English version of this page
Helene Toverud Godø

Helene Toverud Godø

Førsteamanuensis

E-post
helene.godo@inn.no

Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Seksjon for barnevern, sosialt arbeid og vernepleie
Studiested Lillehammer

Kort om

Helene Toverud Godø jobber som førsteamanuensis på barnevernpedagogutdanningen ved Institutt for sosialfag og veiledning, Høgskolen i Innlandet. Helene er utdannet sosiolog og lærer, og fullførte i 2013 PhD-graden ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO, med avhandlingen Skolekrav – ungdomskrav – livsrom. En analyse av ungdomsskoleelevers håndtering av faglige og sosiale krav i skole og samfunn. Denne avhandlingen var en del av forskningsprosjektet "Nye kjønn, andre krav? Likestillingens barn i skole og familie", ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, Universitetet i Oslo.

Helene har også jobbet som lærer i ungdomsskolen, samt i Barne- og familieetaten og Barne- ungdoms- og familiedirektoratet. Faglig interessefelt har de senere årene vært tverrprofesjonelt samarbeid, særlig det som skjer i skjæringsfeltet mellom barnevern og skole, samt marginaliserings- og ekskluderingsprosesser i skole og samfunn, og unges egne opplevelser av utfordringer og muligheter.

 

Helene kan nås på:

helene.godo@inn.no

eller telefon: 40 20 45 11

 

Publikasjoner

  • Godø, Helene Tove; Halsa, Astrid Dagmar; Omland, Guro Brokke & Hauge, Mona-Iren (2023). «Tenk deg at du balanserer på en line»: Unges fortellinger om å få til skolen når de bor i barnevernsinstitusjon. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. ISSN 0800-1669. 41(2-3), s. 57–73. doi: 10.23865/barn.v41.5625. Fulltekst i vitenarkiv
  • Christensen, Hanne & Godø, Helene Tove (2021). Tverrprofesjonelt samarbeid i skolen: Læreres forståelse av egen kjernekompetanse. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 105(1), s. 17–28. doi: 10.18261/issn.1504-2987.
  • Godø, Helene Toverud (2014). Skolemotstand: Betydninger av kjønn og relasjoner på ungdomstrinnet. I Nielsen, Harriet Bjerrum (Red.), Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02327-4.
  • Music, Vedran & Godø, Helene Toverud (2011). Skolemotivasjon, anerkjennelse og gatekultur i klasserommet : en studie av minoritetsgutter i Oslo. Tidsskrift for ungdomsforskning. ISSN 1502-7759. 11(2), s. 3–24.

Se alle arbeider i Cristin

  • Godø, Helene Tove & Halsa, Astrid Dagmar (2022). “I have missed a lot that is essential for education".
  • Godø, Helene Toverud; Halsa, Astrid Dagmar & Omland, Guro Brokke (2022). Belonging through enriching activities and intimacy: Narratives of doing school and developmental support when living in residential care.
  • Christensen, Hanne & Godø, Helene Tove (2019). Interdisciplinary cooperation in school: teachers’ understanding of their core competence.
  • Godø, Helene Toverud & Johannesen, Hedvig Skonhoft (2011). Å skrive enkelt om det vanskelige - intervju med Nils Christie. Sosiologisk Årbok. ISSN 0808-288X. s. 19–27.
  • Godø, Helene Toverud; Eriksen, Ingunn; Overå, Stian & Nielsen, Harriet Bjerrum (2011). Nye rom for nye kjønn? Bulletine. ISSN 1891-1420. s. 44–46.
  • Godø, Helene Toverud (2011). Withdrawn or Confrontational? Young people's negotiations and understnading of differences in school.
  • Godø, Helene Toverud (2010). Åpen forhandling eller stille motstand? Ungdomsforskning. ISSN 1602-0324. 9(3&4), s. 39–47.
  • Godø, Helene Thoverud (2010). Growing older - new challenges: Changing meanings of gender, class and ethnicity in lower secondary school.
  • Godø, Helene Thoverud (2010). Paperpresentasjon: Fortellinger fra ungdomsskolen: om betydninger av kjønn, klasse og etnisitet for marginalisering og inkludering.
  • Godø, Helene Thoverud & Overå, Stian (2010). Skole i endring - kjønn i endring?
  • Godø, Helene Thoverud (2009). Emotional motivations, investments and gendered approaches in lower secondary school.
  • Eriksen, Ingunn Marie; Godø, Helene Thoverud & Overå, Stian (2008). Barn, skole og moderne oppvekst. Bulletine. ISSN 1891-1420.
  • Godø, Helene Toverud & Johannesen, Hedvig (2007). Hildur Ve - betydningen av å forske på kjønn, klasse og familie. Sosiologisk Årbok. ISSN 0808-288X. 12, s. 37–44.
  • Godø, Helene Toverud (2013). Ungdomskrav-skolekrav - livsrom. En analyse av ungdomsskoleelevers håndtering av faglige og sosiale krav i skole og samfunn. Institutt for sosiologi og samfunnsgeorgrafi. Det samfunnsvitenskapelige faultet. Universitetet i Oslo. ISSN 1504-3991.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum