English version of this page
Hege Merete Somby

Hege Merete Somby

Førsteamanuensis

E-post
hege.somby@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 72 82

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene
Studiested Hamar, Rom 2P304

Kort om

Hege Merete Somby er førsteamanuensis i pedagogikk. Hun har allmennlærerutdanning og master i tilpasset opplæring fra INN og doktorgrad i pedagogikk fra Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) ved INN, Lillehammer. 

Somby disputerte over avhandlingen "Elevbedrift som inkluderende arbeidsmåte for elever med særlige behov" og har siden jobbet med inkludering i opplæringen på et overordnet nivå men også spesielt knyttet til inkluderende arbeidsmåter gjennom digitale arbeidsmåter og har vært deltaker i utviklingsprosjektet Inn bygger kapasitet der VR-simulering i grunnskolelærerutdanningen er en sentral komponent sammen med Vygotskijs teorier om læring og utvikling. I tillegg er Somby opptatt av hvordan man ivaretar samiske perspektiver i opplæringen, også på høgskolenivå. Hun har både benyttet kvalitative og kvantitative metoder i sin forskning. Somby er tilknyttet forskergruppen Diversity in Education (DivE).

Se Cristin for publikasjoner

Publikasjoner

  • Stalheim, Odd Rune & Somby, Hege Merete (2024). An embodied perspective on an augmented reality game in school: pupil's bodily experience toward learning. Smart Learning Environments. ISSN 2196-7091. 11(1). doi: 10.1186/s40561-024-00308-7.
  • Stalheim, Odd Rune & Somby, Hege Merete (2024). An embodied perspective on an augmented reality game in school: pupil's bodily experience toward learning. Smart Learning Environments. ISSN 2196-7091. 11(24). doi: 10.1186/s40561-024-00308-7.
  • Tavares, Vander & Somby, Hege Merete (2024). Virtual Reality Technology in Norwegian Teacher Education: Creating an Innovative Experience or Another Academic Elite? I Bowdon, Melody; Yee, Kevin & Dorner, William (Red.), Ethical Considerations of Virtual Reality in the College Classroom: Cross-Disciplinary Case Studies of Immersive Technology Implementation. Routledge. ISSN 9781032359915. s. 70–82. doi: 10.4324/9781003329718-6.
  • Somby, Hege Merete & Stalheim, Odd Rune (2023). Vygotsky med VR-briller. I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 197–216. doi: 10.23865/noasp.191.ch11.
  • Somby, Hege Merete & Vik, Stine (2023). Vygotskys defektologi - et perspektiv på inkluderende opplæring. I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 119–134. doi: 10.23865/noasp.191.ch7.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Å forberede seg på hjem-skole-samarbeid: Lærerstudenters bruk av virtual reality-teknologi i et Vygotsky-perspektiv. I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 177–195. doi: 10.23865/noasp.191.ch10.
  • Somby, Hege Merete (2023). Undervisning for og om samisk språk, kultur og samfunnsliv. I Fønnebø, Bente (Red.), Samiske stemmer i skolen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02755713. s. 50–69.
  • Somby, Hege Merete & Olsen, Torjer Andreas (2022). Inclusion as indigenisation? Sámi perspectives in teacher education. International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. s. 1–15. doi: 10.1080/13603116.2022.2127495. Fulltekst i vitenarkiv
  • Somby, Hege Merete; Stalheim, Odd Rune; Mølstad, Christina Elde; Bjørnsrud, Kari Myren & Isaksen, Aurora Johanne (2022). Augmented reality in mathematics: Enhancing pupils’ everyday school lives . Digital Culture and Education. ISSN 1836-8301. 14(3), s. 87–104. Fulltekst i vitenarkiv
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2021). Exploring the pedagogical potential of virtual reality simulations for pre-service teachers from a Vygotskyan perspective. Digital Culture and Education. ISSN 1836-8301. 13(1), s. 67–80. Fulltekst i vitenarkiv
  • Demo, Heidrun; Nes, Kari; Somby, Hege Merete; Frizzarin, Anna & Dal Zovo, Sofia (2021). In and out of class – what is the meaning for inclusive schools? Teachers’ opinions on push-and pull-out in Italy and Norway. International Journal of Inclusive Education. ISSN 1360-3116. s. 1–19. doi: 10.1080/13603116.2021.1904017.
  • Vik, Stine & Somby, Hege Merete (2018). Defectology and inclusion. Problemy Wczesnej Edukacji. ISSN 1734-1582. 3(42), s. 94–102. doi: 10.26881/pwe.2018.42.10. Fulltekst i vitenarkiv
  • Schofield, Daniel; Valle, Ruth Ida & Somby, Hege Merete (2018). Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift. FoU i praksis. ISSN 1504-6893. 12(2), s. 67–84. Fulltekst i vitenarkiv
  • Somby, Hege Merete (2017). Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov. FoU i praksis. ISSN 1504-6893. 11(2), s. 41–57. Fulltekst i vitenarkiv
  • Somby, Hege Merete & Johansen, Vegard (2017). Entrepreneurship education: motivation and effort for pupils with special needs in Norwegian compulsory school. European Journal of Special Needs Education. ISSN 0885-6257. 32(2), s. 238–251. doi: 10.1080/08856257.2016.1223398.
  • Johansen, Vegard & Somby, Hege Merete (2016). Does the “Pupil Enterprise Programme” Influence Grades Among Pupils With Special Needs? Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 60(6), s. 736–745. doi: 10.1080/00313831.2015.1085894.

Se alle arbeider i Cristin

  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202811501. 243 s.
  • Fønnebø, Bente; Somby, Hege Merete & Johnsen Swart, Anne-Lise (2023). Samiske stemmer i skolen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02755713. 262 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Melkeraaen Aas, Oskar & Somby, Hege Merete (2024). Hva er et "samisk perspektiv"? [Avis]. Ságat.
  • Somby, Hege Merete (2024). Diskusjoner om rapporten i lys av samisk kultur i et fagforeningsperspektiv - hva kan vi gjøre for å støtte opp om tiltakene rapporten skisserer? .
  • Somby, Hege Merete (2024). Samiske elevers rettigheter og opplæring om samiske temaer.
  • Somby, Hege Merete (2023). Undervisning om samisk tematikk i dagens skole: konsekvenser ut fra kommisjonens rapport.
  • Somby, Hege Merete (2023). Hva lærer man om samer og samiske forhold i den norske skolen?
  • Somby, Hege Merete (2023). VR-simulering – utvikling og bruk I lærerutdanning som pedagogisk metode.
  • Parish, Karen & Somby, Hege Merete (2023). Innovations in education for inclusive education – Norway.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Forord. I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 7–8. doi: 10.23865/noasp.191.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Vygotsky i forskning og praksis: Hvorfor rette blikket mot et sosiokulturelt læringssyn? I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 9–18. doi: 10.23865/noasp.191.ch1.
  • Somby, Hege Merete (2023). Kan vi lykkes med en inkluderende opplæring for samiske elever i norsk opplæring?
  • Fønnebø, Bente; Johnsen-Swart, Anne Lise & Somby, Hege Merete (2023). Introduksjon. I Fønnebø, Bente (Red.), Samiske stemmer i skolen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02755713. s. 10–21.
  • Ulfig, Karolina; Johnsen-Swart, Anne Lise; Eriksen, Oda Kjær & Somby, Hege Merete (2023). Mot feilinformasjon på skoler: -Vi løfter frem mangfoldet i det samiske. [Avis]. Ságat.
  • Parish, Karen; Somby, Hege Merete & Dittrich, Lynn (2022). INN builds capacity - student active learning approaches and virtual reality simulation .
  • Somby, Hege Merete & Dittrich, Lynn (2022). INN builds capacity - student active learning approaches and virtual reality simulation.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Somby, Hege Merete; Haug, Peder & Sørensen, Lotte Hedegaard (2022). Leder: Inkluderende utdanning og oppvekstmiljø. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 8, s. 136–140. doi: 10.23865/ntpk.v8.3955.
  • Somby, Hege Merete; Skrefsrud, Thor Andre; Faldet, Ann-Cathrin; Stalheim, Odd Rune & Parish, Karen (2022). VR Simulation as a Learning Method for Pre-Service Teachers.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Iversen, Jonas Yassin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2022). Understandings of ‘Learning Barriers’ in International Research: A Systematic Review.
  • Somby, Hege Merete (2022). Er samiske elever inkludert i en inkluderende opplæring? I Eriksen, Kristin Gregers; Aamaas, Åsmund & Bjerknes, Anne-Line (Red.), Refleksjonsverktøy for arbeid med samiske perspektiv og urfolksperspektiv i lærerutdanningen. Dembra/HL-senteret. ISSN 978-82-92988-70-1. s. 33–35.
  • Somby, Hege Merete & Olsen, Torjer Andreas (2022). Inkludering som urfolkeliggjøring.
  • Stalheim, Odd Rune & Somby, Hege Merete (2022). Augmented Reality game in school- a digital bridge between body and learning? .
  • Somby, Hege Merete; Fernandes Andrade Michaelsen, Eloisa & Holm, Åshild Vassend (2022). Studenter som fasilitatorer i kommunikasjonstrening på utviklingssamtalen i VR.
  • Somby, Hege Merete & Gunnerud, Bård R. (2022). Aktiv profesjonsutvikling i en virtuell verden.
  • Somby, Hege Merete (2021). Samene, fortellinger om eksotisme og sosialisering.
  • Somby, Hege Merete (2021). Inkluderende opplæring i et samisk perspektiv.
  • Somby, Hege Merete (2021). Hvordan er samisk innhold presentert i læreplanverket?
  • Somby, Hege Merete & Skogvang, Bente Ovèdie (2021). Samiske perspektiver og akademia.
  • Laakso, Rita Helmi Toivosdatter; Somby, Hege Merete & Ranheim, Mari (2021). Opplevde samehets på Hamar. [TV]. NRK Innlandet.
  • Laakso, Rita Helmi Toivosdatter; Ørbeck, Morten; Somby, Hege Merete & Ranheim, Mari (2021). Fikk "lappjævel" ropt etter seg:-Hadde jeg hatt på bunad hadde ingen gjort noe. [Internett]. NRK Innlandet.
  • Bjørnsrud, Kari Myren; Isaksen, Aurora Johanne; Somby, Hege Merete & Stalheim, Odd Rune (2021). Learning through movement and gaming – a social and playful approach to mathematics.
  • Iversen, Jonas Yassin; Mølstad, Christina Elde & Somby, Hege Merete (2021). Norwegian culture as premise for Sámi perspectives: an analysis of the revised Norwegian national curriculum .
  • Faldet, Ann-Cathrin; Iversen, Jonas Yassin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2021). Understandings of ‘Learning Barriers’ in International Research: A Systematic Review.
  • Somby, Hege Merete (2021). Utviklingssamtalen i VR - læringsøvelser i laboratoriet.
  • Somby, Hege Merete (2021). Utviklingssamtalen som digital læringsøkt.
  • Skrefsrud, Thor Andre; Faldet, Ann-Cathrin & Somby, Hege Merete (2021). Digital simulation of home-school collaboration - exploring the pedagogical potential of pre-service teachers engagement with virtual-reality technology in a Vygotskyan perspective.
  • Somby, Hege Merete (2021). Hvordan kan nye læreplaner brukes forebyggende mot samehets.
  • Somby, Hege Merete (2021). Er det samiske irrelevant. Dagsavisen. ISSN 1503-2892. s. 6–6.
  • Mølstad, Christina Elde; Somby, Hege Merete & Iversen, Jonas Yassin (2021). Norsk som premiss for det samiske – en læreplananalyse av overgangen fra LK06/S til LK20/S .
  • Taubo, Vilma; Olsen, Torjer Andreas & Somby, Hege Merete (2020). Fokus på urfolk og minoriteter i skolen. [Radio]. NRK Radio.
  • Lanes, Laila; Taubo, Vilma; Olsen, Torjer Andreas & Somby, Hege Merete (2020). – Denne har jeg bare gått og ventet på. [Internett]. NRK.
  • Somby, Hege Merete (2019). Mer sortering i skolen, Sanna? VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
  • Parish, Karen & Somby, Hege Merete (2019). Inclusive education- examples from Norway and Poland .
  • Parish, Karen & Somby, Hege Merete (2019). The development of active learning methods as a way to promote trainee teachers resilience.
  • Vik, Stine & Somby, Hege Merete (2018). Defectology as a Way of Doing Inclusion Through Compensatory Processes.
  • Demo, Heidrun; Somby, Hege Merete; Dal Zovo, Sofia & Nes, Kari (2018). Investigating Teachers’ Opinions on Push-and Pull-Out through Vignettes in a Cross-Cultural Perspective .
  • Somby, Hege Merete & Vik, Stine (2018). Defectology and inclusive education.
  • Dal Zovo, Sofia; Somby, Hege Merete; Demo, Heidrun; Nes, Kari & Ianes, Dario (2017). In& Out: Pull-out and push-out phenomena in inclusive school systems.
  • Somby, Hege Merete (2017). Inclusive education for students with special needs in Georgia.
  • Somby, Hege Merete & Skaare, Sigrun Dancke (2016). Elevbedrift øker læringsutbytte for elever med særlige behov. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Somby, Hege Merete (2015). To What Extent Is Pupil Enterprises a Working Method That Includes the Needs of Pupils in Special Education.
  • Somby, Hege Merete (2015). Entrepreneurship education and special education – between intentions, ambitions and reality.
  • Somby, Hege Merete (2014). Entrepreneurship Education – a Method Promoting School Motivation and Effort for Pupils with Special Needs in an Inclusive School?
  • Somby, Hege Merete (2014). Entrepreneurship education – a method including pupils with special needs?
  • Somby, Hege Merete; Dannemark, Nils Ivar Skarpmoen & Jannok Nutti, Ylva (2024). Evaluering av fagfornyelsen samisk 1; Intensjoner, prosesser og forståelser i et urfolksperspektiv. Sámi allaskuvla. ISSN 978-82-7367-059-5.
  • Rose, Richard; Garner, Philip; Thomas, Emel & Somby, Hege Merete (2016). Evaluation of the progress of the inclusive vocational education system in Georgia: 2013-2016. The University of Northampton, Hedmark University of Applied Sciences. ISSN 9789941094811.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Midtbyen Park
Skoleveien 4, 2318 Hamar
Rom 2P304
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum