English version of this page
Ingrid Tvete

Ingrid Tvete

Stipendiat

E-post
ingrid.tvete@inn.no
Telefonnummer
+47 61 28 80 26

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk – Lillehammer
Studiested Lillehammer

Kort om

Ingrid Tvete er Ph.d.-stipendiat ved PROFF (Profesjonsrettede lærerutdanningsfag) Tvetes forskning er rettet mot ledelse av utviklingsprosesser i høyere utdanning, pedagogisk entreprenørskap, veiledning og voksenes læring.

Tvete har arbeidet ved HINN og tidligere Høgskolen i Lillehammer som høgskolelektor siden 2009. Hun har hovedfag i pedagogikk med fokus på voksnes læring, samt studier i historie, ledelse og veiledning. Tvete har lang erfaring som studieleder og studieprogramansvarlig for pedagogikkstudiene. Primært underviser og veileder hun studenter ved bachelorutdanningene i pedagogikk. Tvete er medlem av forskergruppen Kvalitet i høyere utdanning

Publikasjoner

  • Røisehagen, Anne & Tvete, Ingrid (2022). Den refleksive erfaringens magi. Studentaktive læringsformer som veien mot den reflekterende praktiker? I Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve & Vik, Stine (Red.), Pedagogikkens idé og oppdrag. Fagbokforlaget. ISSN 9788245040883. s. 183–201. doi: 10.55669/oa010311.
  • Nomerstad, Ann-Therese Dalbakk; Tvete, Ingrid & Helstad, Kristin (2022). Skoleutvikling i lærerutdanning, rektorutdanning og i pedagogikkstudier. I Mausethagen, Sølvi & Helstad, Kristin (Red.), Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202717728. s. 252–271.
  • Tvete, Ingrid (2020). Praksisnær undervisning – en forutsetning for innovasjon og entreprenørskap! Praksisnær undervisning – i praksis og teori. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202632588. s. 197–217.
  • Nordkvelle, Yngve Troye & Tvete, Ingrid (2012). Verdensborgerskap, læreplanutvikling og lærebøker. I Nordkvelle, Yngve Troye; Haugsbakk, Geir Olav & Nyhus, Lene (Red.), Pedagogisk utvikling : veier og omveier til en god skole. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-39864-4. s. 206–225.
  • Tvete, Ingrid (2012). Du kan hvis du vil : pedagogisk entreprenørskap som strategi for en tilpasset opplæring i en inkludert skole? I Hausstätter, Rune (Red.), Inkluderende spesialundervisning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1282-8. s. 71–88.

Se alle arbeider i Cristin

  • Røisehagen, Anne & Tvete, Ingrid (2021). The reflective practitioner - the Discipline Study of Pedagogy’s challenge in academia?
  • Nomerstad, Ann-Therese Dalbakk; Helstad, Kristin & Tvete, Ingrid (2021). School Development in Teacher Education, School Leader Education and Pedagogy - an Exploration of Curriculum and Practice in Norwegian Higher Education.
  • Røisehagen, Anne & Tvete, Ingrid (2019). How can students acquire and practice guidance skills through a distance course in a flexible study program?
  • Tvete, Ingrid & Røisehagen, Anne (2018). Use of seminar as a teaching method in higher education - How can we develop a quality culture of teaching in seminars?
  • Tvete, Ingrid & Røisehagen, Anne (2017). ‘Innovation didactics and entrepreneurship in higher education: A tool for practice-oriented teaching’ .
  • Tvete, Ingrid (2014). “Pedagogical Entrepreneurship as a strategy for learning in higher education in Norway”. Paperpresentasjon på NERA-konferansen 2014.
  • Tvete, Ingrid (2012). “Pedagogical Entrepreneurship as a strategy for inclusion and adapted learning in Norwegian schools”. Presentasjon på NERA-konferansen 2012.
  • Tvete, Ingrid (2012). ”Sosialt entreprenørskap”. Foredrag under studiekvalitetsdagene "Utdanning for framtiden" på Høgskolen i Lillehammer, .
  • Tvete, Ingrid (2011). ”Læringsutbyttebeskrivelser i studieplaner ut fra Kvalitetsrammeverket”. Hvordan fremmer vi læring med læringsutbyttebeskrivelser, arbeidskrav og eksamen? Sesjonsbidrag studiekvalitetsdagene ved Høgskolen i Lillehammer. .
  • Nordkvelle, Yngve Troye & Tvete, Ingrid (2010). Adjø, solidaritet.
  • Nordkvelle, Yngve Troye & Tvete, Ingrid (2010). - Vage læreplaner.
  • Tvete, Ingrid & Nordkvelle, Yngve Troye (2010). Lærebøkenes blikk på verden. Bistandsaktuelt. ISSN 1501-0201. s. 16–17.
  • Tvete, Ingrid & Nordkvelle, Yngve Troye (2010). Global citizenship and global perspectives in Norwegian textbooks for social studies and religious instruction.
  • Tvete, Ingrid (2010). ”Holdninger i norske lærebøker”.Innledningsforedrag under Globaliseringskonferansen i Oslo, 2010, oppdrag for FN-Sambandet.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum