, Lennert; Finbråten, Hanne Søberg; Francisco, Rita; De Gani, Saskia Maria; Griebler, Robert & Guttersrud, Øystein [Vis alle 15 forfattere av denne artikkelen] (2022). HLS19-NAV-Validation of a New Instrument Measuring Navigational Health Literacy in Eight European Countries. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). ISSN 1661-7827. 19(21). doi: 10.3390/ijerph192113863. Fulltekst i vitenarkiv
  • Le, Christopher; Guttersrud, Øystein; Sørensen, Kristine & Finbråten, Hanne Søberg (2022). Developing the HLS19-YP12 for measuring health literacy in young people: a latent trait analysis using Rasch modelling and confirmatory factor analysis. BMC Health Services Research. ISSN 1472-6963. 22, s. 1–21. doi: 10.1186/s12913-022-08831-4. Fulltekst i vitenarkiv
  • Finbråten, Hanne Søberg; Grønlien, Heidi Kristine; Pettersen, Kjell Sverre; Foss, Camilla & Guttersrud, Øystein (2022). Nursing students’ experiences with concept cartoons as an active learning strategy for developing conceptual understanding in anatomy and physiology: A mixed-method study. Nurse Education in Practice. ISSN 1471-5953. 65. doi: 10.1016/j.nepr.2022.103493. Fulltekst i vitenarkiv
  • Finbråten, Hanne Søberg; Nowak, Peter; Griebler, Robert; Biro, Eva; Vrdelja, Mitja & Charafeddine, Rana [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2022). The HLS19-COM-P, a New Instrument for Measuring Communicative Health Literacy in Interaction with Physicians: Development and Validation in Nine European Countries. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). ISSN 1661-7827. 19(18). doi: 10.3390/ijerph191811592. Fulltekst i vitenarkiv
  • Steigen, Anne Mari; Finbråten, Hanne Søberg & Kleppang, Annette Løvheim (2022). Using Rasch Analysis to Assess the Psychometric Properties of a Five-Item Version of the General Self-Efficacy Scale in Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). ISSN 1661-7827. 19(5). doi: 10.3390/ijerph19053082. Fulltekst i vitenarkiv
  • Link, Thomas; Pelikan, Jurgen M.; Mikšová, Dominika; Straßmayr, Christa; Berzelak, Nejc & Bøggild, Henrik [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Methods. I Pelikan, Jurgen M.; Straßmayr, Christa; Pettersen, Kjell Sverre; Le, Christopher & et al. , the HLS19 Consortium of M-POHL (Red.), International Report on the Methodology, Results, and Recommendations of the European Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) of M-POHL. The HLS19 Consortium of the WHO Action Network M-POHL. s. 70–87.
  • Straßmayr, Christa; Pelikan, Jurgen M.; Link, Thomas; Mikšová, Dominika; Berens, Eva Maria & Van den Broucke, S [Vis alle 21 forfattere av denne artikkelen] (2021). Study design. I Pelikan, Jurgen M.; Straßmayr, Christa; Pettersen, Kjell Sverre; Le, Christopher & et al. , the HLS19 Consortium of M-POHL (Red.), International Report on the Methodology, Results, and Recommendations of the European Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) of M-POHL. The HLS19 Consortium of the WHO Action Network M-POHL. s. 24–56.
  • Levin-Zamir, Diane; van den Broucke, Stephan; Pelikan, Jurgen M.; Biro, Eva; Bøggild, Henrik & Bruton, Lucy [Vis alle 25 forfattere av denne artikkelen] (2021). Digital Health Literacy. I Pelikan, Jurgen M.; Straßmayr, Christa; Pettersen, Kjell Sverre; Le, Christopher & et al. , the HLS19 Consortium of M-POHL (Red.), International Report on the Methodology, Results, and Recommendations of the European Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) of M-POHL. The HLS19 Consortium of the WHO Action Network M-POHL. s. 275–311.
  • Nowak, Peter; Finbråten, Hanne Søberg; Biro, Eva; Bøggild, Henrik; Charafeddine, Rana & Mancini, Julien [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2021). Communicative Health Literacy with physicians in health care services. I Pelikan, Jurgen M.; Straßmayr, Christa; Pettersen, Kjell Sverre; Le, Christopher & et al. , the HLS19 Consortium of M-POHL (Red.), International Report on the Methodology, Results, and Recommendations of the European Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) of M-POHL. The HLS19 Consortium of the WHO Action Network M-POHL. s. 233–274.
  • Link, Thomas; Pelikan, Jurgen M.; Mikšová, Dominika; Straßmayr, Christa; Alfers, Tobias & Berens, Eva Maria [Vis alle 23 forfattere av denne artikkelen] (2021). The HLS19-Q12 measure. I Pelikan, Jurgen M.; Straßmayr, Christa; Pettersen, Kjell Sverre; Le, Christopher & et al. , the HLS19 Consortium of M-POHL (Red.), International Report on the Methodology, Results, and Recommendations of the European Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) of M-POHL. The HLS19 Consortium of the WHO Action Network M-POHL. s. 88–110.
  • Dietscher, Christina; Pelikan, Jurgen M.; Nowak, Peter; Straßmayr, Christa; Berens, Eva Maria & De Castro, Paola [Vis alle 21 forfattere av denne artikkelen] (2021). Recommendations for policy, practice, and research. I Pelikan, Jurgen M.; Straßmayr, Christa; Pettersen, Kjell Sverre; Le, Christopher & et al. , the HLS19 Consortium of M-POHL (Red.), International Report on the Methodology, Results, and Recommendations of the European Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) of M-POHL. The HLS19 Consortium of the WHO Action Network M-POHL. s. 366–386.
  • Doyle, Gerardine; Rowlands, Gill; Joranger, Pål; Le, Christopher; Bøggild, Henrik & Finbråten, Hanne Søberg [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2021). Health literacy and health-related quality of life as a mediator for health costs. I Pelikan, Jurgen M.; Straßmayr, Christa; Pettersen, Kjell Sverre; Le, Christopher & et al. , the HLS19 Consortium of M-POHL (Red.), International Report on the Methodology, Results, and Recommendations of the European Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) of M-POHL. The HLS19 Consortium of the WHO Action Network M-POHL. s. 344–365.
  • Griebler, Robert; Guttersrud, Øystein; Cadeddu, Chiara; Straßmayr, Christa; Link, Thomas & Mikšová, Dominika [Vis alle 15 forfattere av denne artikkelen] (2021). Vaccination Health Literacy. I Pelikan, Jurgen M.; Straßmayr, Christa; Pettersen, Kjell Sverre; Le, Christopher & et al. , the HLS19 Consortium of M-POHL (Red.), International Report on the Methodology, Results, and Recommendations of the European Health Literacy Population Survey 2019-2021 (HLS19) of M-POHL. The HLS19 Consortium of the WHO Action Network M-POHL. s. 312–343.
  • Finbråten, Hanne Søberg; Kleppang, Annette Løvheim & Steigen, Anne Mari (2021). Using the Rasch measurement theory to assess the psychometric properties of the Hopkins Symptom Checklist-10 in adolescents. Health and Quality of Life Outcomes. ISSN 1477-7525. doi: 10.1186/s12955-021-01884-9. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kleppang, Annette Løvheim; Steigen, Anne Mari; Ma, Li; Finbråten, Hanne Søberg & Hagquist, Curt (2021). Electronic media use and symptoms of depression among adolescents in Norway. PLOS ONE. ISSN 1932-6203. doi: 10.1371/journal.pone.0254197. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Per Normann & Finbråten, Hanne Søberg (2020). Unsatisfactory psychometric properties of the Norwegian Behavior Rating Inventory of Executive Function Teacher form - a Rasch Measurement Theory Validation . Nevropsykologi : Medlemsblad for Norsk Nevropsykologisk Forening. ISSN 1500-8347. s. 12–21.
  • Kleppang, Annette Løvheim; Steigen, Anne Mari & Finbråten, Hanne Søberg (2020). Using Rasch measurement theory to assess the psychometric properties of a depressive symptoms scale in Norwegian adolescents. Health and Quality of Life Outcomes. ISSN 1477-7525. doi: 10.1186/s12955-020-01373-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Finbråten, Hanne Søberg; Guttersrud, Øystein; Nordström, Gun; Pettersen, Kjell Sverre; Trollvik, Anne & Larsson, Bodil Wilde (2020). Explaining variance in health literacy among people with type 2 diabetes: the association between health literacy and health behaviour and empowerment. BMC Public Health. ISSN 1471-2458. 20. doi: 10.1186/s12889-020-8274-z. Fulltekst i vitenarkiv
  • Finbråten, Hanne Søberg; Larsson, Bodil Wilde; Nordström, Gun; Pettersen, Kjell Sverre; Trollvik, Anne & Guttersrud, Øystein (2018). Establishing the HLS-Q12 short version of the European Health Literacy Survey Questionnaire: latent trait analyses applying Rasch modelling and confirmatory factor analysis. BMC Health Services Research. ISSN 1472-6963. 18:506, s. 1–17. doi: 10.1186/s12913-018-3275-7. Fulltekst i vitenarkiv
  • Finbråten, Hanne Søberg (2018). Health literacy i helsefremmende sykepleie. I Gammersvik, Åse & Larsen, Torill Marie Bogsnes (Red.), Helsefremmende sykepleie- teori og praksis. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2085-4. s. 86–110.
  • Finbråten, Hanne Søberg; Guttersrud, Øystein; Nordström, Gun; Pettersen, Kjell Sverre; Trollvik, Anne & Larsson, Bodil Wilde (2018). Validating the Functional, Communicative and Critical Health Literacy Scale Using Rasch Modeling and Confirmatory Factor Analysis. Journal of Nursing Measurement. ISSN 1061-3749. 26(2), s. 341–363. doi: 10.1891/1061-3749.26.2.341. Fulltekst i vitenarkiv
  • Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre; Larsson, Bodil Wilde; Nordström, Gun; Trollvik, Anne & Guttersrud, Øystein (2017). Validating the European Health Literacy Survey Questionnaire in people with type 2 diabetes: Latent trait analyses applying multidimensional Rasch modelling and confirmatory factor analysis . Journal of Advanced Nursing. ISSN 0309-2402. 73(11), s. 2730–2744. doi: 10.1111/jan.13342.

Se alle arbeider i Cristin

  • Finbråten, Hanne Søberg; Romedal, Signegun; Borge, Christine Råheim & Eie, Anette (2024). Helseinformasjon må tilpasses den enkeltes helsekompetanse. Sykepleien. ISSN 0802-9768. doi: 10.4220/Sykepleiens.2024.95687.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2024). Befolkningens helsekompetanse og bærekraft. Ligger deler av løsningen på bærekraftutfordringen her? .
  • Finbråten, Hanne Søberg (2024). Helsekompetanse.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2024). Helsekompetanse som et relasjonelt konsept. .
  • Finbråten, Hanne Søberg (2024). Hvordan styrke helsekompetanse hos pasienter og pårørende, -hvordan kan vi gjøre helsetjenestene mer helsekompetansevennlige? .
  • Finbråten, Hanne Søberg (2023). Helsekompetanse.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2023). Helsekompetanse som politisk satsingsområde.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2023). Hvilken helsekompetanse trenger pasienter med hjertesvikt for å delta i digital hjemmeoppfølging.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2023). Helsekompetanse – hva og hvorfor. .
  • Finbråten, Hanne Søberg (2023). Helsekompetanse–hva og hvorfor. .
  • Finbråten, Hanne Søberg & Islertas, Zeynep (2023). Identifying organizational health literacy (OHL) strength and weaknesses in a hospital pilot: National experiences from Norway and Germany. In: StraßmayrC., Jaks, R., Hartman, A., Finbråten, H.S, Islertas, Z., Zillman, N., Krajnovic, D., & Levin-Zamir, D. Workshop.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2023). Hva er helsekompetanse og hvilke konsekvenser har det for den enkelte? .
  • Finbråten, Hanne Søberg; Borge, Christine Råheim; Romedal, Signegun & Eie, Anette (2023). Refleksjoner over betydningen av helsekompetanse i pasient- og pårørendeopplæring.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2023). Helsekompetansevennlige sykehus - helsekompetanse som et relasjonelt konsept. .
  • Finbråten, Hanne Søberg; Romedal, Signegun; Borge, Christine Råheim & Eie, Anette (2023). Helsepersonell og ledere sine refleksjoner rundt helsekompetanse i pasient- og pårørendeopplæring. .
  • Finbråten, Hanne Søberg; Guttersrud, Øystein; Spilker, Ragnhild Storstein & Le, Christopher (2023). Pilotering av standarder for helsekompetansevennlige helsetjenester. .
  • Finbråten, Hanne Søberg (2023). Assessing organizational health literacy (OHL) in hospitals and primary care. In:Levin-Zamir, D., Christa Straßmayr, C. Finbråten, H.S and Schlacher, A. for the M-POHL Consortium. Panel session. .
  • Haaland-Øverby, Mette; Guttersrud, Øystein; Helseth, Sølvi; Skirbekk, Helge; Finbråten, Hanne Søberg & Le, Christopher (2023). Digital health literacy and Navigation health literacy in people with long-term conditions - Applied Rasch modeling for latent trait analysis.
  • Kasper, Jürgen; Finbråten, Hanne Søberg; Guttersrud, Øystein; Heen, Anja Fog & Kienlin, Simone Maria (2023). Approaching an abbreviation of the self-administered patient scale, MAPPIN‘SDM.
  • Le, Christopher; Guttersrud, Øystein; Sørensen, Kristine & Finbråten, Hanne Søberg (2022). Utviklingen av måleskalaen HLS19-YP12 for måling av helsekompetanse hos unge personer, ved bruk av Rasch-modellering og konfirmerende faktor analyse.
  • Le, Christopher; Guttersrud, Øystein & Finbråten, Hanne Søberg (2022). Using Rasch-modelling to assess the psychometric properties of the HLS19-COM-NO, HLS19-NAV-NO, HLS19-DSK, and HLS19-DHL scales for measuring communicative, navigational and digital health literacy in adolescents and young adults. A nation-wide cross-sectional study in Norway.
  • Kleppang, Annette Løvheim; Steigen, Anne Mari & Finbråten, Hanne Søberg (2022). Explaining variance in self-efficacy among adolescents: the association between quality of life, social support, and self-efficacy.
  • Haaland-Øverby, Mette; Helseth, Sølvi; Stenberg, Una; Le, Christopher; Finbråten, Hanne Søberg & Pettersen, Kjell Sverre [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Helsekompetanse og langvarige helseutfordringer En presentasjon av ph.d.-studie ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid på OsloMet.
  • Pelikan, Jurgen M.; Dietscher, Christina; Link, Thomas; Straßmayr, Christa; Griebler, Robert & van den Broucke, Stephan [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2022). What have we learned from WHO‘s M-POHL HLS19 study and results on measuring and improving general adult population comprehensive and specific health literacies? .
  • Finbråten, Hanne Søberg; Guttersrud, Øystein; Spilker, Ragnhild Anne Caroline Storste & Le, Christopher (2022). Pilotering av standarder for helsekompetansevennlige organisasjoner.
  • Guttersrud, Øystein; Finbråten, Hanne Søberg; Haaland-Øverby, Mette; Sørensen, Kristine & Le, Christopher (2022). Måling av helsekompetanse – videreutvikling av måleskalaer ved bruk av lineær logistisk testmodell.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2022). Helsekompetanse i befolkningen.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2022). Helsekompetanse i rehabilitering. .
  • Grønlien, Heidi Kristine; Guttersrud, Øystein; Finbråten, Hanne Søberg & Pettersen, Kjell Sverre (2021). «Hvordan bruke skriftlig eksamen til utvikling av undervisning».
  • Finbråten, Hanne Søberg (2021). Helsekompetanse som nøkkelfaktor i pasient- og pårørendeopplæring. .
  • Le, Christopher; Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre & Guttersrud, Øystein (2021). Inn med målrettede løsninger for helsekompetanse i Europa! Dagens medisin. ISSN 1501-4290.
  • Pelikan, Jurgen M.; Straßmayr, Christa; Link, Thomas; Mikšová, Dominika; Schaeffer, Doris & Griese, Lennert [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2021). Results of the European Health Literacy Survey 2019 (HLS19) of the WHO Action Network M-POHL.
  • Le, Christopher; Guttersrud, Øystein; Pettersen, Kjell Sverre & Finbråten, Hanne Søberg (2021). Helsekompetanse blant unge personer under Covid-19 pandemien.
  • Stenberg, Una; Riiser, Kirsti; Bjørnsen, Hanne Nissen; Helseth, Sølvi; Le, Christopher & Haraldstad, Kristin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2021). Helsekompetanse i alt vi gjør- også for de unge. Dagens medisin. ISSN 1501-4290.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2021). Bruk av Rasch measurement theory for utvikling av endimensjonale kortversjoner av måleinstrumentet HLS19-Q47.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2021). Befolkningens helsekompetanse– med fokus på personer med langvarig sykdom.
  • Le, Christopher; Guttersrud, Øystein; Pettersen, Kjell Sverre & Finbråten, Hanne Søberg (2021). Measuring youth health literacy in Norway during the COVID-19 pandemic. .
  • Finbråten, Hanne Søberg (2021). Hva er helsekompetanse – og hvordan står det til med helsekompetansen hos den norske befolkningen? .
  • Finbråten, Hanne Søberg (2021). Hva er helsekompetanse – og hvordan står det til med helsekompetansen hos den norske befolkningen? .
  • Pelikan, Jurgen M.; Link, Thomas; Mikšová, Dominika; Straßmayr, Christa; Finbråten, Hanne Søberg & Guttersrud, Øystein [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). A new instrument and selected results on measuring comprehensive general health literacy of general populations in 17 countries of the European Region of the World Health Organisation.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2021). Befolkningens helsekompetanse - med fokus på personer med langvarig sykdom. .
  • Finbråten, Hanne Søberg; Nowak, Peter; Biro, Eva; Bøggild, Henrik; Charafeddine, Rana & Mancini, Julien (2021). Individuals’ proficiency in active participation in health care communication - results from the HLS19 -survey.
  • Finbråten, Hanne Søberg & Nowak, Peter (2021). Communicative Health Literacy with Physicians in Health Care Services (HL-COM-P).
  • Le, Christopher; Guttersrud, Øystein; Pettersen, Kjell Sverre & Finbråten, Hanne Søberg (2021). HLS19, preliminære resultater fra ungdom og unge voksne 16-24 år.
  • Guttersrud, Øystein; Wångdahl, Josefin; Sørensen, Kristine; Le, Christopher; Finbråten, Hanne Søberg & Pettersen, Kjell Sverre [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Helsekompetanse – om det å kunne ta kunnskapsbaserte beslutninger om egen helse. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 54–57.
  • Van Den Broucke, Stephan; Levin-Zamir, Diane; Schaeffer, Doris; Pettersen, Kjell Sverre; Guttersrud, Øystein & Finbråten, Hanne Søberg [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Digital health literacy in general populations – An international comparison. European Journal of Public Health. ISSN 1101-1262. 30. doi: 10.1093/eurpub/ckaa165.124.
  • Pelikan, Jurgen M.; Link, Thomas M.; Stassmayr, Christa; Griebler, Robert; Schaeffer, Doris & Berens, Eva Maria [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2020). Comprehensive health literacy in general populations – An international comparison – Preliminary results .
  • Terragni, Laura; Calogiuri, Giovanna & Finbråten, Hanne Søberg (2020). Health literacy among first-generation Italian immigrants in Norway.
  • Terragni, Laura; Calogiuri, Giovanna & Finbråten, Hanne Søberg (2020). Health literacy among first-generation Italian immigrants in Norway . European Journal of Public Health. ISSN 1101-1262. 30, s. v216–v2017. doi: 10.1093/eurpub/ckaa165.583.
  • Guttersrud, Øystein; Finbråten, Hanne Søberg; Stensrud, Helge; Halvorsrud, Hedvig; Pettersen, Kjell Sverre & Foss, Camilla [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Hvordan bruke skriftlig eksamen til utvikling av undervisning.
  • Steigen, Anne Mari; Finbråten, Hanne Søberg & Kleppang, Annette Løvheim (2019). The psychometric properties of a short version of the General Self-Efficacy Scale: A Rasch analysis.
  • Kleppang, Annette Løvheim; Steigen, Anne Mari & Finbråten, Hanne Søberg (2019). The association between screen time and psychological distress in Norwegian adolescents .
  • Finbråten, Hanne Søberg; Kleppang, Annette Løvheim & Steigen, Anne Mari (2019). The necessity of applying Rasch Measurement Theory in questionnaire-based public health research.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2019). Utvikling av en endimensjonal kortversjon av European Health Literacy Survey Questionnaire.
  • Finbråten, Hanne Søberg & Pettersen, Kjell Sverre (2019). Health literacy is needed for adequate health behaviour and empowerment.
  • Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre & Guttersrud, Øystein (2019). Developing a unidimensional short version of the European Health Literacy Survey Questionnaire.
  • Guttersrud, Øystein; Pettersen, Kjell Sverre & Finbråten, Hanne Søberg (2019). Measuring health literacy using HLS-NO-Q12: Empirically identifying and describing cumulative benchmarks for statistically different levels of performance.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2019). Measuring health literacy.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2018). Vi vasser i helseråd – finner du fram i jungelen? [Avis]. Glåmdalen.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2018). Health literacy – hva er det, og hvilken betydning har det for pasientsikkerhet? .
  • Finbråten, Hanne Søberg (2018). Using Rasch modelling to explore the dimensionality of the European Health Literacy Survey Questionnaire.
  • Kleppang, Annette Løvheim; Steigen, Anne Mari & Finbråten, Hanne Søberg (2018). Rasch(k)e stipendiater på tur. I Calogiuri, Giovanna & Knudsen, Per Egil (Red.), Institutt for Folkehelse - ÅRBOK 2017-2018. Høgskolen i Hedmark. s. 43–44.
  • Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre & Guttersrud, Øystein (2018). The necessity of conducting Rasch modelling in questionnaire-based quantitative nursing research.
  • Kleppang, Annette Løvheim; Steigen, Anne Mari & Finbråten, Hanne Søberg (2018). Rasch analysis of a scale intended to measure depressive symptoms in Norwegian adolescents.
  • Finbråten, Hanne Søberg & Kleppang, Annette Løvheim (2017). Et Rasch(kt) år. I Calogiuri, Giovanna; Skille, Eivind & Knudsen, Per Egil (Red.), Institutt for Tannpleie og Folkehelse - Årbok 2016-2017. Høgskolen i Hedmark. s. 37–39.
  • Naigaga, Desire Alice Sandra Mpolampola; Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre & Guttersrud, Øystein (2016). Validating the Norwegian short version of the European Health Literacy Survey Questionnaire (HLS-EU-Q16).
  • Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre; Larsson, Bodil Wilde; Nordström, Gun; Trollvik, Anne & Guttersrud, Øystein (2016). Validering av måleinstrumenter ved bruk av Rasch analyse.
  • Finbråten, Hanne Søberg; Guttersrud, Øystein; Spilker, Ragnhild Anne Caroline Storste & Le, Christopher (2023). Helsekompetansevennlige helsetjenester Pilotering av et kartleggingsvektøy for organisatorisk helsekompetanse ved fem helseinstitusjoner i Norge . Høgskolen i Innlandet.
  • Guttersrud, Øystein; Le, Christopher; Pettersen, Kjell Sverre & Finbråten, Hanne Søberg (2021). Rasch analyses of data collected in 17 countries: A technical report to support decision-making within the M-POHL consortium. @ The Norwegian NST of HLS19.
  • Le, Christopher; Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre; Joranger, Pål & Guttersrud, Øystein (2021). Health Literacy in Five Immigrant Populations in Norway: Pakistan, Poland, Somalia, Turkey, and Vietnam. English summary. In Helsekompetansen i fem innvandrerpopulasjoner i Norge: Pakistan, Polen, Somalia, Tyrkia og Vietnam. Befolkningens helsekompetanse, del II. The Norwegian Directorate of Health. Fulltekst i vitenarkiv
  • Le, Christopher; Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre; Joranger, Pål & Guttersrud, Øystein (2021). Health Literacy in the Norwegian Population. English Summary. In Befolkningens helsekompetanse, del I. The International Health Literacy Population Survey 2019 – 2021 (HLS19) – et samarbeidsprosjekt med nettverket M-POHL tilknyttet WHO-EHII. The Norwegian Directorate of Health. Fulltekst i vitenarkiv
  • Le, Christopher; Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre; Joranger, Pål & Guttersrud, Øystein (2021). Helsekompetansen i fem utvalgte innvandrerpopulasjoner i Norge: Pakistan, Polen, Somalia, Tyrkia og Vietnam. Befolkningens helsekompetanse, del II. Rapport IS-2988. Helsedirektoratet. Fulltekst i vitenarkiv
  • Le, Christopher; Finbråten, Hanne Søberg; Pettersen, Kjell Sverre; Joranger, Pål & Guttersrud, Øystein (2021). Befolkningens helsekompetanse, del I. The International Health Literacy Population Survey 2019–2021 (HLS19) – et samarbeidsprosjekt med nettverket M-POHL tilknyttet WHO-EHII. Rapport IS-2959. Helsedirektoratet. Fulltekst i vitenarkiv
  • Finbråten, Hanne Søberg & Guttersrud, Øystein (2018). Nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi desember 2017: I hvilken grad sensorenes poengsetting kan begrunnes faglig og forsvares psykometrisk. NOKUT.
  • Finbråten, Hanne Søberg (2018). Measuring health literacy - Evaluating psychometric properties of the HLS-EU-Q47 and the FCCHL, suggesting instrument refinements and exploring health literacy in people with type 2 diabetes and in the general Norwegian population . Karlstad University Studies. ISSN 978-91-7063-846-6.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Terningen Arena - L-blokk
Hamarveien 112, N-2406 Elverum
Rom 4L3203
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum