English version of this page
Hanne Riese

Hanne Riese

Professor

Interessefelt: utdanningspolitikk, studier av høyere utdanning, inkludering og førsteårsstudier

E-post
hanne.riese@inn.no
Telefonnummer
+47 62 43 00 68

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk – Lillehammer
Studiested Lillehammer, Rom 1N5007

Kort om

Hanne Riese er professor i pedagogikk. Hun har hovedfag i sosialantropologi og doktorgrad i pedagogikk fra Universitetet i Bergen i 2010 der hun var ansatt fram til hun kom til HINN i 2021. 

Rieses forskning dekker tre hovedområder: 'relasjoner og utdanning', 'utdanningspolitikk, endring og kontinuitet', og 'kvalitativ forskningsmetode'. I tillegg har hun publikasjoner innenfor områder som aksjonsforskning,  rase og rasialisering i utdanningsfeltet, og forskningsformidling . Hennes analytiske interesse er i møtet mellom handlingsteori og diskursive tilnærminger. Riese er i dag leder av forskningsgruppa "Samfunnsbyggende pedagogiske praksiser (SAPP)"

Prosjekter

Publikasjoner

  • Hilt, Line Torbjørnsen; Søreide, Gunn Elisabeth; Riese, Hanne & Guro, Bjørge (2024). ‘School is the Foundation of Everything’: Master- and Counter-narratives in Upper-secondary School Pupils’ Stories About the Importance of Schooling and Education. Young - Nordic Journal of Youth Research. ISSN 1103-3088. 32(3), s. 313–329. doi: 10.1177/11033088231221653.
  • Riese, Hanne; Hilt, Line Torbjørnsen & Abamosa, Juhar Yasin (2023). The migratory experience: Challenging inclusionary measures. I Done, Elizabeth J. & Knowler, Helen (Red.), International Perspectives on Exclusionary Pressures in Education: How Inclusion becomes Exclusion. Palgrave Macmillan. ISSN 9783031141126. s. 85–104. doi: 10.1007/978-3-031-14113-3_5.
  • Riese, Hanne (2022). Introduksjon: Aksjonsforskning, kunnskapssyn og politisk innramming. I Ulvik, Marit; Riese, Hanne & Roness, Dag (Red.), Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Fagbokforlaget. ISSN 9788245039900. s. 15–34.
  • Riese, Hanne; Søreide, Gunn Elisabeth & Hilt, Line Torbjørnsen (2022). How to frame standards and standardisation in education. I Riese, Hanne; Hilt, Line Torbjørnsen & Søreide, Gunn Elisabeth (Red.), Educational Standardisation in a complex world. Emerald Group Publishing Limited. ISSN 9781800715905. s. 3–24.
  • Hilt, Line Torbjørnsen & Riese, Hanne (2022). Mastering life through skills: risk prevention through "standards of the self" in health and life-skills education. I Riese, Hanne; Hilt, Line Torbjørnsen & Søreide, Gunn Elisabeth (Red.), Educational Standardisation in a complex world. Emerald Group Publishing Limited. ISSN 9781800715905. s. 143–162.
  • Riese, Hanne & Hilt, Line Torbjørnsen (2022). The Purpose of Education and the Future of Bildung. I Petersen, Karen Bjerg; Brömssen, Kerstin von; Jacobsen, Gro Hellesdatter; Garsdal, Jesper; Paulsen, Michael & Koefoed, Oleg (Red.), Rethinking Education in Light of Global Challenges. Scandinavian Perspectives on Culture, Society and the Anthropocene . Routledge. ISSN 9781032108193. s. 97–111.
  • Hilt, Line Torbjørnsen & Riese, Hanne (2021). Hybrid forms of education in Norway: a systems theoretical approach to understanding curriculum change. Journal of Curriculum Studies. ISSN 0022-0272. doi: 10.1080/00220272.2021.1956596. Fulltekst i vitenarkiv
  • Harlap, Yael & Riese, Hanne (2021). Race talk and white normativity: classroom discourse and narratives in Norwegian higher education. Teaching in Higher Education. ISSN 1356-2517. doi: 10.1080/13562517.2021.1940925.
  • Harlap, Yael & Riese, Hanne (2021). “We don’t throw stones, we throw flowers”: race discourse and race evasiveness in the Norwegian university classroom. Ethnic and Racial Studies. ISSN 0141-9870. doi: 10.1080/01419870.2021.1904146.
  • Riese, Hanne & Harlap, Yael (2021). Utdanning, rasialisering og tilhørighetens grenser . Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 7, s. 132–146. doi: 10.23865/ntpk.v7.2048.
  • Riese, Hanne; Hilt, Line & Søreide, Gunn Elisabeth (2020). Selvregulering som pedagogisk formål: Diskursive fornyelser i "Fremtidens skole". Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. doi: 10.23865/ntpk.v6.1717.
  • Egelandsdal, Kjetil & Riese, Hanne (2020). Never Mind the Gap: Formative Assessment Confronted with Dewey’s and Gadamer’s Concept of Experience . European Journal of Education. ISSN 0141-8211. doi: 10.1111/ejed.12378. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hole, Torstein Nielsen; Velle, Gaute; Riese, Hanne; Raaheim, Arild & Simonelli, Anne-Laure (2018). Biology students at work: using blogs to investigate personal epistemologies. Cogent Education. ISSN 2331-186X. 5(1), s. 1–16. doi: 10.1080/2331186X.2018.1563026. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hilt, Line; Riese, Hanne & Søreide, Gunn Elisabeth (2018). Narrow identity resources for future students: the 21st century skills movement encounters the Norwegian education policy context. Journal of Curriculum Studies. ISSN 0022-0272. 51(3), s. 384–402. doi: 10.1080/00220272.2018.1502356.
  • Ulvik, Marit; Riese, Hanne & Roness, Dag (2017). Action research – connecting practice and theory. Educational Action Research. ISSN 0965-0792. 26(2), s. 273–287. doi: 10.1080/09650792.2017.1323657.
  • Riese, Hanne (2016). Å være lærer og forsker innenfor et kvalitativt design: Aksjonsforskning som en autoetnografisk praksis. I Ulvik, Marit; Riese, Hanne & Roness, Dag (Red.), Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2005-2. s. 36–58.
  • Ulvik, Marit; Riese, Hanne & Roness, Dag (2016). Aksjonsforskning – et bidrag til en praksisnær og teoriorientert lærerutdanning. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 100(3), s. 222–239. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2016-03-06.
  • Carlsen, Benedicte & Riese, Hanne (2016). High stakes : an interview study of researchers' motivations for and experiences of being interviewed by journalists. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 37(1), s. 85–99. doi: 10.1515/nor-2016-0009.
  • Ulvik, Marit & Riese, Hanne (2016). Action research in pre-service teacher education – a never-ending story promoting professional development. Professional Development in Education. ISSN 1941-5257. 42(3), s. 441–457. doi: 10.1080/19415257.2014.1003089.
  • Ness, Ingunn Johanne & Riese, Hanne (2015). Openness, curiosity and respect: Underlying conditions for developing innovative knowledge and ideas between disciplines. Learning, Culture and Social Interaction. ISSN 2210-6561. 6, s. 29–39. doi: 10.1016/j.lcsi.2015.03.001.
  • Riese, Hanne; Carlsen, Benedicte & Glenton, Claire (2014). Qualitative research synthesis: How the whole can be greater than the sum of its parts. Anthropology in Action. ISSN 0967-201X. 21(2), s. 23–30. doi: 10.3167/aia.2014.210204.
  • Carlsen, Benedicte; Muftuoglu, Ingrid & Riese, Hanne (2014). Forskning i media: Forskere om motivasjon og erfaringer fra medieintervjuer. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 21(3), s. 188–208.
  • Harlap, Yael & Riese, Hanne (2014). Hva skjer når vi ser farge innen utdanning? Mulighetene ved å teoretisere rase i skolen i et <fargeblind> Norge. I Westrheim, Kariane & Tolo, Astrid (Red.), Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1285-9. s. 190–216.
  • Riese, Hanne (2012). Mini-enterprise projects: friendship, business and learning. Journal of Education and Work. ISSN 1363-9080. 41(4), s. 453–471. doi: 10.1080/13639080.2011.653557.
  • Riese, Hanne (2011). Enacting entrepreneurship education: The interaction of personal and professional interests in mini-enterprises. Cambridge Journal of Education. ISSN 0305-764X. 41(4), s. 445–460. doi: 10.1080/0305764X.2011.624998.
  • Riese, Hanne; Samara, Akylina & Lillejord, Sølvi (2011). Peer relations in peer learning. International Journal of Qualitative Studies in Education. ISSN 0951-8398. 25(5), s. 601–624. doi: 10.1080/09518398.2011.605078.
  • Riese, Hanne (2010). Pedagogic entrepreneurship -an educational ideal for the school of the future? I Sjøvoll, Jarle & Skogen, Kjell (Red.), Creativity and Innovation. Preconditions for entrepreneurial education. Tapir Akademisk Forlag. ISSN 9788251925242. s. 79–89.
  • Riese, Hanne (2009). Pedagogisk entreprenørskap -et danningsideal for framtidens skole? I Sjøvoll, Jarle & Skogen, Kjell (Red.), Pedagogisk entreprenørskap. Innovasjon og kreativitet i skoler i Norden. Tapir Akademisk Forlag. ISSN 978-82-519-2429-0. s. 79–89.
  • Riese, Hanne (2007). Observation and interview as interconnected and mutually dependent parts of qualitative research. Tidsskrift for kvalitativ metodeudvikling. ISSN 1903-0142. s. 3–17.
  • Riese, Hanne & Vorkinn, Marit (2002). The Production of Meaning in Outdoor Recreation: A Study of Norwegian Practice. Norsk Geografisk Tidsskrift. ISSN 0029-1951. 56(3), s. 199–206.
  • Vorkinn, Marit & Riese, Hanne (2001). Environmental concern in a local context. The significance of place attachment. Environment and Behavior. ISSN 0013-9165. 33(2), s. 249–263.
  • Kaltenborn, Bjørn Petter; Riese, Hanne & Hundeide, Michael Tomas (1999). National park planning and local participation: Some reflections from a mountain region in Southern Norway. Mountain Research and Development Journal. ISSN 0276-4741. 19(1), s. 15–26.
  • Kaltenborn, Bjørn Petter; Hundeide, Michael Tomas & Riese, Hanne (1998). Nasjonalparker og bygdesamfunn -er lokal medvirkning en realistisk intensjon? Forskningsrapporter - Program for forskning og utredning av etærekraftig samfunn (ProSus). ISSN 0806-8992. 2.
  • Riese, Hanne & Vorkinn, Marit (1998). Hvilken betydning har sosial identitet og stedstilhørighet for lokalt engasjement i miljøsaker? Forskning om miljøbetinget livskvalitet: faglig mangfold - nyttig kunnskap : rapport fra det tredje og fjerde programseminaret om miljøbetinget livskvalitet : Tyrifjord hotell, Vikersund 20.-21. november 1996, Scandic Hotel Asker 18.-19. november 1998 / Einar Strumse (red.). Norges forskningsråd. ISSN 8212011607.
  • Riese, Hanne (1996). Kunstformidling til barn og unge med skolen som arena. I Bjørkås, Svein & Mangset, Per (Red.), Kunnskap om kulturpolitikk : utviklingstrekk i norsk kultu rpolitikkforskning. Norges forskningsråd. ISSN 82-12-00722-7.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ulvik, Marit; Riese, Hanne & Roness, Dag (2022). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Fagbokforlaget. ISBN 9788245039900. 311 s.
  • Riese, Hanne; Hilt, Line Torbjørnsen & Søreide, Gunn Elisabeth (2022). Educational Standardisation in a complex world. Emerald Group Publishing Limited. ISBN 9781800715905. 239 s.
  • Ulvik, Marit; Riese, Hanne & Roness, Dag (2016). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2005-2. 243 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ulvik, Marit; Hammer, Frode; Hestad, Ingrid; Riese, Hanne & Sandberg, Kristin (2021). Aksjonsforskning som verktøy for lærere. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 33(3), s. 56–60.
  • Riese, Hanne & Harlap, Yael (2019). Reproducing race as the zone of nonbeing: Discourse and dehumanization in higher education .
  • Riese, Hanne; Hilt, Line & Søreide, Gunn Elisabeth (2019). Arranged and chaired symposium in two parts: "The encounter between homogenization and heterogeneity: Increased standardization in a diverse world?" Contributed with the following paper "Paradoxes of Curriculum Change: Global educational forms in the Norwegian 2020 Reform".
  • Riese, Hanne & Hilt, Line (2019). 21st century skills, neo-liberal subjectivites and the role of education.
  • Søreide, Gunn Elisabeth; Hilt, Line & Riese, Hanne (2018). Inclusion and exclusion in educational reforms that aim for inclusion: The case of Norway.
  • Riese, Hanne; Hilt, Line & Søreide, Gunn Elisabeth (2018). Fremtidens idealelev er et overmenneske. Bergens Tidende. ISSN 0804-8983.
  • Harlap, Yael & Riese, Hanne (2018). On Belonging: Discourse and narratives on race and racialization in higher education in Norway.
  • Harlap, Yael & Riese, Hanne (2017). Race talk in the university classroom: Lessons from Norway for educational developers on race discourse.
  • Harlap, Yael; Riese, Hanne & Ahenkorah, Olympia (2017). On Belonging: Discourse and narratives on race and racialization in higher education.
  • Ulvik, Marit; Riese, Hanne & Roness, Dag (2017). Action research – connecting practice and theory in teacher education.
  • Søreide, Gunn Elisabeth & Riese, Hanne (2017). God, glad og lojal. Generasjon prestasjon,et politisk ideal?
  • Harlap, Yael & Riese, Hanne (2016). Constituting race, whiteness and nationality in higher education.
  • Riese, Hanne & Harlap, Yael (2013). Democracy and diversity in education: internationalisation as a tool for understanding and integration.
  • Riese, Hanne & Tolo, Astrid (2013). Defining students' competence in a changing educational policy.
  • Ulvik, Marit & Riese, Hanne (2013). Action research from student teachers' perspective.
  • Carlsen, Benedicte & Riese, Hanne (2013). Forskere om formidling gjennom media.
  • Riese, Hanne (2012). A due context. Transferring entrepreneurship into Norwegian education.
  • Tolo, Astrid & Riese, Hanne (2011). Vi må gå bak de forenklede fremstillingene. Bergens Tidende. ISSN 0804-8983.
  • Riese, Hanne (2010). Det sosiale teller. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Riese, Hanne & Tolo, Astrid (2009). Teori fjernt fra praksis. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Riese, Hanne (2008). Entreprenørskapsundervisning. En kritisk diskusjon av begrepsbruk.
  • Riese, Hanne (2008). Agency in Entrepreneurship Education: A Norwegian Case.
  • Riese, Hanne (2007). Learning outcomes in peer learning practices. A meta-synthesis of qualitative studies.
  • Vorkinn, Marit; Riese, Hanne & Kaltenborn, Bjørn Petter (1999). Verdsetting av vassdrag: Hvilke verdier bør inkluderes? Vann. ISSN 0042-2592. 2.
  • Kaltenborn, Bjørn Petter & Riese, Hanne (1999). Friluftsliv og konfliktdimensjoner i Femundsmarka nasjonalpark. Landbruksøkonomisk forum. ISSN 0800-5974. s. 15–26.
  • Riese, Hanne & Kaltenborn, Bjørn Petter (1998). National parks and local communities: Conditions for Increasing local participation in planning and establishing protected areas.
  • Vorkinn, Marit & Riese, Hanne (1998). Attitudes towards natrural resource management among local residents: The significance of attachment to the physical and social environment.
  • Hole, Torstein Nielsen; Raaheim, Arild; Velle, Gaute & Riese, Hanne (2019). Learning through practice in biology education. Universitetet i Bergen. ISSN 978-82-308-3504-3.
  • Vaagland, Jorid; Fauske, Halvor; Lidén, Hilde; Puijk, Roel & Riese, Hanne (2000). Kulturpolitikken og de unge. Norsk Kulturråd. ISSN 82-7081-084-3.
  • Fauske, Halvor; Riese, Hanne & Ruset, Stig (1998). Barnevernet - lokal tilpasning eller nasjonal standard? : en undersøkelse av variasjoner i barneverntiltak med utgangspunkt i Hedmark og Oppland. Østlandsforskning. ISSN 82-7356-417-7.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Nordhove
Vormstuguvegen 2, N-2624 Lillehammer
Rom 1N5007
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum